با بررسی 19 بانک بورسی؛

ابهام در سیاستگذاری مدیریت سهام بانکهای بورسی + جدول و نمودار

از پیش تسلیم بودن بانکهای بورسی در برابر نوسانات بازار سرمایه ضعف ساختاری قابل توجهی را مخابره می کند که نتیجه آن کاهش معنادار در ارزش بازار و سودآفرینیست.بررسی ارزش بازار 19 بانک بورسی نتایج نگران کننده ای را گزارش می کند.

به گزارش اختصاصی رصد روز، بدون شک هر اتفاقی در حوزه اقتصاد بصورت مستقیم و غیرمستقیم به عملکرد بانکهای کشور گره خورده هرچند که این گزاره به معنی یقه گیری از بانکها در هر بزنگاهی نیست اما قطعاً می توان سؤالهای زیادی را در خصوص نحوه عمل به انجام وظایف این بال مهم اقتصاد مطرح کرد.

بازار بورس کشور هرچند که به حال خود رها و عدم عمل به وعده های بورسی به همه اثباث شده اما در عین حال ارزیابی عملکرد برخی شرکتهای حاضر در بزرگترین بازار پولی مالی کشور نشان میدهد که با برخی از استراتژیها می توان روزهای تلخ بورس را به کام سهامداران شیرین کرد.

عوامل اثرگذار بر عملکرد بانکهای خصوصی در بورس

به طور کلی در ارزیابی نمادهای بانکی در بازار سرمایه باید به عوامل زیر توجه داشت؛

سهام شناور، وضعیت بنیادی، نوع بازار، ارزندگی سهام، میزان رقابت پذیری، سودآفرینی، میزان توزیع سود سهام، عملکرد سهامداران عمده، مدیریت سهام، نقش آفرینی صندوق های بازارگردانی و میزان اهمیت وضعیت نماد در راهبرد مدیریتی.

مهمترین اتفاق بانکهای کشور در سال گذشته افزایش سود بانکی و بین بانکی، میزان فروش اوراق مشارکت و عملیاتی کردن برنامه تحول بود که هرکدام می توانست نقش مهمی در چابکسازی نمادهایشان داشته باشد اما چیزی که در عمل شاهد آن هستیم اثر عکس همه این اتفاقات بر نمایش بانکها در بازار سرمایه است.

چرایی تردید سهامداران نسبت به نمادهای گروه بانکی

بررسی ها نشان می دهد که از ۱۹ بانک و مؤسسه اعتباری بورسی، بانکهای آینده، پارسیان، دی، شهر،سرمایه، ایران زمین و ملل سال گذشته را با خلق زیان به پایان رساندند و در سویی دیگر نیز شاهد کاهش حاشیه سود برخی بانکها بودیم که عملاً چنین دستاوردی تردیدها در خصوص سرمایه گذاری در نمادهای بانکی را افزایش می دهد.

ضعف عملکرد مدیریت سهام در غیاب صندوق های بازارگردانی

مدیریت سهام بانکهای بورسی دیگر موضوعیست که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. مطالعه شرح وظایف محول شده به مدیریت امور سهام نشان می دهد که یکی از مهمترین مسئولیت هایی که برعهده این بخش قرار گرفته تسلط به شناسایی مشکلات و ارائه راه منطقی درباره آنهاست به این معنی که چنانچه موضوعی مانع پیشروی و یا نتیجه مؤثر در بازار سرمایه است باید توسط این بخش شناسایی و در راستای رفع آن اقدامات مؤثر صورت گیرد.

متأسفانه باید اذعان کرد از ۱۹ بانک بورسی کشور برخی از آنها هنوز فاقد صندوق بازارگردانی هستند که این مسئله با توجه به اهمیت نمادهای بانکی ضعف بزرگی به حساب می آید که مانع از اقدامات مؤثر و تصمیمات منطقی در بحرانهایی مانند ریزش شاخص خواهد بود.

از دیگر نتایجی که از عملکرد بانکهای بورسی قابل استحصال است عمق اهمیت حضور در بازار سرمایه در نقشه راه مدیریت کلان بانکهاست. به بیان روشنتر چنانچه حضور مؤثر در بورس در اولویت مدیریت بانکی نباشد حصول نتیجه قابل قبول نیز دور از ذهن است که این موضوع صدمات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

کاهش ۶۷۵ هزار میلیارد ریالی ارزش بازار بانکهای بورسی طی ۶ ماه

بررسی ها حاکی از آن است که از دی ماه سال گذشته تا خردادماه سال جاری یعنی در بازه زمانی ۶ ماهه ۶۷۵ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال از ارزش بازار ۱۹ بانک و مؤسسه اعتباری کاسته شده که این موضوع با توجه به تکثر تفاهم نامه ها، قراردادها و مشارکت بانکها در طرحها و پروژه های ملی و نیز افزایش سود بانکی که منجر به جذب سپرده در شبکه بانکی شده جای بررسی و تأمل عمیقی دارد.

مطابق آمارهای رسمی مجموع سپرده های ریالی بانکهای بورسی و فرابورسی در پایان سال گذشته رشد ۱۹ درصدی داشت و سپرده های ارزی نیز با رسیدن به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ نتیجه ماراتن بانکهای خصوصی درجذب سپرده در سال گذشته بود.

براساس این گزارش ارزش بازار ۱۹ بانک و مؤسسه فعال در بازار سرمایه در ابتدای دی ماه سال گذشته بیش از ۵ میلیون و ۶۲۴ هزار میلیارد ریال بود که ارزش بازار هریک از بانکهای به شرح ذیل بود؛

اسامی

ارزش بازار در ۱۴۰۲/۱۰/۰۱ (ارقام به میلیارد ریال)
ملت

۱,۶۹۵,۴۵۹

پاسارگاد

۹۷۹,۲۴۲
تجارت

۵۵۰,۸۵۸

صادرات

۳۵۹,۱۲۴
پارسیان

۳۰۷,۵۲۰

آینده

۲۰۰,۵۲۰
شهر

۲۰۰,۴۲۲

نوین

۱۸۰,۴۲۴
خاورمیانه

۱۸۰,۰۵۰

سامان

۱۶۴,۰۲۱

پست بانک

۱۵۶,۶۹۶

دی

۱۴۴,۱۸۰
گردشگری

۱۱۶,۴۹۰

سینا

۹۹,۳۷۷
کارآفرین

۹۸,۵۳۲

قرض الحسنه رسالت

۹۲,۵۶۵
ملل

۶۰,۸۰۰

سرمایه

۱۹,۹۲۰
ایران زمین

۱۷,۸۱۲

جمع کل

۵,۶۲۴,۰۱۲

 

market value in january 6651072248ea5

با اینکه انتظار می رفت با توجه به آمار ارائه شده در خصوص شبکه بانکی در پایان سال گذشته شاهد افزایش ارزش بازار بانکهای کشور باشیم اما به جز بانک صادرات که طی ۶ ماه توانست ارزش بازار خود را ۹۴۷ میلیارد ریال افزایش دهد سایر بانکها دستاوردی در این باره نداشتند و در نهایت شاهد ریزش های گاهاً شدید در ارزش بازار برخی از بانکهای کشور بودیم تا در نهایت کارنامه بانکهای بورسی در این زمینه در ابتدای خرداد کاهش بیش از ۶۷۵ هزار میلیارد ریالی ارزش بازار باشد.

جدول ارزش بازار ۱۹ بانک و مؤسسه اعتباری در ابتدای خردادماه سال جاری؛

اسامی

ارزش بازار در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ (ارقام به میلیارد ریال)
ملت

۱,۵۲۲,۹۵۰

پاسارگاد

۸۳۴,۵۵۱
تجارت

۴۰۹,۱۱۳

صادرات

۳۶۰,۰۷۱
پارسیان

۲۹۸,۷۶۵

شهر

۱۹۸,۲۴۲
اقتصاد نوین

۱۷۵,۹۸۲

خاورمیانه

۱۶۴,۰۵۰
آینده

۱۵۵,۵۴۰

پست بانک

۱۳۴,۴۰۴
سامان

۱۳۲,۷۲۰

کارآفرین

۱۲۵,۶۰۰
دی

۱۰۲,۱۹۵

قرض الحسنه رسالت

۹۱,۲۰۰
گردشگری

۸۲,۵۰۰

سینا

۷۹,۲۰۰
ملل

۴۲,۴۶۰

سرمایه

۱۸,۹۲۸
ایران زمین

۱۷,۳۱۶

جمع کل

۴,۹۴۵,۷۸۷

 

market value in june 6651076665113

در این میان بیشترین میزان کاهش ارزش بازار در بانک ملت دیده می شود و پس از آن بانکهای پاسارگاد، تجارت و آینده دیده می شوند.

اسامی

میزان کاهش ارزش بازار طی ۶ ماه (ارقام به میلیارد ریال)

ملت

۱۷۲,۵۰۹
پاسارگاد

۱۴۴,۶۹۱

تجارت

۱۴۱,۷۴۵
آینده

۴۴,۹۸۰

دی

۴۱,۹۸۵
گردشگری

۳۳,۹۹۰

سامان

۳۱,۳۰۱
کارآفرین

۲۷,۰۶۸

پست بانک

۲۲,۲۹۲
سینا

۲۰,۱۷۷

ملل

۱۸,۳۴۰
خاورمیانه

۱۶,۰۰۰

پارسیان

۸,۷۵۵
اقتصاد نوین

۴,۴۴۲

شهر

۲,۱۸۲
قرض الحسنه رسالت

۱,۳۶۵

سرمایه

۹۹۲
ایران زمین

۴۹۶

 

the rate of decline in the market value of banks 6651079acf6a5

در این شرایط نگران کننده باید  پرسید که استراتژی حاکم بر مدیریت این بانکها چه خط و مشی مشخص و مدونی در خصوص کیفیت حضور در بازار سرمایه دارند که نتیجه آن خلق چنین نتیجه ایست؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار