استقراض بانک‌ها در بازار بین بانکی

بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، عملکرد بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی را بررسی می‌کند، در جدیدترین گزارش خود، داده‌های این دو بازار در هفت روز منتهی به نهم مهرماه را ارائه کرد.

به گزارش رصد روز، بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، عملکرد بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی را بررسی می‌کند، در جدیدترین گزارش خود، داده‌های این دو بازار در هفت روز منتهی به نهم مهرماه را ارائه کرد.
بررسی گزارش جدید بانک مرکزی حاکی از آن است که پس از کاهش چشمگیر سفارش‌های بانک‌ها در بازار باز هفته گذشته و رسیدن مبلغ استقراض آنها از بانک مرکزی به کف تاریخی خود، رقم وام‌دهی بانک مرکزی به شبکه بانکی از طریق این بازار در هفته بررسی‌شده جهشی نسبی پیدا کرده است. رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی این هفته نیز در مقایسه با هفته پیش از آن، رشدی قابل توجه را ثبت کرد.

رقم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز به ۵۷ هزار میلیارد تومان رسید
بانک مرکزی در تاریخ نهم مهرماه، بیست و ششمین حراج عملیات بازار باز سال ۱۴۰۳ را انجام داد و ۱۵ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی، با هدف تامین نقدینگی مورد نیاز خود، در این حراج شرکت کردند. موضع عملیاتی بانک مرکزی در این حراج نیز توافق بازخرید بود؛ به این ترتیب، بانک‌ها بیش از ۵۷ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان سفارش در این بازار ارسال کردند. این در حالی است که رقم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در عملیات بازار باز هفته قبل (۲ مهرماه) حدود نصف این مقدار و معادل ۲۳ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان بود.

شایان ذکر است در عملیات بازار باز این هفته نیز همچون هفته گذشته، خبری از ارسال سفارش با سررسید بلندمدت نبود و همه سفارش‌ها با سررسید هفت‌روزه به بانک مرکزی رسیدند. حداقل نرخ توافق بازخرید نیز به ثبات خود در سطح ۲۳ درصدی ادامه داد.

وام‌دهی بانک مرکزی در بازار باز ۱۰ برابر شد
با افزایش سفارش‌های ارسالی در بازار باز، بانک مرکزی نیز رقم تزریق پول خود در این بازار را افزایش داد؛ با این حال این افزایش به اندازه‌ای نبود که همه نیازهای بانک‌ها را پوشش دهد و بخشی از سفارش‌های آنها، بی‌پاسخ باقی ماند.

بانک مرکزی که در عملیات بازار باز دوم مهرماه، تنها سه هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان پول تزریق کرده بود، در بازار باز این هفته، رقم مذکور را ۱۰ برابر کرد و به ۳۸ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان رساند. با این حال، این هفته ۴۱.۴ هزار میلیارد تومان از ریپوهای هفته‌های گذشته سررسید شد تا با تسویه این مبلغ، خالص وام‌دهی بانک مرکزی در بازار باز، بار دیگر منفی شود.

گفتنی است در پایان این هفته، ارزش مانده توافق بازخرید سررسید نشده به ۲۶۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان رسید که بانک‌ها موظف به تسویه این مبلغ در هفته‌های پیش‌ رو هستند.

رشد ۱۲۲ درصدی تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز
بانک مرکزی در هفت روز منتهی به ۹ مهرماه، مداخله خود در بازار بین بانکی را نیز افزایش داد. طوری که این هفته دو بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی، حدود ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از نیاز خود به وجوه نقد را با استقراض از بانک مرکزی از طریق این بازار برطرف کردند. این در حالی است که در هفته گذشته، این رقم معادل چهار هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بود.

البته دو هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان از استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی در بازار بین بانکی در همین هفته سررسید شد و به منابع بانک مرکزی بازگشت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار