جزئیات لغو مجوز روبیکا

به گزارش رصد روز ، در روزهای گذشته و همزمان با مطرح شدن طرح صیانت از کاربران روبیکا در اقدامی عجیب ایجاد به ساخت اکانت های جعلی برای تعداد زیادی از سلبریتی ها و چهره های ورزشی کرد. اقدامی که هرچند با واکنش این چهره ها روبرو شد و جعلی بودن...

به گزارش رصد روز ، در روزهای گذشته و همزمان با مطرح شدن طرح صیانت از کاربران روبیکا در اقدامی عجیب ایجاد به ساخت اکانت های جعلی برای تعداد زیادی از سلبریتی ها و چهره های ورزشی کرد. اقدامی که هرچند با واکنش این چهره ها روبرو شد و جعلی بودن آن را در صفحات شخصی اعلام نمودند اما مسئله اصلی در این باره تصوری بود که ااز اجرای طرح صیانت به ذهن متبادر می شد و اقدام روبیکا به برخی تز شائبه ها دامن می زد. گسترش اعتراضات در این مورد باعث شد تا تصمیم مهمی در خصوص روبیکا گرفته شود. جزئیات لغو مجوز روبیکا نشان می دهد که این اپلیکیشن جدا از این ماجرا تخلفات دیگری را نیز مرتکب شده که ورود هوشمندانه پلیس فتا به ماجرا باعث خاتمه پیدا کردن آن شد جزئیاتی که جواب روشنی برای سؤال ” چرا مجوز روبیکا لغو شد ” دارد؟

 

جزئیات لغو مجوز روبیکا

 

معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا با صدور اطلاعیه ای از بررسی موضوعات مطرح شده درباره اپلیکیشن روبیکا ر کارگروه ویژه و تخصصی خبر داد.

«مستند بر رصدهای صورت گرفته و گزارشات متعدد مردمی به پلیس فتا از سوی کاربران عادی و تعداد زیادی از چهره های مطرح شده هنری و ورزشی مبنی بر ” استفاده غیر مجاز از اطلاعات شخصی کاربران و ایجاد حساب کاربری بدون اطلاع و اجازه افراد”  کلیه موارد و تخلفات مربوطه هم اکنون در کارگروه ویژه و تخصصی پلیس فتا مطرح شده است.

در این رابطه ، ضمن استخراج ادله دیجیتال مرتبط با تخلفات صورت گرفته مراتب در حال پی گیری است و نتیجه اقدامات متعاقبا اعلام خواهد شد .»

 

نظر حقوقدانان در خصوص اقدام روبیکا 

 

یک حقوقدان در واکنش به اعلام بسیاری از کاربران مبنی بر ساخت حساب کاربری به اسم آن‌ها در اپلیکیشن روبیکا با بیان این‌که اتفاقی که توسط روبیکا افتاده است مغایر با حقوق شخصی افراد است گفت: صفحاتی به نام افراد در این اپلیکیشن ایجاد شده است که می‌تواند مصداق جعل باشد و این رفتار قانونی نیست.

کامبیز نوروزی در ارتباط با ادعای بسیاری از کاربران فضای مجازی مبنی بر جعل حساب کاربری آن‌ها در اپلیکیشن روبیکا با تاکید بر ضرورت حفظ مدار نظم حقوقی در کشور خاطرنشان کرد: خروج از این مدار از سوی سازمان‌ها، دستگاه‌ها و حتی شرکت‌هایی که به نوعی در چرخه قدرت قرار دارند  منجر به بی مسوولیتی و ناکارآمدی میشود و نمونه ای از آن را در مقابله با کرونا تا آن چیزی که امروز در روبیکا اتفاق افتاده است می‌بینیم.

در ادامه جزئیات لغو مجوز روبیکا میخوانیم ؛ این حقوقدان با بیان این‌ اعتقاد که اخبار آشکار و پنهان حاکی از وابستگی این شرکت به یک سازمان رسمی است گفت: مدت طولانی است که به شکل‌های مختلف این شرکت در برنامه‌های سازمان صداوسیما تبلیغ می‌کند و به یکی از قدرت‌های بزرگ حوزه خودش تبدیل شده است و به دنبال این است که به شکل‌های مختلف تعداد کاربران خود را افزایش دهد.

وی با بیان این‌که اتفاقی که توسط روبیکا افتاده است مغایر با حقوق شخصی افراد است گفت: صفحاتی به نام افراد در این اپلیکیشن ایجاد شده است که می‌تواند مصداق جعل باشد در واقع آن‌ها می‌خواستند کاری کنند که افراد بیشتری وارد برنامه‌شان شوند و این رفتار اصلا قانونی نیست اما مسئولیتی هم نمی‌پذیرند. من اطلاعیه‌ای از این شرکت دیدم که مدعی شده بودند مالکان این صفحات جعلی باید خودشان صفحاتشان را حذف کنند اما سوال این‌جاست چطور بدون اجازه افراد برایشان صفحه باز می‌کنند اما خودشان همین صفحات را نمی‌بندند؟

نوروزی خاطرنشان کرد: جریانی که به نام صیانت از حقوق کاربران در اصل به دنبال تضییع حقوق کاربران است و اگر کمترین اهمیتی برای حقوق اشخاص قائل بودند باید نسبت به این موضوع یک برخورد بسیار سخت و سنگین می‌کردند اما مسئولیت‌پذیری در سازمان‌های ایران به کمترین حد ممکن رسیده است و ما با وضعیت نابسامان حقوقی مواجه هستیم.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا دادستان به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند برای دفاع از حقوق اشخاص وارد شود نیز گفت: به اعتقاد من چون این وضعیت جنبه عمومی دارد دادستان این اجازه را دارد که وارد شود و دستور تحقیق دهد.

بسیاری از کاربران فضای مجازی از روز گذشته اعلام کرده‌اند که اپلیکیشن روبیکا حساب کاربری به نام این اشخاص در برنامه خود ایجاد و محتوای صفحات آن‌ها در شبکه اجتماعی اینستاگرام را در صفحات روبیکا نیز منتشر کرده است.

 

چرا مجوز روبیکا لغو شد؟ 

 

 معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در پاسخ به این سؤال که چرا مجوز روبیکا لغو شد گفت: مجوز اپلیکیشن «روبیکا» به‌علت تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت و استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران باطل شده است.

این روزها که طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به یکی از دغدغه‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و کارشناسان فعال حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شده، ساخت اکانت‌هایی در روبینو هم جنجال آفریده است. داستان از جایی آغاز شد که بعضی از بازیکنان باشگاه پرسولیس در صفحه اینستاگرام خود اعلام کردند در روبیکا، صفحه‌ای جعلی و بدون اطلاع آنها برایشان ایجاد شده که حتی تیک آبی (احراز هویت) هم دارد.

پس از انتشار این اخبار در اینستاگرام، کاربران دیگری در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر اعلام کردند که بدون اطلاع آنها، صفحاتی به نامشان در روبیکا ایجاد شده و در عین حال از مطالبی که در صفحه عمومی اینستاگرامشان قرار دادند، برای پر کردن محتوای صفحات استفاده شده است. این موضوع این نگرانی را برای کاربران ایجاد کرده بود که این اقدام، تلاشی برای بالا نشان دادن کاربران پلتفرم‌های داخلی و مهاجرت ساختگی از اینستاگرام به روبینو باشد و به دنبال آن، کاهش پهنای باند اینستاگرام را شاهد باشیم.

در شرایطی که خواسته کاربران رسیدگی به این موضوع بود، علی سعد -معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر)- در توئیتر خود نوشت: از بهمن ماه ۹۹ پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم و با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و… ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ساترا با ابطال مجوز سرویس صورت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه ملی، اقدامات اولیه را به انجام رساند. در مورد تخلفات ترافیکی با نامه‌نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسوین اصل ۹۰ پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرد که منجربه حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد. اما متاسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها همچنان شاهد تداوم فعالیت‌های متخلفانه این پلتفرم هستیم.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا افزود: علی‌رغم این‌که ساترا «اولین و تنها» نهاد اقدام‌کننده علیه تخلفات روبیکا بود ولی خودش را به حمایت تمام‌قد از «سرویس داخلی قانونمند» متعهد می‌داند؛ روشن است حمایت از پلتفرم داخلی به معنای فعالیت در شرایط برابر و در چارچوب مقررات کشور است که در مورد روبیکا این مساله نقض شده. ساترا پیگیری تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند ادامه خواهد داد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

حسین

پاسخ دادن

۱۰ مهر ۱۴۰۰


روبیکا واقعا برنامه ای که نمیتونه جای برنامه های خارجی رو بگیره و از هر نظر برنامه ی بدیه