ابوئی مهریزی در واکنش به مصوبه رفع ممنوعیت خرید آهن اسفنجی و شمش بلوم با کد بورسی/ بورس کالا به فکر بازار خود است نه اعتلای صنعت!

نائب رئیس انجمن نوردکاران اظهار داشت: بورس کالا مسیر خاص خود را طی می‌کند. الان آهن اسفنجی مازاد داریم که خریدار ندارد و شمش بلوم هم به دلیل کمبود برق دچار کسری است. در اصل بورس کالا علیه تولیدکننده و مصرف کننده تصمیم گرفته است و متأسفانه...

به گزارش رصد روز به نقل از پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ مصوبه اخیر بورس کالا در خصوص امکان خرید آهن اسفنجی و شمش بلوم، توسط تمامی اشخاصی که دارای کد بورسی هستند با وقفه ای ۱۱ ماهه  از ششم  مرداد ماه سال جاری مجدد  کلید خورد و این در حالی است که تقاضا برای خرید “آهن اسفنجی” به حداقل رسیده است، در همین رابطه “سید محمدعلی ابوئی مهریزی” نائب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در گفتگو با آهن‌نیوز گفت: اعتقاد من این است که بورس کالا با این اقدام تنها به فکر بازار خود است نه اعتلای صنعت و تولید داخلی.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار  این رسانه که مصوبه اخیر بورس کالا مبنی بر فروش آهن اسفنجی و شمش بلوم با کد بورسی تا چه اندازه بر تسریع روند معاملات در صنعت اثرگذار است؟ اظهار داشت: آهن اسفنجی و شمش بلوم دو مقوله مجزا از هم هستند. شمش بلوم در شرایط فعلی به دلیل نبود برق دچار کمبود است و این اقدام، تنها نوعی مهندسی در جهت افزایش قیمت است.

وی افزود: در رابطه با آهن اسفنجی، شرایط رکود و کمبود برق باعث شده تا مصرفی هم نداشته باشیم؛ لذا این مصوبه در حال حاضر ارزشی ندارد و اعتقاد من این است که بورس کالا با این اقدام تنها به فکر بازار خود است و نه اعتلای صنعت و تولید داخلی.

ابوئی اظهار داشت: بورس کالا مسیر خاص خود را طی می‌کند. الان آهن اسفنجی مازاد داریم که خریدار ندارد و شمش بلوم هم به دلیل کمبود برق دچار کسری است. در اصل بورس کالا علیه تولیدکننده و مصرف کننده تصمیم گرفته است و متأسفانه در این خصوص با ذی‌نفعان هم هماهنگی نکرده است!

رئیس هیئت مدیره فولاد بافق افزود: بورس کالا، درواقع خلاف قوانین رفع موانع تولید عمل می‌کند و در اصل به فکر حل مشکلات خود است و نه صنعت و تولید کننده.

وی تأکید کرد: این اقدام مهندسی در واقع حرکت به سوی افزایش قیمت شمش بلوم است؛ معاون معدنی برای اینکه ارز نیمایی را جا بیاندازد، گفته بود که من شمش را به رقم ۱۵ هزار تومان  می‌رسانم که اگر این کار صورت بگیرد مقاطع طویل را می‌توانند با قیمت ارز نیمایی بفروشند و مواد اولیه را بخرند. متأسفانه از اسفندماه سال گذشته که این پیشنهاد داده شد، قیمت شمش به ۲۲ هزار تومان رسیده است؛ البته گله‌ای روی قیمت ندارم و تنها معتقدم این ابلاغیه، تنها رانتی است برای افزایش قیمت.

ابوئی در پایان گفت:در شرایطی که شمش، دچار کمبود است این کار خلاف قانون حمایت از مصرف‌کننده و تولید کننده است و در همین راستا، انجمن نوردکاران نامه‌ای برای آنها فرستاد و رسماً به آقای جهرمی و بورس کالا اعتراض کرده‌ است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار