شرکت پلی اکریل ایران پلی به عدم شفافیت + سند

یکی از اقدامات مورد انتقاد سهامداران نرخ خرید مواد اولیه و نرخ فروش محصولات این شرکت است برای مثال هم اکنون هرتن AN (مواد اولیه الیاف اکریلیک) در بازارهای جهانی حدود ۱۷۵۰ دلار قیمت دارد که با احتساب دلار 25 هزار زار تومانی و هزینه‌های ترخ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، شرکت پلی اکریل ایران این روزها درگیر مسائل مختلفی است که پرداختن به آنها و شفاف سازی در موردشان اصلا ساده نیست. ابهامات پیرامون این شرکت آنقدری زیاد است که نگرانی سهامداران را منجر شده اما پاسخ روشنی به آنها داده نمی شود. ابهاماتی که حالا توسط مهدی علی دوستی سرپرست این کارخانه در اختیار خاتمی رئیس هیئت حمایت از صنایع وزارت صمت قرار گرفته است.

 

مهدی علی دوستی در این نامه ضمن گلایه از عدم پاسخگویی رئیس مدیران شرثکت پلی اکریل ایران به مواردی اشاره می کند که می تواند جای بحث بسیاری داشته باشد.

بنا به اطلاعات دریافتی از واحد مالی شرکت  پلی اکریل ایران حجم بدهی شرکت مطابق جدول پیوست از عدد ۵۲۵۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ به ۱۲۵۰۰ میلیارد ریال در ۳۰ آذر ۱۳۹۹ رسیده است. یعنی طی حدود ۴ سال معادل ۷۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته است حال آنکه در این مدت هیئت اجرایی هیچ پاسخگویی در مورد عملکردش به مراجع نظارتی انجام نداده است و ابهامات زیادی پیرامون نحوه قیمت گذاری و فروش محصولات توسط هیئت اجرایی وجود دارد که در نامه های شماره ۲۲۶/۱۳۹۹/۱۱۰ مورخ ۲۲/۰۸/۱۳۹۹  و شماره ۱۱۴/۱۳۹۹/۱۱۰ مورخ ۲۷/۰۸/۱۳۹۹ در مورد این ابهام است از رئیس مدیران کارخانه که منصوب هیئت حمایت از صنایع است پرسش و درخواست شفاف سازی گردید که پاسخ مناسبی دریافت نشد به علاوه آنکه در مورد محل مصرف نقدینگی حاصل از سود عملیاتی سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از هیئت اجرایی طی نامه شماره ۲۲۶/۱۳۹۹/۱۱۰ مورخ ۱۳/۱۰/۱۳۹۹ پرسش گردید که متاسفانه در این مورد هم پاسخ مستدل و قانع کننده ای دریافت نگردید لذا با توجه به ابهامات موجود و عدم تصویب صورتهای مالی سال ۱۳۹۸ در مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت پلی اکریل ایران و تکلیف انجام حسابرسی ویژه از عملکرد هیئت اجرایی و هیئت مدیره سابق و همچنین تکلیف انجام حسابرسی ویژه از سوی کارگروه اقدام شورای تامین استان اصفهان استقرار حسابرس منتخب به منظور حسابرسی ویژه و دسترسی به اسناد و مستندات را به رئیس مدیران کارخانه پلی اکریل مورد انتظارست و ثانیاً با توجه به جدول پیوست توضیحات لازم در مورد علل انباشت بدهی های شرکت طی سالهای مدیریت هیئت اجرایی به خصوص در مورد موضوعاتی همچون افزایش بدهی مالیات بر ارزش افزوده ، افزایش بدهی به تامین اجتماعی ، افزایش بدهی به شرکت گاز و ایجاد برخی سرفصل‌های بدهی جدید از جمله به شرکت افق تجارت دیاموند پارس توسط هیات اجرایی جهت اطلاع سهامداران از دیگر مواردیست که باید به آن پرداخت.

 

 

مهدی علی دوستی همچنین بیان می کند؛ یکی از اقدامات مورد انتقاد سهامداران نرخ خرید مواد اولیه و نرخ فروش محصولات این شرکت است برای مثال هم اکنون هرتن AN (مواد اولیه الیاف اکریلیک) در بازارهای جهانی حدود ۱۷۵۰ دلار قیمت دارد که با احتساب دلار ۲۵ هزار زار تومانی و هزینه‌های ترخیص بهای تمام شده آن برابر با ۴۸ هزار تومان می‌شود در حالی که شنیده ها حاکی از خرید این مواد در حدود هفتاد و چهار هزار تومان که ۶۸ هزار تومان آن مربوط به خرید به ازای هر کیلو و ۶۰۰۰ هزار تومن سود تأمین‌کننده است می باشد. بهاران که آخرین قیمت فروش محصول الیاف اکریلیک در گزارش تولید و فروش آذرماه منتشر شده در سامانه کدال ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان است یعنی خرید مواد اولیه بالغ بر ۱۹ هزار تومان بالاتر از محصول تولید شده و فروخته شده محقق می باشد ضمن آنکه نرخ فروش محصول هم با نرخ بازار آزاد اختلاف بسیار دارد بنابراین جهت جلوگیری از ضرر و زیان به سهامداران این مورد و به طور کلی فرآیند تامین مواد اولیه و انطباق آن با آیین نامه معاملات شرکت نیز باید شفاف سازی شود.

 

یکی دیگر از مواردی که توسط مهدی علی دوستی به آن اشاره می شود موضوع استخدام در این شرکت است. استخدام نیروی انسانی در کارخانه طبق اساسنامه و برابر قانون جزء اختیارات هیئت مدیره می باشد و رئیس مدیران کارخانه نیز بارها در جلسات مختلف اذعان داشته که هیئت حمایت از صنایع اجازه استخدام به آنها نداده است مراتبمراتب نیز کتباً طی نامه شماره ۲۳۸/۱۳۹۹/۱۱۰ مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۹۹ نیز تذکر داده شد که هرگونه جذب نیرو و ایجاد تعهدات بلندمدت مالی و استخدامی باید با مجوز کتبی هیئت مدیره صورت پذیرد.

 

مستند به ماده ۴ قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور و همچنین مواد پنج و هفت آیین نامه اجرایی این قانون تنها اموال کارخانجات جهت اداره موقت تحت مدیریت مدیران اجرایی منصوب هیئت حمایت از صنایع به صورت امانت قرار می‌گیرد و سایر اموال شرکت تحت اختیار و مدیریت هیئت مدیره می‌باشد و تصرف در این موارد غیرقانونی و غیرشرعی است لذا مراتب تی اظهارنامه قانونی مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ به ایشان اعلام و تحویل این اموال به هیئت مدیره درخواست کردید که هنوز هیچ پاسخی دریافت نگردیده است.

 

برای دریافت متن کامل این نامه کلیک کنید

 

نامه مهدی علی دوستی سرپرست شرکت پلی اکریل ایران به خاتمی رئیس هیئت حمایت از صنایع وزارت صمت

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط