آزار جنسی توسط ایلان ماسک به کارمندانش!

شاکیان این پرونده می‌گویند ایلان ماسک براساس رفتار خود محیط کاری سمی ایجاد کرده است که در آن زنان با تصاویر و میم‌ها تحقیر می‌شوند.

به گزارش رصد روز، شاکیان این پرونده می‌گویند ایلان ماسک براساس رفتار خود محیط کاری سمی ایجاد کرده است که در آن زنان با تصاویر و میم‌ها تحقیر می‌شوند.

 

هشت مهندس سابق اسپیس ایکس با شکایت از مدیرعامل این شرکت، ایلان ماسک، او را به آزار و اذیت جنسی و انتقام‌جویی متهم کردند. همین گروه که از اسپیس ایکس اخراج‌ شده‌اند، در گذشته شکایت دیگری را درباره انتقام‌جویی در شرکت هم به هیئت ملی روابط کار ایالات‌متحده (NLRB) ارائه کرده بودند.

براساس گزارش بلومبرگ، این کارمندان در شکایت خود نوشته‌اند: «ماسک به‌طور آگاهانه و عمدی، براساس رفتارش محیط کاری ناخوشایندی ایجاد کرده است و با عکس‌ها، میم‌ها و نظرات جنسی خود زنان را تحقیر می‌کند.»

مهندسان سابق اسپیس ایکس می‌گویند که برخی از آن‌ها توسط همکاران دیگری نیز که «پست‌های ماسک را تقلید می‌کردند» مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. آن‌ها با اشاره به تمام این موارد می‌گویند که ماسک «محیط کاری بسیار ناخوشایند و ناسازگاری ایجاد کرده است.»

انتقاد از رفتار انتقام‌جویانه ایلان ماسک

این گروه سال ۲۰۲۲ با همکاری یکدیگر نامه سرگشاده‌ای نوشتند که رفتار مشکل‌ساز مدیرعامل تسلا را برجسته می‌کند. آن‌ها می‌گویند که به‌دلیل نوشتن این نامه اخراج شده‌اند. شاکیان ادعا می‌کنند که وقتی یکی از مدیران منابع انسانی اسپیس ایکس به شرکت پیشنهاد کرد که قبل از انجام هر اقدامی، تحقیقات رسمی روی این گروه انجام دهد، ماسک به آن‌ها گفته است: «به چنین چیزی اهمیت نمی‌دهم، آن‌ها را اخراج کنید.»

درحال‌حاضر پرونده مهندسان اسپیس ایکس با NLRB با حکم دادگاه تجدیدنظر متوقف شده است، حتی با وجود اینکه هیئت‌مدیره SpaceX اعتراف کرده بود که آن‌ها به‌طور غیرقانونی و با اهداف انتقام‌جویانه اخراج شده‌اند. اسپیس ایکس نیز اواخر سال گذشته از هیئت ملی روابط کار شکایت کرد و اقدامات آن را خلاف قانون اساسی خواند.

شکایت کارمندان سابق اسپیس ایکس از ایلان ماسک درحالی مطرح شده است که روز گذشته نیز وال استریت ژورنال در یک گزارش جنجالی گفت که ماسک در SpaceX با زنان رابطه نامتعارف دارد. در این گزارش به کارآموز سابق SpaceX اشاره شده بود که پس از برقراری رابطه جنسی با ماسک، عضو تیم مدیریتی شده است.

بیوگرافی ایلان ماسک

ایلان ریوْ ماسک (به انگلیسی: Elon Reeve Musk؛ ‎/ˈiːlɒn/‎ EE-lon؛ زادهٔ ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱) سرمایه‌گذار، کارآفرین و شخصی نامی در کسب‌وکار است. او بنیان‌گذار، مدیرعامل و مهندس ارشد فنی اسپیس‌اکس، سرمایه‌گذار فرشته، مدیرعامل، طراح محصولات و مدیرعامل سابق شرکت تسلا، بنیان‌گذار شرکت بورینگ، یکی از بنیان‌گذاران نیورالینک و اوپن‌ای‌آی و رئیس بنیاد ماسک است. او دومین شخص ثروتمند در جهان است؛ دارایی خالص تخمینی او بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ تا نوامبر ۲۰۲۳، ۲۱۹ میلیارد دلار آمریکا و بر اساس فوربز، ۲۴۱ میلیارد دلار است. این دارایی اساساً از سهم مالکیت او در تسلا و اسپیس‌ایکس به‌دست آمده‌است.

ماسک از ارول ماسک و می ماسک در پرتوریا، آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او مدت کوتاهی در دانشگاه پرتوریا به تحصیل پرداخت و در ۱۸ سالگی به کانادا رفت که از طریق مادر کانادایی‌تبارش تابعیت این کشور را به دست آورد. دو سال بعد به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و در آن جا کارشناسی اقتصاد و کارشناسی فیزیک خود را گرفت. او در سال ۱۹۹۵ برای تحصیل در دانشگاه استنفورد به کالیفرنیا نقل مکان کرد اما بعد از دو روز ترک تحصیل کرد و به‌همراه برادرش کیمبال، شرکت نرم‌افزاری راهنمای سفر آنلاین زیپ۲ را تأسیس کرد. این شرکت نوپا در سال ۱۹۹۹ به‌مبلغ ۳۰۷ میلیون دلار توسط کامپک خریداری شد و با ۱۲ میلیون دلاری که به دست آورد، ماسک همان سال مشترکاً بانکداری مستقیم X.com را تأسیس کرد که در سال ۲۰۰۰ با کنفینیتی ادغام شد و باعث تشکیل پی‌پل شد.

بحث‌های بحث‌برانگیز ماسک او را به شخصیتی تفرقه‌افکن تبدیل کرده‌است. او به‌دلیل اظهارات غیرعلمی و گمراه‌کننده، از جمله انتشار اطلاعات نادرست راجع به همه‌گیری کووید-۱۹ و ترویج تئوری توطئه مورد انتقاد قرار گرفته‌است. مالکیت وی در توییتر نیز به‌همین ترتیب بحث‌برانگیز بوده‌است؛ کنار گذاشتن تعداد زیادی از کارمندان این شرکت و افزایش سخنان نفرت‌آفرین و تغییرات در اعتبارسنجی کاربران در این پلتفرم مورد انتقاد قرار گرفت. در سال ۲۰۱۸، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از او به‌دلیل انتشار توییت دروغین مبنی بر تأمین بودجه برای تصاحب خصوصی تسلا شکایت کرد. برای حل این پرونده، ماسک از ریاست تسلا کنار رفت و ۲۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار