در مجتمع فولاد سبا حاصل شد؛

اضافه شدن چهار گِرید جدید به سبد محصولات گروه فولاد مبارکه و صنعت فولاد کشور

مدیر مجتمع فولاد سبا ضمن اعلام این خبر گفت: در راستای اهداف توسعه سبد محصولات گروه فولاد مبارکه، کارکنان با دانش و توانمند مجتمع فولاد سبا در آخرین هفته شهریورماه موفق به تولید چهار گِرید جدید فولادی شدند.

به گزارش رصد روز به نقل از روابط عمومی فولاد مباکه، قاسم خوشدل‌پور تصریح کرد: کلاف‌های ورق فولاد زنگ‌نزن مارتنزیتی ۴۲۰، فولاد HE490D، کلاف فولادی S500MC و SPFH590 در محدوده ضخامت‌های ۲ تا ۶ میلی‌متر تولید شد.

وی افزود: نیازی دیگر از صنایع خودروسازی با تولید ورق گرم فولاد HE490D به‌ویژه در ضخامت‌های پایین ۲ و ۲.۵ با همت و تلاش همکارانمان در مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه برای اولین بار در کشور رفع شد. این کیفیت فولادی در ساخت شاسی خودروهای سبک و سنگین و قطعات تقویتی اتومبیل‌ها کاربرد دارد.

در پی کسب این موفقیت، مدیر عملیات و جمعی از رؤسا و کارشناسان بخش‌های مختلف فولاد سبا پیرامون تولید این محصولات جدید چنین گفتند:

بهمن خلیلی، مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا:

راهبرد مجتمع فولاد سبا، توسعه سبد محصولات در راستای پاسخ‌گویی به نیاز بازار داخل کشور

کارکنان غیور و با درایت مجتمع فولاد سبا بار دیگر با افتخارآفرینی، یکی از نیازهای اصلی صنایع داخلی و به‌ویژه صنعت خودروسازی را پاسخ گفتند و توانستند چهار گرید جدید دیگر در این مجتمع تولید کنند.

این برای نخستین بار است که کلاف فولادی گرید HE490D در این مجتمع بزرگ صنعتی تولید شده است. این نوع فولاد از خانواده فولادهای کم‌آلیاژ استحکام بالاست. ضخامت کلاف‌های تولیدی ۲ و ۲.۵ میلی‌متر بوده و در ساخت شاسی خودروهای سبک و سنگین و قطعات تقویتی اتومبیل‌ها کاربرد دارد. راهبرد مجتمع فولاد سبا توسعه سبد محصولات با تولید کمّی و کیفی حداکثری، خلق ارزش پایدار برای کلیه ذی‌نفعان و ایستادن در جایگاه ممتاز در صنعت فولاد کشور عزیزمان ایران است.

از تلاش و زحمات شبانه‌روزی همکاران عزیز تولیدی و پشتیبانی و کلیه پیمانکاران تشکر می‌کنم و قدردان حمایت‌های مدیریت ارشد فولاد سبا و فولاد مبارکه هستم. همچنین این موفقیت ارزشمند را به همه ذی‌نفعان گروه فولاد مبارکه تبریک عرض می‌نمایم.

آرش حاجی‌پور، رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی:

استراتژی مجتمع فولاد سبا در حوزه توسعه سبد محصولات، تولید گریدهایی است که در کشور تولید نشده

 با توجه به دانش و مهارت کارکنان مجتمع فولاد سبا و همچنین احاطه آن‌ها بر تکنولوژی خطوط CSP به‌عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های فولادسازی روز دنیا، استراتژی این مجتمع در حوزه توسعه سبد محصولات، تولید گریدهایی است که در کشور تولید نشده و یا تولید آن‌ها با چالش‌های جدی همراه است. در این میان صنایع خودروسازی با توجه به اهمیتی که در اقتصاد کشور، رفاه مردم و مسائل زیست‌محیطی دارند همواره از پراهمیت‌ترین مشتریان صنعت فولاد بوده‌اند و نیاز آن‌ها استفاده از فولادهای پر استحکام جهت کاهش وزن خودرو و افزایش ایمنی سرنشینان است.

گِرید HE490D که جزو گریدهای پراستحکام خودرویی است و در خودروهای روز دنیا کاربرد دارد، علی‌رغم اعلام نیاز صنایع خودروسازی، با توجه به پیچیدگی‌های تولید آن تا کنون در کشور تولید نشده بود؛ بنابراین در اولویت تولید مجتمع فولاد سبا قرار گرفت که طراحی، برنامه‌ریزی و تولید آن به همت کارکنان فرهیخته و زحمتکش مجتمع فولاد سبا و بدون هیچ‌گونه کمک خارجی انجام شد.

سیروس اسدی، رئیس فولادسازی:

تشکیل جلسات کارشناسی؛ تمهیدات لازم برای ساخت این ذوب در متالورژی ثانویه

در واحد فولادسازی برای تولید ذوب گرید HE490D، پس از تشکیل جلسات کارشناسی در خصوص دما و آنالیز ارسالی به ریخته‌گری، تمهیدات لازم برای ساخت این ذوب در متالورژی ثانویه، عملیات تصفیه و کاهش ناخالصی‌ها و گوگرد و رسیدن به دما و آنالیز نهایی صورت گرفت.

مهدی ناظم الرعایا، رئیس نورد گرم:

از پارامترهای مهم این محصول آنالیز شیمیایی و استحکام این ورق‌هاست

در راستای افزایش رضایت مشتریان و خلق ارزش‌افزوده بیشتر در مجتمع فولاد سبا و جلوگیری از واردات محصولات موردنیاز بازار، کارگروه‌های تخصصی از واحدهای تولیدی و پشتیبانی تشکیل می‌شود و نیازها و چالش‌های مربوطه مورد بررسی و آنالیزهای متعددی قرار می‌گیرد.

پس از محاسبات دقیق و شبیه‌سازی‌ها و آماده‌سازی شرایط برای اولین بار این محصول مهم در مجتمع فولاد سبا در ضخامت‌های ۲، ۲.۵ و ۳ میلی‌متر با موفقیت انجام شد. از پارامترهای مهم این محصول آنالیز شیمیایی و استحکام این ورق‌هاست که به شکرانه خداوند تمامی استانداردهای آزمایشگاهی مورد تأیید قرار گرفتند. خلق این ارزش مهم و استراتژیک مرهون تخصص، تجربه و بهبودهای مستمر در این مجموعه عظیم است.

علیرضا فرجی، رئیس حمل مواد:

انجام آماده‌سازی فروآلیاژها در مقادیر موردنیاز گرید در بازه زمانی مشخص

با توجه به میزان بالای مصرف فرو آلیاژ در گرید HE490D و نبود روتین کارگاه حمل مواد در خصوص مصارف بالای فروآلیاژ یک گرید خاص، آماده‌سازی فروآلیاژها در مقادیر موردنیاز گرید در بازه زمانی مشخص انجام شد. همچنین با انجام کالیبراسیون و افزایش دقت سیستم‌های توزین در کوره پاتیلی با کمترین انحراف در آنالیز در تولید این گرید، با کارکنان تولید، تعمیرات و پیمانکاران مقیم واحد مشارکت داشته‌ایم.

حامد صفاری، کارشناس متالورژی و روش‌های تولید:

فولاد HE490D مطابق با استاندارد پژو فرانسه PSA B53 3316

امروزه خودروسازان به دنبال ارتقای کیفیت، افزایش ایمنی و کاهش آلایندگی‌ها هستند. این مهم جز با استفاده از فولادهای کم‌آلیاژ استحکام بالا که نسبت استحکام به وزن بیشتری دارند محقق نمی‌شود. پس از بررسی دقیق نیاز خودروسازان، طراحی و تولید فولاد HE490D در واحد متالورژی و روش‌های تولید سبا انجام شد. این فولاد مطابق با استاندارد پژو فرانسه PSA B53 3316 تولید و خواص مکانیکی و ریزساختاری آن در تطابق با استاندارد است.

از این گرید فولادی در ساخت قطعات تقویتی شاسی خودروهای سبک و سنگین استفاده می‌گردد. از شاخص‌های طراحی این گرید می‌توان به استفاده بهینه از عناصر میکروآلیاژی و تنظیم دقیق پارامترهای ترمومکانیکالی اشاره کرد. این مهم با تلاش همدلانه با پشتوانه تجربه و تخصص همکارانم در مجتمع فولاد سبا محقق شد.

قباد جمال عشینی، کارشناس فرایند تولید:

در فرایند تولید این گرید، نخستین نورد در ضخامت متوسط با موفقیت انجام شد

به دلیل پیوستگی خط تولید CSP و ورود مستقیم اسلب تولیدشده در ریخته‌گری با شرایط سرعت و دمای نامشخص به نورد فینیشینگ، تولید ورق با ضخامت ۲ میلی‌متر در نخستین آزمایش، نتیجه دانش، تجربه و تلاش همکاران فولاد سبا و شرکت ایریسا بوده است. این موفقیت با بهره‌گیری از دانش کسب‌شده، ترند کردن شرایط و پارامترها، تنظیم سیستم‌ها و تریم لحظه‌ای ماشین‌آلات نورد، پیش از شروع و در حین نورد گرید HE490D حاصل شده است. در فرایند تولید این گرید، با مشاهده شرایط نورد اسلب‌های میکس و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه در تنظیم سیستم‌های اتوماسیون، نخستین نورد در ضخامت متوسط با موفقیت انجام شد و بلافاصله اصلاح پارامترها صورت گرفت. پس از این اقدامات، تولید ورق‌های با ضخامت‌های سفارش داده‌شده از ۲ تا ۵ میلی‌متر با کیفیت مطلوب امکان‌پذیر شد.

ناصر گنجی، کارشناس فرایند تولید:

با به‌کارگیری این دانش و تجربه و مهارت ،به مجموعه توانمندی‌های تولیدی ناحیه افزوده شد

ریخته‌گری به‌عنوان قلب هر کارخانه فولادسازی اهمیت ویژه‌ای در تولید محصولات فولادی به‌عنوان پرمصرف‌ترین آلیاژ جهان دارد. در مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه با استفاده از دو ماشین ریخته‌گری تختال نازک (thin slab) و کارکنان توانمند، مجموعه متنوعی از گریدهای فولادی قابلیت تولید دارد. با به‌کارگیری این دانش و تجربه و مهارت به‌تازگی گرید خودرویی HE490D که در دسته میکروآلیاژی‌ها جای دارد با موفقیت ریخته‌گری گردید و به مجموعه توانمندی‌های تولیدی این ناحیه افزوده شد.

اکبر غلامعلیان، شیفت فورمن تولید و تعمیرات اضطراری ریخته‌گری:

ویژگی‌های آنالیزی و دمای ریخته‌گری این گرید حساسیت پروسه را مضاعف ساخته بود

بار دیگر فعل خواستن توسط همکاران پرتلاش واحد ریخته‌گری صرف شد و توانستیم با بهره‌گیری از تجربیات و مهارت کسب‌شده در طول سالیان گذشته و هدایت مؤثر مدیریت واحد، گرید HE490D را با موفقیت کامل ریخته‌گری کنیم. ویژگی‌های آنالیزی و دمای ریخته‌گری این گرید حساسیت پروسه را مضاعف می‌کرد، ولی با همکاری فعال در مجموعه و با همفکری و همدلی همکاران در بازرسی و تعمیرات و آماده‌سازی ماشین و تهیه دستورالعمل‌ها و پارامترهای مؤثر و مرتبط با این گرید، فرایند به بهترین شکل ممکن طی گردید و گام دیگری برای تأمین اهداف سازمان و کشور برداشته شد.

اصغر شکراللهی، تکنسین تولید نورد گرم:

برای تولید این گرید، دبِی خنک‌کننده واتروال دقت و حساسیت زیادی می‌طلبید که با محاسبات و دقت کافی انجام شد

برای تولید گرید جدید ریخته‌گری جلسات متعددی با کارگروه مربوطه برگزار شد و در یک جلسه سه‌دقیقه‌ای نیز پیش‌بینی‌ها و محاسبات لازم برای موارد اضطراری ایمنی نظیر فرایند تولید، پیچیدگی، برش‌کاری ورق و انتقال آن‌ها برای کارکنان تولید نورد تشریح شد.

از دیگر موارد مهم تولید این گرید دبِی خنک‌کننده واتروال بود که دقت و حساسیت زیادی می‌طلبید که از قبل، برای تولید این ورق با محاسبات و دقت کافی انجام شد.

شایان ذکر است توضیحات بیشتر پیرامون گریدهای تولیدی جدید در فولاد سبا در شماره‌های آتی خبرنامه فولاد به سمع و نظر شما خوانندگان محترم خبرنامه فولاد خواهد رسید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار