احتمال افزایش قیمت لپ تاپ به دلیل حقوق گمرکی

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه گفت: قیمت کالا‌های دیجیتال ازجمله لپ تاپ به دلیل تغییر در حقوق گمرکی در روز‌های آینده ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش رصد روز، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه گفت: قیمت کالا‌های دیجیتال ازجمله لپ تاپ به دلیل تغییر در حقوق گمرکی در روز‌های آینده ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

 گفته می‌شود که اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد و قیمت ارز کاهش یابد، از قیمت کالا‌های دیجیتال و ازجمله لپ تاپ کاسته خواهد شد، اما موضوع دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد در روز‌های آینده شاهد گرانی لپ تاپ و کالا‌های دیجیتال دیگر خواهیم بود.

چالش معیار محاسبه حقوق گمرکی

اختلاف قیمت بالای ۲۰ هزار تومانی نرخ ارز دولتی با نرخ آزاد و کمبود منابع و ذخایر ارزی و صرفه‌جویی حداکثری در آن؛ همه و همه دست به دست هم دادند تا نرخ ارز کالا‌های اساسی که وارد کشور می‌شود به یکی از چالش‌های اساسی بین دولت و نمایندگان مجلس تبدیل شود. در این میان یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط که به‌طور مستقیم روی قیمت تمام‌شده کالا‌های موردنیاز مردم تاثیر می‌گذارد آن است که گمرک باید چه نرخی را ملاک محاسبه عوارض وارداتی قرار دهد؟

طبق قانون بودجه حقوق گمرکی دیگر نباید با نرخ ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) محاسبه شود. این رویه در سال جدید هنوز اعمال نشده و محاسبات گمرکی فعلاً براساس دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود. این در حالی است که بعد از اعمال قانون جدید، همچنان شاهد افزایش قیمت قابل توجه کالا‌های غیراساسی خواهیم بود. کالا‌هایی دیجیتال و اقلامی مثل لپ تاپ، موبایل، تبلت و… از آن جمله است؛ کالا‌هایی که اگرچه «غیراساسی» هستند، اما تغییرات قیمت آن‌ها برای اقشار وسیعی از مردم مهم است.

افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی

گفته می‌شود که با به نتیجه رسیدن برجام از قیمت دلار و به تبع آن قیمت کالا‌های دیجیتالی مثل لپ‌تاپ کاسته می‌شود. آیا چنین خواهد شد؟ محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه در پاسخ این سوال به اقتصاد ۲۴ گفت: من فکر می‌کنم که ظرف روز‌های آینده، شاهد تغییر قیمتی عجیب در حوزه قیمت کالا‌های دیجیتال خواهیم بود، زیرا ماخذ گمرکی کالا‌های مربوط به این صنف، ۵ درصد است. نرخ گفته شده براساس دلار ۴۲۰۰ تومان، محاسبه و اخذ می‌شد، ولی قرار است ارز نیمایی مبنا قرار گیرد. طبق این قانون، تعرفه گمرکی ما حدود ۳۰۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب قیمت لپ تاپ متناسب با تعرفه گمرکی جدید تغییر می‌کند.

محمدرضا فرجی

کالا‌های دیجیتال باید معاف از مالیات باشند

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: با اعمال حقوق گمرکی جدید، قیمت کالا‌های دیجیتال و به ویژه لپ تاپ ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

فرجی ادامه داد: کالای آی تی در همه جای دنیا جزو کالا‌های ضروری و آموزشی است و به همین دلیل این کالا‌ها در کشور‌های پیشرفته از مالیات برارزش افزوده (‎VAT) [وی.‌ای. تی]معاف اند؛ ولی مالیات ارزش افزوده کالا‌های دیجیتال در کشور ما همانند سایر کالا‌ها ۹ درصد است.

درصددیم جلوی گرانی لپ تاپ را بگیریم

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه دو سال گذشته اوج مصرف کالای آی تی بود، گفت: همه دانشجویان و دانش آموزان به دلیل آموزش آنلاین به سمت خرید این کالا‌ها رفتند. به همین دلیل این کالا، یک کالای آموزشی و آکادمیک است.

فرجی ادامه داد: ما درصدد نامه نگاری با مجلس هستیم تا مالیات ارزش افزوده کالا‌های دیجیتال را حذف کنیم یا کالای آی تی را جزو کالای ضروری ببریم تا ماخذ گمرکی اصلاح شود تا جلوی گرانی آن گرفته شود.

رکود در بازار لپ تاپ

به گفته رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، تقاضای لپ تاپ نسبت به مدت مشابه سال گذشته مشابه است با این تفاوت که رکود گسترده‌تر شده است.

فرجی دلیل رکود بیشتر را در بازار این گونه تشریح کرد: مردم منتظر نتیجه مذاکرات و ارزانی دلار هستند و امیدوارند قیمت لپ تاپ کاهش یابد.

کالا‌های دیجیتال جزو کالا‌های ضروری است

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه گفت: نوسان نرخ ارز در دو روز گذشته موجب شده تجار دست از فروش لپ تاپ بکشند و فروش را متوقف کنند.

فرجی ادامه داد: بنابراین در هفته اول کاری در فروردین ماه هنوز قیمت‌ها مشخص نیست، زیرا در بحث توزیع تجار اول فروش نداشتند و هم کالا هنوز از گمرک ترخیص نشده است.

وی افزود: کالای آی تی جزو کالا‌های روزمره زندگی مردم است و ضروری است بنابراین باید همانند سایر کالا‌های ضروری ضریب گمرکی و ضریب مالیاتی آن تعدیل شود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار