سیاست گذاران عامل اصلی گرانی خودرو

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: دولت با تغییر در نحوه توزیع و تولید خودرو‌های پُر تقاضا قیمت محصولات در بازار را دچار تنش شدید می‌کند که عواقب این نوع سیاست رکود و گرانی بیش از توان جامعه را همراه دارد. به گزارش رصد روز،...

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: دولت با تغییر در نحوه توزیع و تولید خودرو‌های پُر تقاضا قیمت محصولات در بازار را دچار تنش شدید می‌کند که عواقب این نوع سیاست رکود و گرانی بیش از توان جامعه را همراه دارد.

به گزارش رصد روز،بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از رکود سنگین در این بازار و کمبود برخی محصولات داخلی و افزایش بی دلیل قیمت در نبود مشتری است.

رکود سنگین حاکم در بازار نوسانات قیمتی را نیز به حداقل رسانده است و به گفته کارشناسان خودرو تلاش فروشندگان خودرو در راستای تشویق مردم به انجام معاملات خودوریی بی نتیجه مانده و تنها قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی بدون مشتری رو به افزایش است.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که خرید و فروش در بازار خودرو به حداقل رسیده است و رکود سنگین در این بازار حاکم است. اسد کرمی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در رابطه با این موضوع در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: با یک بازخوانی سال از سال ۹۸ تا کنون می‌توان به راحتی متوجه وضعیت نامناسب بازار خودرو در پی مشکلاتی که برای بخش صنعت خودروکشور به وجود آمده خواهیم شد.

وی ادامه داد: بازارهر روز با یک دستور العمل جدید مواجه می‌شود و این تغییر در رویه خدمات رسانی به مشتری توانسته وضعیت قیمت و توزیع خودرو در بازار را با بحران جدی روبرو کند.

کرمی می‌گوید: چندی پیش آقایون برای توزیع کوئیک و شاهین با قرعه کشی و اعلام تحویل فوری از مردم اقدام به دریافت پول کردند و در آن زمان قرار بر این شد که بازار با این حرکت به ثبات توزیع و قیمت در بین پُر تیراژ‌ها و پُر تقاضا‌ها برسد.

وی تصریح داشت: حالا پس از ثبت نام مردم در صف خرید این دو محصول هنوز مشخص نیست که خودرو‌ها به مشتری‌ها تحویل داده شده یانه! اما فقط این مشخص است که ثبت نام و قرعه کشی شاهین و کوئیک به یکباره قطع شد وبازار دچار شوک جدیدی شد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: این اقدام خودروسازان باعث افزایش ۸ و ۷ میلیون تومانی قیمت کوییک و شاهین در بازار شد که قطعاً بر روی سایر محصولات موجود در بازار نیز اثر گذاشته است.

وی دلیل اصلی این افزایش قیمت را کاهش تولید شاهین و کوییک اعلام کرد وگفت: موضوع تغییر در اجرای تصمیمات آن هم به دلیل عدم ثبات در بخش تولید، آسیب‌های زیادی به بازار خودرو و از همه مهمتر جیب مصرف کننده می‌زند.

کرمی تأکید داشت: با توجه به وضعیت تولید و توزیع خودرو‌های پُر تقاضا در بازار احتمال ایجاد رکود سنگین‌تر و افزایش قیمت بیشتر در خودرو‌های تولید داخل بسیار زیاد است.

به گفته این فعال بازار خودرو؛ دولت با رویه‌ای که در پیش گرفته به غیر از این که شرایط را برای دلالان و سوء استفاده کنندگان فراهم می‌کند، نگرانی از افزایش بی دلیل قیمت خودرو در بازار را بیشتر کرده است.
وی ادامه داد: بار‌ها کارشناسان و مشتریان اصلی از افزایش تولیدات داخلی توسط خود دولت انتقادات زیادی داشتند، اما امروز دولت این گرانی را با شکل‌های مختلف و روش‌های غیر مستقیم ایجاد می‌کند که این بار انتقاد شدیدتر مردم و فروشندگان خودرو را به همراه دارد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران تأکید کرد: هیچ عاملی به غیر از تصمیم خود دولت باعث گرانی خودرو نمی‌شود و این موضوع علاوه بر ادامه رکود می‌تواند برای صنعت خودرو سازی کشور بسیار خطرناک‌تر از قبل باشد.

وی گفت: در حال حاضر کوییک a از ۲۰۰ میلیون و ۷ هزار تومان به ۲۰۰ میلیون و ۱۵ هزار تومان رسید و شاهین نیز از ۳۰۰ میلیون و ۷۰ هزار تومان به رقم ۳۰۰ میلیون و ۷۷ هزار تومان رسیده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار