استراتژی قابل الگوی بیمه آسیا در رشته های درمانی

سهم 22 درصدی بیمه های درمانی در بیمه آسیا و تداوم سودسازی این شرکت علیرغم ضریب خسارت بالای رشته های درمانی نیازمند الگوییست که پیاده سازی آن در صنعت بیمه با چالش های زیادی همراه است.

به گزارش رصد روز، در پایان آبان سال جاری حق بیمه تولیدی در شرکتهای بیمه ای رقمی بالغ بر ۱۷۶ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد و در طرف دیگر بیش از ۹۲ هزار میلیارد تومان خسارت به بیمه گذاران پرداخت شد. گفتنیست حق بیمه تولیدی در ۸ ماهه سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال قبل ۶۰.۶ و خسارت پرداختی ۶۹.۱ درصد رشد داشتند. بیشترین میزان نرخ رشد مربوط به رشته های پول (۱۲۸.۱۷%)، هواپیما (۹۸.۷۶%)، مهندسی (۸۵.۹۸%) و درمان (۸۰.۳۸%) بود و کمترین آن در رشته اعتبار با نرخ رشد منفی ( ۵۴.۸%) دیده می شود.

بررسی ها نشان می دهد که بیمه های درمان با در اختیار داشتن ۳۴.۷۴% بیشترین سهم از بازار را در پایان ۸ ماهه سال جاری به خود اختصاص داده اند و پس از آن شخص ثالث و مازاد ۲۶.۴۸% از سهم بازار را در اختیار دارد. در این میان بیمه های درمان به واسطه اثرگذاری مستقیم بر سلامت جامعه و کاهش هزینه های سربار خانوار از اقبال و اهمیت بیشتری نسبت به سایر رشته های بیمه ای برخوردار هستند و یکی از مهمترین دلایلی که رشته های درمانی با وجود ضریب خسارت بالا سهم بالایی در پورتفوی شرکتهای بیمه ای دارند را باید در همین مسئله جستجو کرد.

هوشمندی بیمه آسیا در کنترل ساختار مالی با وجود سهم بالای رشته های درمانی 

براساس آمار هشت ماهه بیمه مرکزی سهم رشته های درمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۳.۷۵ درصدی همراه بود و در مجموع میانگین نرخ رشد انواع رشته های بیمه ای ۶۰.۵۷ درصدست.

رشته های درمانی در بیمه آسیا در پایان ۸ ماهه سهم ۲۲ درصدی در پورتفوی این شرکت داشتند که در واقع بیشترین سهم از پورتفوی بیمه آسیا در رشته های درمانی قرار دارد این در حالیست که همانگونه که گفته شد ضریب خسارت بالای این رشته ها روی ساختار و تراز مالی شرکتهای بیمه ای اثر منفی دارد اما با این همه شرایط بیمه آسیا در آخرین گزارشات مالی مطلوب نشان می دهد.

سهم رشته های درمانی در پورتفوی شرکتهای بیمه ای در پایان ۸ ماهه سال جاری براساس آمار منتشر شده در کدال به شرح ذیل است؛

نام شرکت بیمه ای سهم رشته های درمانی (درصد)

دی

۹۱
دانا

۵۹

معلم

۴۲
سامان

۳۳

البرز

۳۲
کوثر

۳۲

پارسیان

۳۰
تجارت نو

۲۹

ما

۲۹
میهن

۲۸

نوین

۲۸
اتکایی ایرانیان

۲۸

آسیا

۲۲
ملت

۲۱

تعاون

۱۲
پاسارگاد

۱۱

 

این جدول با توجه به میزان حق بیمه تولیدی در رشته های درمانی با تغییرات زیادی همراه می شود بطوریکه براساس ارزش ریالی حق بیمه های تولیدی در رشته درمان بیمه آسیا در پایان ۸ ماهه سال جاری در جایگاه سوم شرکتهای بیمه ای سهامی عام قرار می گیرد.

نام شرکت بیمه ای

ارزش ریالی حق بیمه تولیدی( میلیون ریال)

دانا

۱۴۳.۶۸۳.۹۶۲
دی

۱۳۷.۶۱۶.۵۲۵

آسیا

۳۹.۱۶۷.۳۰۵
البرز

۳۷.۴۰۹.۹۷۳

کوثر

۲۷.۲۵۰.۶۱۳
پارسیان

۲۳.۳۹۸.۴۵۳

معلم

۱۶.۷۳۶.۶۸۲
ما

۱۳.۳۱۲.۰۳۵

سامان

۱۲.۶۵۵.۸۶۲
پاسارگاد

۹.۹۲۸.۸۴۴

ملت

۷.۶۰۰.۸۴۲
تجارت نو

۶.۴۱۵.۴۰۸

نوین

۶.۲۵۵.۹۳۶
میهن

۳.۷۷۹.۴۰۷

تعاون

۲.۰۱۸.۸۶۸
اتکایی ایرانیان

۱.۴۷۳.۵۲۳

 

مدیریت تراز مالی شرکتهای بیمه ای که بیمه های  درمان در آنها سهم بیشتری نسبت به سایر رشته های بیمه ای دارند از جمله موضوعاتیست که اشراف مدیران شرکتهای بیمه ای را به چالش راهکارهای مدیریتی می کشد. آنچه که از وضعیت و ساختار مالی شرکتهای بیمه ای فعال در بازار سرمایه برمی آید و در دسترس قرار دارد بیمه آسیا از حیث سودسازی جزو شرکتهای نخست صنعت بیمه است که می توان با توجه به پورتفوی این شرکت که با سهم حداکثری بیمه های درمان روبروست از آن به عنوان یک الگوی قابل ذکر در صنعت بیمه نام برد.

بدون شک یکی از نکاتی که موجب شده تا با وجود وضعیتی که گفته شد بیمه آسیا همچنان در مسیر سودسازی قرار گیرد پرهیز از ارائه نرخ های غیرکارشناسانه و عدم پذیرش پورتفوهاییست که منافع سهامداران به خطر میندازد. به بیان روشنتر کیفیت ارائه خدمات بیمه آسیا و تمایز رسیدگی به بیمه گذاران اقبال را به سمت بیمه آسیا افزایش می دهد و البته نباید از یاد برد که دانش فنی منابع انسانی در این شرکت از جمله مهمترین عوامل موفقیت آن در صنعت بیمه است.

استمرار توانگری سطح ۱ برای سالهای متوالی، جایگاه سوم از جهت سهم بازار در بین شرکتهای بیمه ای، سودسازی مؤثر برای سهامداران و نیز ثبات مالی و مدیریتی از جمله مسائلیست که بیمه آسیا را همیشه در متن توجه منتقدان و فعالان صنعت بیمه قرار داده و به نظر می رسد با حفظ شرایط موجود در پایان سال ۱۴۰۲ بیمه آسیا شرایط بهتری را نسبت به سال قبل خلق کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار