آمارسازی به سبک دولت رئیسی

رئیس گمرک ایران روز گذشته از ثبت تراز تجاری مثبت 15.5 میلیارد دلاری در 9ماهه ابتدایی امسال خبر داد. دولت سیزدهم برای ثبت چنین رقمی برای اولین بار صادرات نفت را هم در آمار تراز تجاری گنجانده تا بدین ترتیب علاوه بر آمارسازی، مفهوم «تراز تجا...

به گزارش رصد روز، اظهارات روز گذشته رئیس گمرک ایران حاکی از آن است که صادرات رسمی ایران در ۹ماهه ابتدایی امسال با احتساب نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی به ۶۳ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار رسیده است. همچنین رقم واردات در این بازه زمانی ۴۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار بوده تا بدین ترتیب تراز تجاری مثبت ۱۵.۵۵ میلیارد دلاری در این مدت ثبت شود.

تغییر مفاهیم اقتصادی در دولت سیزدهم
اظهارات محمد رضوانی‌فر در کنار صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که گویا مفهوم «تراز تجاری» که اصولاً به تجارت گمرکی غیرنفتی اشاره دارد در دولت ابراهیم رئیسی به‌طور کلی تغییر کرده است. دولتی که دیگر پای را از آمارسازی فراتر گذاشته و در حال تغییر مفاهیم اصولی اقتصاد است.

بر اساس آماری که روز گذشته منتشر شد، ۲۶ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار از صادرات ایران مربوط به نفت و یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار از صادرات مربوط به برق و خدمات فنی و مهندسی می‌شود. حال اگر این ارقام از آمار تجارت گمرکی ایران کنار گذاشته شوند، مجموع صادرات کشور در ۹ ماه ابتدایی سال برابر با ۳۶ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار بوده است. حتی اگر فقط نفت از این آمار کنار گذاشته شود، مجموع صادرات از ۳۷ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار فراتر نمی‌رود.

بدین ترتیب تراز تجاری غیرنفتی ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال را باید برابر با منفی ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دانست. یعنی رقمی که گمرک ایران هم در گزارش هشت‌ماهه خود آن را تائید کرد. اما اکنون تیم اقتصادی دولت به این نتیجه رسیده که برای اولین بار آمار صادرات نفت را هم به تراز تجاری گمرک اضافه کند تا شاید بدین شکل بتواند از رکودی تاریخی به‌عنوان دستاورد خود یاد کند.

آمار گمراه‌کننده تیم اقتصادی دولت
اصل ماجرا از ماه گذشته شروع می‌شود که گمرک ایران آمار مربوط به تجارت ایران را منتشر کرد که نشان از تراز تجاری منفی ۱۰ میلیارد دلاری ایران داشت. رقمی که در نوع خود کم‌سابقه به حساب می‌آید و بدان معناست که در سال جاری به‌طور میانگین هر ماه ارزش واردات ۱.۱ میلیارد دلار بیشتر از صادرات بوده است.

به دنبال انتشار این آمار و افزایش انتقادات نسبت به عملکرد تجاری دولت سیزدهم، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، ۲۵ آذر ماه مدعی شد که طی ۵۰ سال گذشته تراز گمرکی کشور همیشه منفی بوده، اما در شش ماه نخست امسال تراز تجاری کشور مثبت ۱۱ میلیارد دلار شده است.

همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران، اخیراً با اشاره به صادرات ۲۰ میلیارد دلاری نفت و محصولات نفتی و گازی، تراز تجاری کشور را در هشت‌ماهه ابتدایی امسال ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

حال به نظر می‌رسد سازمان گمرک برای اینکه به صحبت‌های اعضای کابینه رئیسی صحه بگذارد به آمارسازی و تغییر مفاهیم اقتصادی روی آورده و آمار فروش نفت و محصولات نفتی و گازی را در آمار تراز تجاری غیرنفتی گنجانده است.

این اتفاق در حالی رخ داده که اگر در طول ۵۰ سال گذشته نفت هم در محاسبات تجارت گمرکی به حساب می‌آمد، تقریباً در تمام سال‌ها تراز تجاری مثبت برای ایران ثبت می‌شد. پس این اتفاق جدیدی نیست که فرزین به آن اشاره کرده است.

از سوی دیگر، طبق آمار خود گمرک حداقل در سال‌های ۹۴ و ۹۵ که برجام در حال اجرا بود، تراز تجاری سالانه ایران مثبت شد. شرایطی که در سال ۹۷ هم مشاهده می‌شود که رئیس بانک مرکزی در اظهارات خود حتی این موضوع را نادیده گرفت و تراز تجاری کل پنج دهه را منفی خواند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار