پیش بینی وضع هوا فردا ۹ دی ۱۴۰۰ / بارش برف و باران در ۱۰ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از بارش برف و باران طی امروز تا شنبه آینده در ۱۶ استان و ورود سامانه بارشی جدید خبر داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا ۹ دی ۱۴۰۰ ، سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از بارش برف و باران طی امروز تا شنبه آینده در ۱۶ استان و ورود سامانه بارشی جدید خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا ۹ دی ۱۴۰۰ ، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده سامانه بارشی در جنوب غرب و بخش‌هایی از جنوب کشور فعال است. بر این اساس در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان،‌ ایلام، فارس، بوشهر، هرمزگان و نیمه جنوبی استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده و در ارتفاعات بارش برف انتظار می‌رود.

پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۹ دی ۱۴۰۰

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات ضمن اشاره به فعالیت سامانه بارشی در جنوب و جنوب غرب کشور از بارش برف و باران در ۱۰ استان طی امروز (۸ دی‌ماه) خبر داد.

صادق ضیاییان اظهارکرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده سامانه بارشی در جنوب غرب و بخش‌هایی از جنوب کشور فعال است. بر این اساس در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه وبویر احمد، لرستان، ایلام، فارس، بوشهر، هرمزگان و نیمه جنوبی استانهای سیستان وبلوچستان و کرمان بارش باران گاهی وقوع رعد و برق و و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و در ارتفاعات بارش برف انتظار می‌رود.

وی افزود: پنجشنبه(۹دی ماه)علاوه برمناطق ذکر شده در خراسان جنوبی ، اصفهان، یزد و برخی نقاط غرب کشور نیز بارش رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: جمعه (۱۰دی ماه) فعالیت سامانه بارشی در شرق هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان وبلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و شمال شرق یزد خواهد بود و در لرستان، اصفهان، شمال استانهای فارس و اصفهان بارش پراکنده رخ می دهد و بعدازظهرسامانه به‌تدریج از شرق کشور خارج می‌شود.

وی اضافه کرد: شنبه (۱۱دی ماه) در برخی مناطق بوشهر، جنوب فارس هرمزگان، جنوب کرمان و جزایر واقع در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بارش پراکنده رخ می دهد و یکشنبه(۱۲دی ماه) سامانه بارشی جدیدی از جنوب غرب وارد کشور می‌شود و سبب بارش درنیمه جنوبی کشور خواهد شد.

به گفته ضیاییان طی روزهای پنج شنبه(۹دی ماه) و جمعه(۱۰دی ماه) خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و توفانی پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۹دی ‌ماه) صاف تا قسمتی ابری و غبارآلود با حداقل دمای ۱و حداکثر دمای ۱۱درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۱۰دی ماه) صاف تا کمی ابری،‌ در بعضی ساعت‌ها همراه با غبار محلی و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۸و ۹دی ماه) بندرعباس با دمای ۲۷  درجه سانتیگراد گرم‌ترین و تبریز با  دمای ۲- و ۱- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

فردا علاوه بر مناطق ذکر شده در استان‌های خراسان جنوبی، اصفهان، یزد و برخی مناطق غرب کشور بارش‌های ادامه دارد.

روز جمعه فعالیت سامانه بارشی در شرق هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و شمال شرق یزد است و در استان‌های لرستان، اصفهان، شمال استان‌های فارس و اصفهان بارش پراکنده روی می دهد و بعدازظهر سامانه به‌تدریج از شرق کشور خارج می‌شود.

شنبه هفته آینده در برخی مناطق بوشهر، جنوب فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و جزایر واقع در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بارش پراکنده پیش بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی یکشنبه هفته آینده سامانه بارشی جدید از جنوب غرب وارد کشور شده و بارندگی‌ها در نیمه جنوبی آغاز می‌شود.

فردا و روز جمعه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و طوفانی خواهد بود.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۹

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲

نوع مخاطره: بارش شدید باران، در ارتفاعات برف و در مناطق با اقلیم گرم با رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقتی.

بارش برف و باران

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۹: جنوب خوزستان، شمال بوشهر، نیمه غربی و جنوب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

جمعه ۱۴۰۰/۱۰/۱۰: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب فارس، جنوب بوشهر.

شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱: جنوب فارس، هرمزگان، جنوب و مرکز کرمان، جنوب خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، غرب سیستان و بلوچستان.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲: بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه غربی و جنوب کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شرقی خوزستان، نیمه جنوبی کرمان، لرستان، نیمه غربی اصفهان، غرب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمانشاه.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی

توصیه: مزارع و باغات؛ زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، عدم انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، استحکام سازه‌های باغی در برابر بارش‌های شدید، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به‌منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت‌شده به مکان‌های مسقف به‌خصوص ذرت استان خوزستان، خودداری از انجام چالکود در باغات با توجه به رخداد بارش سنگین، تسریع در برداشت مرکبات استان کرمان، تسریع در کشت غلات پاییزه قبل از شروع بارش‌ها.

سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار: تهویه، تنظیم دما و تأمین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع بارش‌ها. استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر بارش شدید و وزش باد. کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگه‌داشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش

سالن‌های مرغداری و دامداری: عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها. جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان‌آب به داخل سالن‌ها، جمع‌آوری کود از واحدهای دامداری قبل از وقوع بارش.

استخرهای پرورش ماهی: پاک‌سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخر‌ها با توجه به حجم بالای روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم‌آبی و کاهش غذادهی به‌میزان نصف نرمال به‌دلیل ابرناکی.

عشایر و زنبورداران: خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلنی‌ها جهت زمستان‌گذرانی، عدم چرای دام در مراتع و ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی: تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت‌فشار به‌دلیل بارش‌های سنگین، انتقال ماشین‏‌آلات و ادوات کشاورزی از مزارع به مکان‌های امن به‌دلیل آغاز بارش‏‌ها.

توصیف سامانه: تداوم سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۸

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲

نوع مخاطره: بارش شدید باران و تداوم آن در منطقه، رعدوبرق در نواحی مستعد ریزش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نواحی مرتفع و کوهستانی بارش برف

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۸: بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، خوزستان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۹: خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری.

جمعه ۱۴۰۰/۱۰/۱۰: فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، شمال خوزستان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد.

شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱: فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان، کرمان، جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲: هرمزگان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری.

هواشناسی فردا 9 دی

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر، تأخیر و یا لغو پرواز.

توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی سیل و آبگرفتگی.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۹

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۰/۱۰/۱۰

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج به‌همراه بارش باران و رعدوبرق

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۹: نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس، در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان.

جمعه ۱۴۰۰/۱۰/۱۰: نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس، در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر.

اثر مخاطره: خسارت به تأسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه‌سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی.

توصیه: عدم فعالیت‌های تفریحی و هرگونه فعالیت دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، جمع‌آوری تورها و لوازم صیادی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط