تولید علوفه مرتعی ۴ میلیون تن کاهش یافت

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها گفت: با استمرار خشکسالی، تولید علوفه مرتعی با کاهش ۴ میلیون تنی از ۱۰.۷ میلیون تن به ۶.۴۵ میلیون تن رسیده است.

به گزارش رصد روز، ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: برآورد می‌شود با استمرار خشکسالی، تولید علوفه قابل برداشت مجاز از مراتع از ۱۰.۷ میلیون تن در شرایط نرمال و در بلندمدت به میزان ۶.۴۵ میلیون تن کاهش یابد.

او افزود: بر اثر بروز و استمرار خشکسالی، گیاهان مرتعی حتی گیاهانی که سازگاری بالایی نسبت به خشکسالی دارند، در معرض آسیب جدی قرار گرفته‌اند و تولیدات این مراتع بسیار پایین آمده است.

بهزاد ادامه داد: استمرار خشکسالی در نهایت منجر به کاهش ظرفیت علوفه مرتعی مورد نیاز دام و نیز گیاهان خوش خوراک و همچنین جایگزین شدن آن توسط گیاهان مهاجم، هجوم آفات و امراض می‌شود که به سلامت مرتع و دام زیان وارد می‌کند.

او با بیان اینکه مراتع بیش از ۵۲ درصد سطح کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: معیشت بیش از یک میلیون خانوار بهره بردار شامل ۲۰۰ هزار خانوار عشایری به عرصه‌های مرتعی وابسته است و این در حالی است که حدود ۶۶ درصد از مراتع کشور به علت خشکسالی دارای وضعیت فقیر بوده و بهره برداری‌های غیر اصولی نیز در این عرصه‌ها موجب تشدید تخریب و بروز مسائل و مشکلات بیشتری در حفظ منابع پایه آب و خاک کشور و تسریع رخداد بیابانی زایی می‌شود.

بهزاد، کاهش وزن دام، کاهش تولیدات دامی، کاهش میزان زاد و ولد، حساس شدن دام‌ها به بیماری، خطر نابودی دام‌های داشتی، افزایش سقط جنین و از بین رفتن ذخایر مهم و استراتژیک ژنتیکی دامی کشور، کاهش و نیز کمبود منابع شرب دام و پراکنش نامناسب دام در سطح مرتع و بهره برداری نامناسب از مرتع را از مهم‌ترین اثرات خشکسالی بر روی دام‌ها برشمرد.

او بر اختصاص اعتبارات برای حفاظت از منابع محیطی پایه مانند آب و خاک و حمایت از تولید دام در شرایط خشکسالی تاکید کرد و گفت: به منظور اجرایی کردن سیاست‌های کاهش اثرات خشکسالی در زمینه توزیع علوفه، تغذیه متمرکز با تعلیف دستی با جیره نگهداری و یا تولیدی و مصرف مواد مکمل با توجه به گران بودن نهاده‌های دامی، تغییر ترکیب گله و کوچک کردن گله از طریق طرح‌های حمایتی خروج دام از مرتع و انتقال دام، مدیریت چرا، تأمین و توزیع آب و یارانه خرید علوفه و انتقال آب، کنترل ظرفیت مرتع، اعمال قرق‌های ۲ یا ۳ ساله مرتع در مناطق تحت تأثیر خشکسالی شدید، احداث و تجهیز اتراقگاه‌ها و ایستگاه‌های انتظار و نگهداری دام‌ها، ارائه خدمات بهداشت و سلامت دام، اجرای عملیات اصلاح و احیای مراتع در حین خشکسالی، ذخیره نزولات با جمع‌آوری آب باران، احداث آبشخور و آب انبار به اعتبارات مکفی و به موقع نیاز است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پایان تصریح کرد: وقوع پدیده خشکسالی علاوه بر خسارت‌های مستقیم، خسارت‌های زیادی را در زمینه افزایش ضریب سیل خیزی حوزه‌های آبخیز، فرسایش خاک، کاهش سفره آب‌های زیرزمینی، فرسایش بادی به دنبال خواهد داشت که در نهایت موجب بروز مسائل اقتصادی و حتی فرهنگی می‌شود.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار