آیا هیجانات بازار طلا فروکش کرد؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف با بیان اینکه بازار طلا بعد از هیجانات هفته گذشته به آرامش رسیده گفت: حباب سکه امروز به ۸.۸ میلیون تومان رسیده و اگر حراج سکه نبود این حباب از مرز ۱۰ میلیون تومان هم عبور می‌کرد.

به گزارش رصد روز، مسائل امروز خاورمیانه اگر بگوییم تنها بر بازار‌های مالی تاثیرگذار بوده به بیراهه رفته‌ایم.

بازار جهانی طلا (اونس) در هفته‌های گذشته تحت تاثیر تصمیم فدرال رزرو آمریکا و کاهش نرخ بهره بانکی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. این افزایش با خبر احتمال حمله ایران به اسرائیل تشدید شد اما با گذشت چند روز از حمله و عدم پاسخ اسرائیل، شاهد کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی بودیم.

این نوسان قیمتی در بازار جهانی طلا، اما یک بال دیگری برای تاثیر گذاشتن بر بازار‌های داخلی کشور داشت و آن‌ هم بازار ارز بود که بیشترین تاثیر را بر روی قیمت طلا و سکه می‌گذارد.

فعالان بازار طلا می‌گویند که نوسان ارز تاثیر زیادی بر بازار طلا و سکه گذاشت بطوریکه وقتی هر اونس طلا در بازار‌های جهانی کاهش داشت می‌دیدیم که نرخ طلا و سکه به دلیل بالا رفتن نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته بود.

«محمد کشتی آرای» عضو هیات رئیسه کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در پاسخ به این پرسش که آیا هیجانات بازار طلا فروکش کرد؟ گفت: در چهار هفته گذشته قیمت اونس جهانی طلا به ۲۶۸۰ دلار رسید که این رقم در نوع خود بی سابقه بود. به هر حال مسائل اقتصادی امریکا و کاهش نرخ بهره بانکی از یک سو و مسائل خاورمیانه از سوی دیگر باعث این رشد قیمت شد.

او ادامه داد: اما در دو هفته اخیر قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۳۰ دلار کاهش به ۲۶۵۰ دلار در هر اونس رسید و در نوسان قرار گرفت. در همان روز‌هایی که اونس جهانی طلا روند صعودی داشت نرخ ارز در بازار آزاد تهران دارای ثبات بود؛ بنابراین در همان روز‌ها عامل تعیین کننده قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، اونس جهانی بود. اما بعد از اینکه تنش‌های خاورمیانه آغاز شد ارز نوسان پیدا کرد و اونس جهانی افت قیمت نشان داد.

هفته گذشته شاهد افزایش قیمت سکه به ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بودیم
کشتی آرای با اشاره به اینکه با نوسانات نرخ ارز که تحت تاثیر هیجانات بود قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت در حالیکه اونس جهانی ثبات قیمتی داشت گفت: قیمت طلا و سکه تحت تاثیر بازار ارز و افزایش نرخ ارز، به شدت هیجانی شد به طوریکه در هفته گذشته شاهد افزایش قیمت سکه به میزان ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بودیم.

او افزود: این افزایش قیمت در حقیقت افزایش حباب سکه بود که نشان دهنده هیجانات سیاسی بود. اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد که قیمت اونس جهانی امروز نسبت به روز پنج شنبه ۱۰ دلار و نرخ ارز هم نسبت به روز پنج شنبه و بعد از بیانات مقام معظم رهبری کاهش داشته است و همین موارد می‌تواند موجبات آرامش در بازار طلا و سکه را فراهم کرده باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران تاکید کرد: به هر حال هر دو عامل مورد اشاره (اونس جهانی و نرخ ارز) که می‌توانند بر بازار طلا و سکه تاثیر بگذارند امروز روند نزولی داشته اند. هر چقدر شاهد کاهش هیجانات سیاسی باشیم به همان میزان هم قیمت طلا و سکه کاهش می‌یابد.

در مواقعی که قیمت‌ها هیجانی است خرید و فروش توصیه نمی‌شود
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان از اینده بازار طلا و سکه تحلیلی مشخص ارائه کرد؟ گفت: هیچ کارشناسی نمی‌تواند تحلیلی ارائه کند که در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. اما یک توصیه نسبی را همواره مطرح می‌کنیم. در مواقعی که قیمت‌ها هیجانی است هم خرید طلا و سکه و هم فروش آن توصیه نمی‌شود. همواره در آرامش است که می‌توان اقدام به خرید و فروش مسکوکات و طلا کرد.

اگر بانک مرکزی حراج سکه را انجام نمی‌داد حباب سکه امروز به ۱۰ میلیون تومان می‌رسید
کشتی آرای ادامه داد: اگر چنانچه بانک مرکزی حراج سکه طلا را که روز‌های دوشنبه انجام می‌دهد، انجام نمی‌داد بدون شک حباب سکه بهار آزادی امروز به بیش از ۱۰ میلیون تومان می‌رسید. به هر حال وقتی در حراجی سکه به افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند تنها ۵ عدد سکه به فروش می‌رسد این افراد سکه بهار آزادی را وارد بازار نمی‌کنند. اگر به عنوان مثال این فروش آزاد بود قطعا تعدادی از این سکه‌ها وارد بازار می‌شد و می‌توانست پاسخگوی تقاضا و متعادل کردن بازار باشد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توانید توصیه‌ای به بانک مرکزی در این خصوص ارائه کنید؟ گفت: بانک مرکزی سیاست‌های پولی خود را دنبال می‌کند و نمی‌توان توصیه‌ای در این خصوص ارائه کرد چرا که هر پیشنهادی از سوی ما می‌تواند غیرحرفه‌ای باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط