مراسم تنفیذ و اعطای حکم رئیس‌ جمهور منتخب توسط رهبر

امروز صبح (7 مرداد 1403) مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور، مسعود پزشکیان با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه‌ی امام خمینی (ره) آغاز شد.

به گزارش رصد روز، در این مراسم حکم منتخب ملّت برای ریاست جمهوری بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، توسط ولی‌فقیه تنفیذ می‌شود؛ بنا به اعلام هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان «دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری» پزشکیان، از امروز آغاز می‌گردد.

گفتنی است در این مراسم، بیش از ۲۵۰۰ نفر از مقامات کشوری و لشکری، رؤسا و اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان اصناف مختلف، جمعی از خانواده‌های شهدا و سفرای کشورهای خارجی مقیم در تهران در این مراسم حضور دارند.

مراسم تحلیف رئیس جمهور، سه‌شنبه (۹ مرداد ۱۴۰۳)،در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و به گفته علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، بالای ۸۰ هیأت اعلام کرده‌اند که در این مراسم حضور خواهند داشت و حدود ۳۰۰ مهمان خارجی از کشورهای مختلف جهان خواهیم داشت.

در این مراسم احمد وحیدی وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ارائه کرد؛ در ادامه پس از قرائت متن حکم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب و ایراد سخن توسط مسعود پزشکیان، رهبر انقلاب سخنرانی خواهند کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی طی حکمی، با تنفیذ رأی ملت ایران در انتخابات، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

 

لحظه اهدای حکم تنفیذ پزشکیان توسط رهبر

 

 

متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان از جانب رهبر انقلاب به شرح زیر می باشد.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیهالله فی العالمین

سپاس پروردگار دانا و توانا را که بار دیگر ایران اسلامی را سرافراز و چهره‌ی ملت عظیم‌الشأن را درخشان ساخت؛ آزمون سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست جمهوری به همّت مردم و مسئولان، در شرائطی دشوار، با آرامش و متانت به سرانجام رسید و شخصیت برگزیده‌ی ملت برای ادای مسئولیتی بزرگ آماده گشت.

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پس از دوره‌ی ناتمامْ‌مانده‌ی رئیس‌جمهور فقید شهید، یکی از افتخارات ملت ایران، و نشانه‌ی استقرار نظام پایدار اسلامی، و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور است. نگاه به برخی پدیده‌های ناپسند در برخی از آزمونهای مشابه در برخی از مناطق جهان، نشان‌دهنده‌ی برجستگی ایران و ایرانی است.

اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ی کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق، و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم. و با دعا و آرزوی صمیمانه برای موفقیت ایشان، یادآوری میکنم که رأی ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت.

والسلام علی عبادالله الصالحین

سید علی خامنه‌ای

۷/مرداد/۱۴۰۳

 

پزشکیان: مردم آگاهانه رای دادند و بار سنگینی را به دوش بنده گذاشتند

مسعود پزشکیان گفت: به روان پاک روسای دولت شهیدان رجایی و باهنر و شهید خدمت آیت الله رئیسی و همه خدمتگزاران شهید نظام درود می‌فرستم. همچنین سپاسگزار لطف و تدبیر رهبر معظم انقلاب هستم که عرصه را بر مشارکت موثر ملت و رقابت معنادار تفکرات و سیاست‌های متفاوت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گشودند.

وی با تاکید بر اینکه همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهادند و با رای خود به تغییر، بار سنگینی را در شرایطی خطیر به دوش این حقیر قرار دادند، گفت: آنان که به من یا به نامزدهای رقیب رای دادند و یا حتی از سر دغدغه مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار و تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی به آن از امروز آغاز می‌شود.

رئیس جمهوری اظهار کرد: اکنون مقام معظم رهبری با تنفیذ رای ملت و امضای حکم ریاست جمهوری، این بنده کوچک خدا را رسماً مکلف به انجام مسئولیتی بزرگ در قبال همه ملت ایران فرمودند؛ منتخب ملت به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی از امروز رئیس جمهور می‌شود؛ مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد. آنچه که مسئولیت قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است در حقیقت بر اساس مسیر روشنی که مقام معظم رهبری توشی فرمودند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه است که باید به طرف آن حرکت کنیم.

 

رهبر انقلاب: انتخابات به بهترین وجه انجام گرفت

رهبر انقلاب، هم‌اکنون در مراسم تنفیذ چهاردهم به سخنرانی پرداختند و فرمودند: خدا را شاکر هستیم انتخابات با وجود فضای اندوه ناشی از فقدان رئیس جمهور شهید به بهترین وجه انجام گرفت؛ از سرپرست ریاست جمهوری و هیئت دولت در مدیریت کشور در این دوماه تشکر می‌کنم.

ایشان افزودند: برخورد اخلاقی رقبا و ریاست جمهور منتخب بعد از انتخابات بسیار تحسین برانگیز بود، لازم می دانم نقش سرپرست ریاست جمهوری، آقای مخبر و هیات دولت در مدیریت کشور در این دو ماه را یادآوری کرده و از این آقایان تشکر کنم؛ بحمدالله یک مردم سالاری آمیخته با رقابت و سلامت در کشورمان داریم؛ بیانات امروز آقای پزشکیان متقن، عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردم سالاری اسلامی است.

امروز مهمترین مسئله، مسئلۀ اقتصادی است

رهبر انقلاب فرمودند: همه می‌دانند که بنده نسبت به مسائل فرهنگی حساس هستم لکن امروز مهمترین مسئله، مسئلۀ اقتصادی است؛ کارهایی در دولت قبل انجام گرفته که کارهای باارزشی است و باید ادامه پیدا کند؛ انتخابات چالش‌ برانگیز است، افرادی دو طرف قرار می‌گیرند و چالش‌هایی به‌وجود می‌آید. نباید احساساتی که در دورهٔ انتخابات افراد را وادار به مجادله با یکدیگر می‌کرد، ادامه پیدا کند، حالت دلخوری در مجادلات انتخاباتی نباید ادامه پیدا کند؛ در فضای انتخابات ما شکست‌خورده نداریم، ملت ایران پیروز است.

ایشان افزودند: یکی از اولویت‌ها ارتباط مستحکم با کشورهایی است که در شرایط دشوار به ما کمک کردند؛ انگیزه مخالفت با برخی کشورهای اروپایی نداریم؛ آنها با ما خوب برخورد نکردند.

مراسم تنفیذ چهاردهم با دعای رهبر معظم انقلاب برای توفیق رئیس‌جمهور جدید به پایان رسید و رئیس‌جمهور چهاردهم با همراهی مخبر راهی محل کار خود شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار