ابهامات بدیهی انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات

اولین و مهم ترین ایرادی که باید از انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان ریاست جدید دیوان محاسبات کشور گرفت زیر سوال بردن تخصص گرایی است که می تواند تبدیل به اپیدمی قوی‌تری شود.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، دیروز اتفاق مهمی در مجلس شورای اسلامی افتاد انتخاب مهرداد بذرپاش با ۱۵۸ رای به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات کشور بود اما این انتخاب دارای ابهاماتی است که باید به آن پاسخ داده شود.

اولین و مهم ترین ایرادی که باید از انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان ریاست جدید دیوان محاسبات کشور گرفت زیر سوال بردن تخصص گرایی است که می تواند تبدیل به اپیدمی قوی‌تری شود. بر کسی پوشیده نیست که یکی از معضلات کشور خصوصاً در لایه های مدیریتی استفاده از مدیران نیست که تخصص لازم را در جایگاه مورد نظر ندارند و این مسئله را گویی پایانی نیست.

در این باره دو نقد وارد است اولین نقد متوجه خود مدیرانی است که با توجه به آگاهی از وضعیت دانشگاهی و تحصیلی خود وارد عرصه ای می شوند که می تواند در اختیار فرد دیگری با دانش و آگاهی لازم قرار گیرد و دومین نقد به دستگاه‌هایی است که با اطلاع از این وضعیت به انتخاب و یا انتصاب این افراد اقدام می کنند.

مهرداد بذرپاش در سال ۷۷ در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف کارشناسی گرفت کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه علامه طباطبایی در رشته مدیریت اجرایی اخذ کرد اولین مهمترین دلیل بازگو کردن این مطالب به خوانش دقیق وظایف دیوان محاسبات برمی‌گردد.

دیوان محاسبات در اصطلاح حقوقی چنین تعریف شده است:

دیوان محاسبات دادگاهی مالی که مأمور معاینه و تفکیک محاسبات اداری مالی و تفریغ کلیه حسابداران خزانه بوده و نیز نظارت می‌کند که هزینه‌های معینه در بودجه از میزان معین شده تجاوز نکند و تغییر و تبدیل نیابد و هر وجهی در محل خود صرف  شود و نیز مکلف است که در امر معاینه و تفکیک محاسبات ادارات دولتی و جمع‌آوری سند خرج محاسبات و صورت کلی محاسبات مملکتی اقدام نماید.

در این صورت آیا انتخاب کسی که مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشدش در رشته هایی که نزدیک تخصص مورد نیاز در دیوان محاسبات هم نیست  نمی تواند ابهامی ایجاد کند.

ابهام دوم در این انتخاب به سابقه کاری مهرداد بذرپاش برمی‌گردد تبصره یک ماده ۵۱ آیین‌نامه داخلی مجلس بیان می کند که فرد داوطلب باید حداقل ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد با توجه به اینکه فعالیت های مهرداد بذرپاش در دوره دانشجویی جزو شغل محسوب نمی شود و با مد نظر قرار دادن سن مهرداد بذرپاش هرگز به این عدد نمی رسیم آیا نباید در این باره مطالباتی را مطرح نمود رئیس جدید دیوان محاسبات کشور متولد ۱۳۵۹ است.

ابهام سوم درباره ی این انتخاب به موضوع حضور بذرپاش به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت گسترش الکترونیک مبین مربوط می شود که باید در این زمینه پرسید آیا برای این موضوع راه حلی در نظر گرفته شده یا خیر؟

هرچند ابهامات دیگری از قبل درباره رئیس جدید دیوان محاسبات مطرح است اما علی‌القاعده تنها به بررسی بدیهیات برخی از این ابهامات پرداختیم که امیدواریم این مطالبه گری با پاسخ شفاف همراه شود.

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار