استفاده دولت‌ها از حربه رکود برای کنترل تورم

فصل سنتی خرید و اجاره مسکن به انتهای خود نزدیک می‌شود؛ با این حال اما همچنان در بازار اجاره چشم‌اندازی افزایشی وجود دارد. این در حالی‌ست که ماجرای رکود نیز در بازار خرید و فروش باقی‌ست. بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن در این باره به...

به گزارش رصد روز،در حالی که تنها دو روز از آغاز پاییز گذشته، فصل معاملات و اجاره مسکن رو به انتهاست. در این شرایط در بازار مسکن تا چشم کار می‌کند، رکود به چشم می‌خورد و تورم اجاره‌بها نیز نفس مستاجران را بریده است.

رونق بازار مسکن به ثبات اقتصادی و سیاسی مشروط است
بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن، اصلی‌ترین مشخصه فعلی بازار را رکود دانست و در این باره گفت: «بازار مسکن فعلا در رکود به سر می‌برد و منتظر ثبات اقتصادی و سیاسی در کشور است. این بازار باید در رکود باقی بماند تا مسائل اقتصادی دولت و منابعی که به آن تزریق می‌شود، تعیین تکلیف شود.»

وی افزود: «اگر جو سیاسی‌ آرام‌تری در منطقه حاکم شود، بازار مسکن نیز دچار اطمینان خاطری می‌شود تا در نهایت رونق به آن بازگردد.»

رکود بازار مسکن شامل هر ۳ وجه عرضه و تقاضا و تولید است
ستاریان بیان کرد: «هنگامی که قیمت ملک بالا می‌رود، پارامترهای وابسته به آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین تا زمانی که رکود تورمی تبدیل به رکود رونقی شود در بخش اجاره شاهد فجایعی خواهیم بود.»

وی افزود: «هنگامی که رکود بر بازار مسکن حاکم می‌شود سه پارامتر دچار افت می‌شود؛ موارد ابتدایی در این باره افت چشمگیر معاملات و کاهش سرمایه‌گذاری است. در درجه بعد نیز میزان تولید کم می‌شود.»

دولت‌ها برای کنترل تورم از حربه رکود استفاده می‌کنند
این کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: «دولت‌ها همیشه برای اینکه شاخص تورم را پایین نگه دارند از حربه رکود استفاده می‌کنند. این در حالی‌ست که رکود خطراتی به همراه دارد که سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد. این اقدام، اقدامی غیرعلمی و سیاسی است.»

گفتنی است از سال ۱۴۰۲ که قیمت‌های روی دور تند افزایش افتاد، دولت تصمیم گرفت گردش نقدینگی را در کشور کاهش دهد و با استفاده از رکود ترمز قیمت‌ها بکشد. از این تاریخ به بعد بازار مسکن نیز درگیر رکود شده و به گفته مشاوران املاک کمتر معامله‌ای در بازار صورت می‌گیرد.

البته صاحبان بنگاه‌های املاک اعتقاد دارند پس از انتخابات رونقی نسبی بر بازار حاکم شده است، اما در حدی نیست که بتواند قفل خرید و فروش را بشکند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار