اجاره بها در شرایط اورژانسی / درصد افزایش اجاره بها از درصد افزایش حقوق جلو زد

به گزارش رصد روز ، بررسیها نشان میدهد که مبلغ اجاره بها در تهران ۴۲.۸ درصد و در کل مناطق شهری ۴۵.۷ درصد رشد داشته که رکورد چند دهه اخیر با این شرایط به ثبت زده شد. با فرض اینکه قیمت مسکن در شرایط فعلی و با توجه به اتفاقات رخ داده در حوزه ...

به گزارش رصد روز ، بررسیها نشان میدهد که مبلغ اجاره بها در تهران ۴۲.۸ درصد و در کل مناطق شهری ۴۵.۷ درصد رشد داشته که رکورد چند دهه اخیر با این شرایط به ثبت زده شد. با فرض اینکه قیمت مسکن در شرایط فعلی و با توجه به اتفاقات رخ داده در حوزه مسکن ثابت خواهد ماند باز هم از افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارگران فاصله دارد و به تعبیر دیگر این میزان افزایش اجاره بها بیش از رقم ۳۹ درصد افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارگران است که می توان آن بیش از حقوق ماهیانه در نظر گرفت. اجاره خانه در تهران با این شرایط با فرض اینکه در یک خانواده ۲ نفره مرد و زن با هم کار میکنند نزدیک به ۵۰ درصد درآمد خانوار ( با دریافت حداقل حقوق و دستمزد) را شامل می شود.

این رقم در شرایطی ثبت می شود که تا کنون هیچ سیاستی در حوزه مسکن موفق به مهار تورم در این بخش نبوده . موضوع تأسف آورتر در این زمینه به کیفیت معاملات انجام شده بر میگردد. در شهریور ماه در پایتخت ۳ هزار و ۴۶۵ مسکن ۱۱ تا ۲۰ ساله معامله شد که ۴۴.۵ درصد معاملات را برای خود کرد. و تعداد معاملات مسکن که عمر بنا در آنها کمتر از ۵ سال باشد ۲۰ درصد در همین بازه زمانی کاهش پیدا کرده است.

متوسط قیمت مسکن در این ماه در پایتخت ۳۱۷ میلیون ریال بود که منطقه ۵ بیشترین تعداد معاملات را ثبت کرد و منطقه ۱۹ تهران که متوسط قیمت مسکن در آن ۱۸۰ میلیون و ۹۷۰ هزار ریال است کمترین میزان معاملات را رقم زد.

گرانترین قیمت معاملات مسکن در ازای هر مترمربع در منطقه ۱ تهران رقم خورد و ارزانترین منطقه معاملاتی نیز با همین شاخص مربوط به منطقه ۱۸ تهران با متوسط قیمت ۱۵۰ میلیون و ۳۱۵ هزار ریال است.

مبلغ اجاره خانه در تهران با وضعیتی گزارش شده به شرایط اورژانسی نزدیک شده و در این میان دهک های پائین درآمدی بیشترین فشار را تحمل می کنند که تبعات اجتماعی آن می تواند بسیار زیاد باشد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار