آیا بانک‌ها روند پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را آسان‌تر کرده‌اند یا خیر؟

او در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌ها روند پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را آسان‌تر کرده اند یا خیر؟ گفت: سهمیه در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن روستایی به استان تهران به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان ...

به گزارش رصد روز، تسهیلات مسکن روستایی از بهمن ماه سال گذشته بعد از طی مراحل اداری اخذ تضامین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه از سوی شورای پول و اعتبار به ۹ بانک عامل ابلاغ و آغاز شد.

این ابلاغیه بدین جهت در نوع خود بی نظیر بود که برای اولین بار بود که قرار شد به جای ۲۰۰ هزار فقره ۳۵۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت شود. دومین مورد نیز این بود که به یکباره سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و یک رشد جهشی قابل ملاحظه‌ای به لحاظ سقف پرداختی را تجربه می‌کرد.

اما ظاهرا بعد از ابلاغ این مصوبه به بانک‌ها از سوی بانک مرکزی تنها چند ماه بانک‌ها به وظایف قانونی خود عمل کردند و پرداخت تسهیلات را به متقاضیان در دستور کار خود قرار دادند.

آنطور که عطاء‌الله زمانی مظفرآبادی مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران می‌گوید از ابتدای امسال بانک‌های عامل از عقد قرارداد با متقاضیان وام مسکن روستایی خودداری می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌ها روند پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را آسان‌تر کرده اند یا خیر؟ گفت: سهمیه در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن روستایی به استان تهران به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان بالغ بر ۴ هزار فقره بوده است. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که بانک‌ها از ابتدای امسال و با گذشت بیش از ۶ ماه از امضای قرارداد خودداری می‌کنند.

او ادامه داد: این عدم امضای قرارداد به منزله این است که بانک‌ها می‌ترسند با امضای قرارداد تعهدی برای آنها ایجاد شود. به همین دلیل فعلا و تاکنون با گذشت بیش از ۶ ماه از امضای قرارداد خودداری می‌کنند.

۸۰۰ فقره عقد قرارداد برای وام ۳۵۰ میلیونی
زمانی مظفرآبادی با بیان اینکه بازسازی مسکن روستایی یکی از حوزه‌های فعالیتی بنیاد مسکن است یادآوری کرد: تشکیل پرونده و پیگیری تا حصول نتیجه بر عهده بنیاد مسکن است که خوشبختانه تاکنون از این ۴ هزار سهمیه مورد اشاره حدود ۸۰۰ فقره عقد قرارداد شده است و باید ۲۲۰۰ فقره دیگر نیز عقد قرارداد صورت می‌گرفت که متاسفانه با مخالفت و طفره بانک‌ها تاکنون انجام نشده است.

او تاکید کرد: مشکل این روز‌های وام مسکن روستایی با بانک‌های عامل بر سر عقد قرارداد است. چرا که هر کدام از مواردی که تشکیل پرونده شده است به هر حال و به مرور این تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود. پس بنابراین بانک‌ها برای اینکه متعهد به پرداخت این تسهیلات نشوند از امضای قرارداد خودداری می‌کنند.

بانک‌ها با اعلام اینکه منابع نداریم از پرداخت تسهیلات طفره می‌روند
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران در پاسخ به این پرسش که دلیلی که بانک‌ها برای عدم امضای قرارداد اعلام می‌کنند چیست؟ تاکید کرد: بانک‌ها با اعلام اینکه فعلا منابع نداریم به نوعی فعلا از پرداخت تسهیلات طفره می‌روند. به همین دلیل اعلام می‌کنند که نمی‌توانیم قرارداد امضا کنیم. البته به نظر می‌رسد آنها هنوز اجازه عقد قرارداد ندارند.

او افزود:، اما به نظر می‌رسد که تعاملی در حال شکل گیری میان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی است و قطعا روند پرداخت تسهیلات بهتر می‌شود.

زمانی مظفرآبادی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چند درصد واحد‌های مسکونی روستایی استان تهران مقاوم سازی شده اند؟ گفت: در حال حاضر ۵۵ درصد واحد‌های مسکونی روستایی استان تهران مقاوم سازی شده اند و شاید میانگین مقاوم سازی در کشور بالاتر از این میزان باشد.

وی تاکید کرد: به هر حال امسال با سال‌های گذشته متفاوت است چرا که قبلا سهمیه استان تهران سالانه ۱۰۰۰ فقره بود، اما امسال این عدد با ۳ برابر رشد به ۴ هزار فقره رسیده است. اما با این اوصاف تاکنون ۳ هزار پرونده برای دریافت تسهیلات مسکن روستایی تشکیل شده است و ۸۰۰ مورد نیز پرداخت شده است.

او اظهار امیدواری کرد که سخت است که تا پایان برنامه هفتم توسعه نوسازی ۴۵ درصد نوسازی مسکن روستایی استان تهران را جبران کرد، اما قطعا تلاش ما این است که به این هدف و افق برنامه نزدیک و نزدیک‌تر شویم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار