ادعای جنجالی نوه پهلوی/ سوء قصد به جان نوه رضا شاه

داوود پهلوی نوه رضاشاه پهلوی، ادعا کرده که در نزدیکی محل سکونتش در شهر ژنو، مورد حمله و سوءقصد قرار گرفته است.

به گزارش رصد روز، داوود پهلوی نوه رضاشاه پهلوی، ادعا کرده که در نزدیکی محل سکونتش در شهر ژنو، مورد حمله و سوءقصد قرار گرفته است.

ادعای ترور داوود پهلوی واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است.

داوود پهلوی، فرزند علی پاتریک پهلوی، نوه شاهپور علیرضا پهلوی و نتیجه رضاشاه است.

پدر او، علی پاتریک پهلوی، از مخالفان حکومت پهلوی بوده است.

علیرضا پهلوی در ۶ آبان ۱۳۳۳ درست در زمانی که شایعه ولیعهدی او بر سر زبان ها بود، در یک سانحهٔ هوائی کشته شد.

پس از مرگ وی، پسرش علی پاتریک را به ایران آوردند و تحت سرپرستی دربار قرار دادند.

اما پاتریک، عمویش محمدرضا پهلوی را بانی مرگ پدرش می دانست.

 

دودمان پهلوی آخرین دودمان پادشاهی ایران است که پس از برچینش دودمان قاجار، از ۱۳۰۴ تا ۱۳۵۷ در ایران پادشاهی کردند و ایران پهلوی را شکل دادند. پایان کار این دودمان مصادف با انقلاب ۱۳۵۷ بود که پس از آن جمهوری اسلامی روی کار آمد.

پایه‌گذار این سلسله رضاشاه بود که با تبعید شدن از کشور پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، پسرش محمدرضا پهلوی به پادشاهی رسید. این دو نفر تنها پادشاهان این سلسله بودند که در مجموع ۵۳ سال در ایران پادشاهی کردند.

تاریخچه
رضاخان میرپنج با کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ به قدرت رسید و وزیر جنگ و سیدضیاء نخست‌وزیر شد، پس از سه ماه، سیدضیاء از نخست‌وزیری برکنار شد و قوام به جای او نخست‌وزیر شد و رضاخان وزیر جنگ باقی‌ماند. بعدها وی به مقام رئیس‌الوزرایی رسید. رضاشاه پهلوی، شاه ایران از ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ و بنیانگذار سلسلهٔ پهلوی بود.

سکه ضرب شده ۱۹۷۸ – روی و پشت سکه نقوش رضاشاه و محمدرضا شاه پهلوی – ۲۰ ریال – با نقل قول هر دو شاه دربارهٔ بانک ملی بر روی سکه‌ها
محمدرضا پهلوی از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شاه ایران بود. محمدرضا شاه طی کودتای ۲۸ مرداد، به قدرت بازگشت، با رویداد انقلاب ایران برکنار شد و واپسین شاه نظام پادشاهی در ایران به‌شمار می‌آید.

محمدرضا پهلوی تا اواخر دهه ۱۹۷۰، با تکیه بر افزایش درآمدهای نفتی، برنامه‌هایی را برای مدرن کردن و بر اساس آنچه او «انقلاب سفید» می‌نامید، آغاز کرد. عمده برنامه‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های ایران انجام شد، طبقه متوسط جدید شروع به شکوفایی کرد. و در کمتر از دو دهه ایران به عنوان مهم‌ترین قدرت اقتصادی و نظامی غیرقابل انکار خاورمیانه تبدیل شد.در این دوره او با سرکوب شدید مخالفان و ایجاد حزب واحد رستاخیر تمامی فعالیتهای سیاسی و … را در کشور کنترل می‌کرد. وی همچنین با دخالت در کار سازمان برنامه و بودجه و سرازیر کردن پول نفت بدون برنامه باعث شد. که در کشور بیماری هلندی در اقتصاد ظهور کرده و اقتصاد ایران از سال ۱۳۵۳ به بعد دارای تورمی دو رقمی شود.

در سال‌های پایانی دهه ۱۳۴۰ و سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۵۰ خورشیدی، قدرت نظام پادشاهی مشروطه ایران به اوج خود رسید، ایجاد سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) و کنترل مخالفان سیاسی گسترش یافت و این فشارها گروه‌های مختلف و منتقد از گروه‌های ملی، مذهبی تا گروه‌های چپی و مارکسیستی و کمونیستی که بعضاً از خارج حمایت می‌شدند را شامل می‌شد. همچنین افزایش درآمد ایران حاصل از گسترش فروش نفت و صنایع نفتی نیز به شاه ایران فرصت داده بود طرح‌های فرهنگی با هزینه بالا مانند جشنهای دوهزار و پانصد ساله را اجرا کند که موجب انتقاد مردم و گروه‌های سیاسی ایران می‌شد گرچه شاه هدفش از اجرای این جشن‌ها شناساندن چهره‌ای مثبت از ایران و جذب سرمایه‌های خارجی عنوان می‌کرد اما این مسئله نمی‌توانست جلوی انتقادات را بگیرد، هم‌زمان با این اتفاقات شاه دو حزب سیاسی درون حکومت یعنی حزب ملّیّون و حزب مردم را منحل شده اعلام کرد و یک حزب رسمی به نام حزب رستاخیز را ایجاد کرد. پس از شدت گرفتن اعتراضات مردمی در کشور، شاه و همسرش ایران را در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ ترک کردند.

محمدرضا پهلوی پس از ترک کشور به دنبال درمان پزشکی در مصر، مکزیک، ایالات متحده و پاناما بود و سرانجام در ۵ مرداد ۱۳۵۹ زمانی که با خانواده‌اش در مصر بود به عنوان مهمان انور سادات در قاهره درگذشت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار