جزئیات پرونده قاچاق ده‌ها هزار دلاری با جعل پروانه استاندارد در مشهد

در جدیدترین نمونه از پرونده های قاچاق صادراتی، موضوع سوء استفاده از نشان استاندارد، شماره پروانه ، جعل اسناد برای خروج کابل از گمرک مشهد و مرز دوغارون مطرح شده است.

به گزارش رصد روز، در جدیدترین نمونه از پرونده های قاچاق صادراتی، موضوع سوء استفاده از نشان استاندارد، شماره پروانه ، جعل اسناد برای خروج کابل از گمرک مشهد و مرز دوغارون مطرح شده است.

 بررسیهای انجام شده نشان می‌دهد شرکت ن. ا. خ  در تاریخ  ۲۳ مرداد ماه کالا به وزن ۲۰ تن شامل کابل برق مسی به ارزش ۸۰۰۰۰ دلار و همچنین در اواخر مرداد ماه  به وزن خالص ۲۳ تن کابل برق مسی به ارزش ۹۵ هزار دلار  به گمرک اظهار کرده که در ادامه مشخص می‌شود کالای مذکور مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و صدور کالا نیاز به پروانه استاندارد اجباری داشته است، بر این اساس پروانه استاندارد به عنوان یکی از اسناد مورد نیاز توسط اظهارکننده در سامانه جامع امور گمرکی اظهار و بارگذاری شده است.

پس از ارزیابی و اتمام تشریفات و پلمپ محموله و ارسال کالا به گمرک خروجی (گمرک دوغارون)  با رویت کالا و استعلام از اداره استاندارد مشخص می‌شود که کابل‌های موضوع اظهارنامه‌های صادراتی مذکور به مارک و علامت شرکت ا.خ بوده ولی شماره پروانه بارگذاری شده متعلق به شرکت سیم و کابل ا. خ می‌باشد.

از طرف دیگر اطلاعات پروانه استاندارد درج شده در سامانه جامع امور گمرکی بنام شرکت سیم و کابل ا. خ بوده است. به عبارتی اطلاعات موجود و مندرج در پروانه پس از دستکاری و جعل و تغییر در اظهارنامه بارگذاری شده است. بر این اساس گمرک دوغارون به استناد  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالای موصوف را قاچاق تلقی و موضوع به مراجع قضایی منعکس می‌شود.

بررسیها نشان می‌دهد با ورود بازرسی، سایر اظهارنامه‌های صادراتی استخراج شده از سامانه جامع امور گمرکی شرکت مذکور در چند سال اخیر  در حال بررسی است.

همانطور که اشاره شد ارزش این دو فقره اظهارنامه حدود ۱۸۰ هزار دلار بوده است. بر این اساس این احتمال وجود دارد که با بررسی اسناد گذشته (طی سه تا پنج سال قبل) حجم ارزی محموله افزایش یابد. بر این اساس بایستی این اسناد مجددا بررسی  شوند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط