برنامه های اصلاحی وزیر اقتصاد / مهار تورم بدون اعمال سیاست انقباضی

امکان شروع کسب و کار با مجوز اولیه درگاه ملی مجوزها، نظارت سیستمی بر اجرای مصوبات وزارت اقتصاد، انتشار صورت های مالی همه شرکت های دولتی، تسهیل ورود شرکت های جدید و سهام پروژه ها به بورس، اصلاح نظام حکمرانی بازار سرمایه، تسریع در تصویب لوا...

به گزارش رصد روز، سید احسان خاندوزی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای بهبود محیط کسب و کار، اظهارداشت: موضوع بهبود محیط کسب و کار یک موضوع فرابخشی است و به همین جهت بنای ما این است که هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار را در این زمینه فعال کنیم و از همان روز اول به مرکز ملی سپردم که پیش جلسات هیات مقررات زدایی  تشکیل شود.

* امکان شروع کسب و کار با مجوز اولیه درگاه ملی مجوزها

وی افزود: مقرر شده مجوزهایی را که افراد از وزارت بهداشت و وزارت صمت ماه ها برای دریافت آن باید منتظر باشند، در گام اول مجوز مجوز از درگاه ملی مجوزها کافی باشد و متقاضی شروع فعالیت اقتصادی بتواند با همان مجوز کار را شروع کند و پس از شروع کار، سایر دستگاه ها فرایند اعطای مجوز را انجام دهند. درواقع همان طور که رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی بیان کردند نظارت و صدور مجوز پسینی باشد به جای صدور پیشینی.

* نظارت سیستمی بر اجرای مصوبات و برنامه های وزارت اقتصاد

وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای اینکه مصوبات وزارت اقتصاد روی کاغذ باقی نماند و در عرصه میدان هم عملیاتی شود از دوستان حوزه فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد خواستم تدابیری را آماده کنند تا بعد از هر مصوبه ای که ما داشتیم، هر جایی که در زیرمجموعه های وزارت اقتصاد و سایر دستگاه های مرتبط که حقوق مردم نقض می شود (مثلا کارمند مربوطه بگوید من کار ندارم دولت چه چیزی مصوب کرده است، شما باید فلان سند را ارائه بدهید) موارد نقض را سریع گزارش کند و نسبت به میزان اجرای مصوبات بازخورد گرفته شود.

* شرکت های دولتی را شفاف می کنیم

وی با بیان اینکه بازگشت اعتماد به مسئولان شاه بیت کلیدواژه مسئولان دولت دولت سیزدهم است، گفت: یکی از مصادیق پاسخگویی در حوزه وزارت اقتصاد، با توجه به نقش مدیریتی وزارت اقتصاد در اداره شرکت های دولتی، شفاف کردن شرکت های دولتی است. چرا عملکرد برخی شرکت های دولتی خوب نبوده و می شنویم که برخی شرکت های دولتی به حیاط خلوت عده ای تبدیل شده است و یا اینکه بازدهی شرکت های دولتی پایین است؟ به جهت اینکه درمورد عملکردها پاسخگویی وجود نداشته اشت.

* صورت های مالی شرکت های دولتی مانند شرکت های بورسی منتشر می شود

خاندوزی افزود: کاری کنیم که شرکت های دولتی در مقابل سوء عملکرد و حسن عملکرد پاسخگو باشند و یکی از ابزارهای مهم که در دنیا هم رواج دارد شفافیت عملکرد دولت هاست. در حال حاضر اگر شرکتی بورسی باشد به راحتی در کدال وضعیت صورت مالی، افزایش سرمایه، اعضای هیات مدیره و.. دیده می شود و دقیقا همین سطح از شفافیت برای بانک های دولتی و شرکت های دولتی باید ایفا شود به من به عنوان تعهدات سنجش پذیر دولت این وعده اعلام می کنم و تلاش می کنیم در ماه آینده صورت مالی شرکت های دولتی را به همان شفافیت که در بورس است برای دولتی ها هم ایفا کنیم. وضعیت شرکت ها مشخص است و مشخص می شود که عملکرد افراد چگونه بوده و عزل و نصب ها براساس صلاحیت ها باشد. جامعه ببیند دولت به شفافیت تن می دهد و مشخص شود کسی را که به کار می گمارد چه سوابقی دارد و چگونه انتخاب شده است

* برنامه تسهیل ورود شرکت های جدید و سهام پروژه ها به بورس

وی درباره انحصارات یک راهکار مهم که به زودی در دستور کار قرار می گیرد، ورود شرکت ها و تامین سرمایه شرکت ها راتامین سرمایه کنیم. در ۵ ماهه گذشته چه میزان عایدی نصیب بخش واقعی اقتصاد شده است؟ آمارها اعداد خوبی را روایت نمی کند و غلبه بیشتر با بازار سرمایه است و هم ورود به بازار سرمایه سخت است و هم تامین مالی حداقل است.

خاندوزی اضافه کرد: سهام پروژه ها باعث می شود سهامداران جدیدی وارد بورس شوند و شرکت های زیادی هستند که ماه‌ها و سال‌ها در صف ورود به بازار سرمایه هستند اما اجازه ورود نمی دهند.

* چابک سازی سازمان بورس برای طراحی ابزارهای جدید م​الی و احقاق حقوق سهامداران 

وی در پاسخ به این سوال که برنامه های دیگری شما برای بازار سرمایه چیست، گفت: فهرست کارها خیلی زیاد است اما به عنوان نمونه یک بخشی از کار این است که نهادهای بازار سرمایه برای خلق ابزارهای مالی جدید و برای احقاق حقوق سهامداران چابک تر واکنش نشان دهند و عمل کنند. این مجموعه ای از تدابیر است که در کنار سیاست های اقتصادی باعث رونق بازار سرمایه می شود.

* کاهش قیمت سیمان با تقویت عرضه آن در بورس کالا

وزیر اقتصاد با اشاره به تغییرات قیمتی برخی کالاها و در هفته های اخیر، گفت: فرض کنید فشاری که در چند روز گذشته وارد شد که عرضه سیمان در بورس کالا افزایش یابد و ثمره آن کاهش بیش از ۲۵ درصدی قیمت ها شد. وقتی برای قیمت سیمان در مدت چند روز از بهای ۳۷ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان می رسیم نشان می دهد شفافیت می تواند کشف قیمت ها را عادلانه تر کند و قطعا اگر واقعا تمام کالاها در بورس صورت بگیرد کشف قیمت عادلانه تر و شفاف تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: این گفتمان مشترک بین وزارت اقتصاد و وزارت صنعت وجود دارد و این همکاری باعث این اتفاق برای سیمان شد.قدم به قدم به سمت بازگرداندن حس اعتماد می رویم.

* اصلاح نظام حکمرانی بازار سرمایه و شورای عالی بورس با همکاری مجلس

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اصلاح حکمرانی بازار سرمایه و شورای عالی بورس باید انجام شود، گفت: طرحی هم در مجلس برای اصلاح حکمرانی بورس تدوین شده که به نظر من الان زمان خوبی است که طرح مجلس با همکاری دولت به طرح اصلاحی خوبی تبدیل شود و به تصویب برسد.

*درباره واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال

خاندوزی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که شما آبی هستید یا قرمز، گفت: من یک پسر دارم که استقلالی است.

وی درباره واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهارداشت: من در جریان جزئیات آن نیستم اما می دانم دوستان مایل بودند درصدی از سهام را واگذار کنند اما یک سری موانع مالیاتی و… بود که باید رفع شود.

* اطلاعات حساب های بانکی به سازمان مالیاتی داده می شود

وزیر اقتصاد درباره اتصال اطلاعات حساب های بانکی به سازمان امور مالیاتی، گفت: تا دو سال پیش بهانه بود که اطلاعات کافی به دست سازمان مالیاتی نمی رسد اما بعد از تصویب اصلاحیه ماده ۱۶۹ مکرر و مواد دیگر قانون مالیاتی های مستقیم این داده های بانکی به طور متناوب در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد. اطلاعات برخط (آنلاین) نیست اما روند دریافت اطلاعات خوب است.

* هدف اصلی ما در حوزه مالیات هوشمندسازی نظام مالیاتی است

وی تاکید کرد: چیزی که ما احتیاج داریم همان هوشمندسازی مالیاتی است و در شرایط فعلی در فضای غبارآلود کار می کنیم حال آنکه با فناوری های موجود می توانیم شفافیت و عدالت مالیاتی را به وجود بیاوریم و تنها راه عادلانه اداره کردن کشور این است که سوار بر داده های اقتصادی شویم و بعد از آن است که می توانیم بگوییم عادلانه مالیات می گیریم.

خاندوزی گفت: ما نه نظام مالیاتی هوشمند داریم و نه نظام توزیع یارانه هدفمند و هوشمند. تلاش های خوبی انجام گرفته اما متناسب با سطح امکانات و ظرفیت هایی که در کشورهای همتراز خودمان مشاهده می کنیم می بینیم که فاصله خیلی زیاد است چون ما سوار بر داده ها نیستیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به جلسه شب گذشت خود با وزاری اقتصاد دولت های قبل، گفت: یکی از وزرا می گفت پسر من برای تحصیل به خارج از کشور رفته بود و من ۵ هزار دلار به حساب وی واریز کردم. ۲۴ ساعت بعد با پسرم تماس گرفتند و گفتند این پول از کجا به حساب شما واریز شده است. این کار با روش الگوریتمی های هوشمند نظام مالیاتی انجام می شود به طوری که اگر پولی که به حساب یک فرد واریز می شود تناسبی با درآمدهای وی ندارد به سرعت متوجه می شود و منشاء آن را پیدا می کند.

* نظام مالیات هوشمند منشاء درآمدهای افراد را شناسایی می کند

وی تصریح کرد: اگر نظام مالیاتی هوشمند باشد، منشاء درآمدهای افراد را شناسایی می کند. اینکه درآمد از محل فروش سکه و ارز بوده یا از محل تولید بوده است. به همین دلیل است که ما نمی توانیم از تولید به صورت هوشمند حمایت کنیم.

* تلاش می کنیم لوایح مالیاتی به سرعت در دولت نهایی شود

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که در حوزه مالیاتی چه وعده ای قابل پیگیری ای می دهد، اظهارداشت: من برنامه پیشنهادی سازمان مالیاتی را دریافت کردم اما واقعیت این است که خودم این را ناکافی می دانم و به همین دلیل تدوین برنامه حوزه مالیات را موکول به بررسی و جلسات بیشتر کردم اما بیش از دو سال است که لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم (مالیات بر عایدی سرمایه) در سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد نهایی شده و به دولت رفته و مسکوت مانده و در مجلس هم به خاطر نیامدن لایحه دولت طرحی نوشته شده. بنابراین بنای ما این است که این لوایح مالیاتی به سرعت نهایی شود چون همانطور که رهبری فرمودند خوب است برای مسائل مهم دولت لایحه بدهد.

* تدوین لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ در دستور کار وزارت اقتصاد 

خاندوزی ادامه داد: کار بعدی من در وزارت اقتصاد تدوین لایحه اصلاح قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. سال هاست نسبت به روند اجرای قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی انتقادات زیادی وارد می شود. افراد مختلف می آیند و می روند اما نقدها همان نقدها است و در جلسه ای که رهبر انقلاب با دولت داشتند، ایشان هم نسبت به روند اجرای اصل ۴۴ گلایه کردند و این نشان می دهد فقط مشکل افراد نیست و باید قوانین اصلاح شود و یکی از برنامه های کوتاه مدت ما تدوین لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است.

* می توان به شیوه های بهتر، مختصرتر و کم مناقشه تر نظام بانکی را اصلاح کرد

وی در درباره طرح قانون بانک مرکزی گفت: زمانی که در مجلس بودم معتقد بودم جهت گیری طرح درست است اما معتقد بودم می شود اصلاح نظام بانکی را با شیوه های بهتر و هم مختصرتر و هم کم مناقشه تر انجام داد.

وزیر اقتصاد گفت: برای اصلاح نظام بانکی سه هدف اصلی داریم که یکی کنترل تورم است. هدف دوم تقویت نظارت بانک مرکز بر بانک ها و موسسات اعتباری است و هدف سوم مساله کمک به بخش تولید و هدایت اعتبار به بخش واقعی اقتصاد است تا منابع بانکی صرف ساختن مال ها نشود. برای اقتدار بانک مرکزی و پاسخگو کردن این نهاد باید قوانین بانکی را اصلاح کنیم و برای تحقق این امر نیازمند جلساتی هستیم که جزئیات و شیوه های اصلاح نظام بانکی و بانک مرکزی تدوین شود.

وی تصریح کرد: حضور ۲ نفر از نمایندگان مجلس در دولت و رابطه خوب روسای قوا را فرصت مغتنمی برای اصلاحات اقتصادی می دانم.

* ممکن است با اصلاحات سریع قطار واژگون شود

وزیر اقتصاد در واکنش به این نکته مجری برنامه که اصلاحات وقت نیست و باید اصلاحات به سرعت انجام شود، گفت: ما باید بین دو ریل کوتاه مدت و ریل گذاری بلندمدت تمایز قائل شویم. وقتی می خواهیم اصلاحات ساختاری انجام دهیم تا قطار تنظیم گری نظام بانکی به سمت و سوی دیگری حرکت کند، ممکن است با اصلاحات سریع قطار واژگون شود. هدف ما این است که نظام بانکی از حالت تعادل بد به حالت تعادل خوب برسد.

* برنامه های کوتاه مدت و ضربتی برای اصلاح نظام بانکی

خاندوزی تصریح کرد: در همین حوزه بانکداری چند اقدام ضربتی می توانیم انجام دهیم. فرض کنید این همه شکایت و نارضایتی از فعالان اقتصادی داریم که می گویند بانک با ما با چه نرخی حساب می کنند و وقتی وثیقه می گیرید این وثایق را پس از تسویه در گرو نگه می دارند و یا وقتی به خاطر کرونا اقساط عقب می افتد بانک به سرعت اقدامات تنبیهی انجام می دهد.

* لزوم طراحی سامانه قراردادها در نظام بانکی

وی با طرح این سوال که این مسائل چطور باید حل شود؟ گفت: ما به یک سامانه الکترونیکی قراردادها نیاز داریم که خود فعال اقتصادی به آن دسترسی داشته باشد تا همه اطلاعات قرارداد را فرد بتواند ببند و اگر بانک حق فرد را پایمال می کند، بتواند حق خودرا استیفا کند.این نیازمند به یک زمان ۱۰ ساله نیست و می توان با یک قید فوریت این حقوق را به دست آورد.

* با مبنا قراردادن اعتبارسنجی و رتبه بندی مشتریان می توان بدون وثیقه هم وام داد

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که چرا همچنان روش اخذ وثیقه در بانک های کشور وجود دارد، آیا نمی توان بدون وثیقه وام داد گفت: با مبنا قراردادن نظام رتبه بندی و اعتبارسنجی مشتریان حتما بدون نیاز به وثیقه می توانیم وام بدهیم و بانک ها می توانند به مشتریان خوش حساب تسهیلات بدون وثیقه بدهند و با افراد پرخطر یا کم خطر رفتار متفاوتی داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر فردی به موقع مالیات بدهد، بدهی سررسید شده و چک برگشتی نداشته باشد، می تواند مشتری خوش حساب نظام بانکی محسوب شده و بدون وثیقه به او وام داده شود. نحوه پرداخت مالیات توسط کارفرما یا پرداخت بیمه کارگر به تامین اجتماعی می تواند مبنای رتبه بندی شخص حقوقی در اعطای تسهیلات باشد.

* برای ریاست بانک مرکزی گزینه هایی مطرح هستند

خاندوزی درباره انتخاب رئیس کل بانک مرکزی گفت: گفت وگوهایی انجام شده اما اجازه بدهید تا زمانی که به نتیجه نرسیده، اعلام نظر نکنم.

وی در پاسخ به این سوال که گزینه مدنظر برای رئیس کل بانک مرکزی متخصص مدیریت مالی است یا متخصص اقتصاد پول و بانکداری، گفت: گزینه هایی مطرح هستند و برای هر کدام شرح صلاحیت ها و نقاط قوت و ضعفی تهیه شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همانطور که امروز (۱۴ شهریور) استاندار خوزستان آقای دکتر خلیلیان معرفی و تعیین تکلیف شد. بنا است در جلسه دیگری گزینه ها تعیین تکلیف شود و بعد آقای رئیس جمهور حکم بزند. بنابراین برای همان حس اعتمادی که می خواهیم خدشه دار نشود، اجازه بدهید فعلا چیزی اعلام نکنیم.

* به دنبال حل و فصل (بازپرداخت) تنخواه بودجه ۱۴۰۰ هستیم 

خاندوزی در پایان گفت: وزارت اقتصاد هم خزانه داری را دارد و هم مسئول تامین مالی دولت است. در ماه های اول ۱۴۰۰ به جهت کندشدن فرایندهای وصول درآمدهای دولتی، دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل تنخواه بانک مرکزی و بیشتر از این رقم از محل اوراق درآمد کسب کرده تا هزینه های جاری و عمرانی دولت تامین شود.

وزیر اقتصاد گفت: در این مدت یکی از تلاش هایی ما این است که حتما این میزان تنخواه بانک مرکزی که آثار آن را همه می دانند که چقدر باعث تورم می شود و جیب من و شما را کوچک می کند، حل و فصل کنیم که منجر به کنترل تورم شود.

* برنامه دولت برای تحقق درآمدهای بودجه و کنترل تورم/ مهار تورم بدون اعمال سیاست انقباضی

وی افزود: در وزارت اقتصاد کمیته ای تشکیل داده ایم و برای همه درآمدها، از جمله درآمدهای مالیاتی، درآمدهای گمرکی، درآمد از محل خصوصی سازی و فروش اوراق برنامه زمان بندی شده طراحی کرده ایم و میزان تحقق درآمد در هر ماه را دنبال می کنیم.

خاندوزی تاکید کرد: این سیاستی است که ریشه ها و موتور خلق تورم را در کنار مساله بانکی خیلی محدود خواهد کرد. البته وضعیت فعلی که این ماه و ماه بعدی شاهد آن هستیم فعلی محصول اقدامات ماه های گذشت است. می خواهیم بدون اینکه انقباضی عمل کنیم، سیاست ها و اقداماتی در جهت کنترل تورم انجام دهیم.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار