احتمال حمله به تاسیسات تولید نفت کشور

مقامات اسرائیلی اعلام کردند که اسرائیل طی چند روز آینده در پاسخ به حملات موشکی گسترده روز سه‌شنبه ایران به تاسیسات تولید نفت در داخل ایران و دیگر سایت‌های استراتژیک، حمله و تقابلی مهم خواهد کرد.

به گزارش رصد روز، پس از مخابره پیام‌هایی از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل به بازار نفت در روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه، قیمت جهانی نفت حدود چهار درصد افزایش یافت. به‌رغم بازگشت قیمت‌ها پس از اوج حملات موشکی، امروز ۱۱ مهرماه نیز وضعیت بازار تا حدودی ملتهب و صعودی است.

چنان‌که تا ظهر امروز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال، به‌ عنوان شاخص بازار جهانی از ۷۴.۵ دلار هم عبور کرد. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۰.۷۴ درصد افزایش به ۷۱ دلار و هفت سنت رسید.

ارزش طلای سیاه طی روزهای اخیر به دنبال کاهش تقاضای چین به کف ۶۶ دلار هم عقب‌گرد کرده بود، اما با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه حالا آتشی بر جان خود می‌بیند که به مرز ۷۵ دلار رسیده است.

این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از این تحلیلگران از عوامل کاهش قیمت نفت با توجه به عرضه و تقاضای نفت سخن می‌گفتند، اما بار دیگر ترکش حملات و تنش‌های سیاسی به جان نفت افتاد.

قیمت نفت به دنبال مازاد عرضه و کمبود تقاضای ناشی از کاهش رشد اقتصادی چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت، روند کاهشی را طی می‌کرد. تحلیل‌گران از این کاهش پی در پی نفت، تحت‌عنوان سقوط قیمت نفت نام می‌بردند. حال اما خاورمیانه نشان داد که قیمت نفت بیش از حد تابع مسائل سیاسی است.

افزایش قیمت نفت به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل
پس از حمله موشکی سپاه پاسداران و به دنبال نگرانی فعالان بازار نفت نسبت به تاثیر این تنش‌ها و تبدیل آن به جنگ، قیمت نفت از همان ساعات ابتدایی افزایش چشمگیری پیدا کرد.

اساساً هرگاه در خاورمیانه تنشی اتفاق می‌افتد یا حمله‌ای صورت می‌گیرد، قیمت نفت شیب صعودی به خود می‌گیرد. حمله موشکی سپاه پاسداران هم جدا از این رویه نبوده و نگرانی فعالان بازار نفت را به دنبال داشته است.

احتمال حمله به تاسیسات تولید نفت
مقامات اسرائیلی اعلام کردند که اسرائیل طی چند روز آینده در پاسخ به حملات موشکی گسترده روز سه‌شنبه ایران به تاسیسات تولید نفت در داخل ایران و دیگر سایت‌های استراتژیک، حمله و تقابلی مهم خواهد کرد.

این موضوع نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت نفت را به دلیل اهمیت تاسیسات نفتی ایران افزایش خواهد داد. اگر اسرائیل تصمیم بگیرد در جواب حمله موشکی سپاه پاسداران، به تاسیسات نفتی ایران حمله کند، قیمت نفت به‌سرعت شیب صعودی به خود خواهد گرفت و ممکن است دوباره مرز ۸۰ دلار را رد کند.

اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و قیمت نفت دائم افزایش پیدا کند، مشخص نیست چقدر طول بکشد تا بار دیگر به روند کاهشی گذشته بازگردد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار