افت ۴ درصدی تورم میوه و خشکباردر اولین ماه فعالیت دولت پزشکیان

با گذشت یک ماه از آغاز رسمی فعالیت دولت مسعود پزشکیان، داده‌های جدید مرکز آمار از کاهش سرعت تورم خوراکی‌ها در شهریور 1403 حکایت دارد. طوری که میانگین قیمت میوه و خشکبار افت چهار واحد درصدی پیدا کرده است.

به گزارش رصد روز،مرکز آمار ایران امروز دوم مهر ۱۴۰۳ داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده یا همان تورم مربوط به شهریور سال جاری را منتشر کرد. بر اساس داده‌های اعلامی، سرعت تورم خوراکی‌ها در ماه بررسی‌شده نسبت به مردادماه روند نزولی به خود گرفته است تا در اولین ماه تشکیل کابینه مسعود پزشکیان و فعالیت رسمی آن، میانگین قیمت مواد غذایی با سرعت کمتری به رشد خود ادامه دهد.
بر این اساس، نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها با افت ۰.۲ واحد درصدی نسبت به مرداد شاخص ۰.۹ واحد درصد را به نمایش گذاشت.

سرعت تورم نقطه به نقطه مواد غذایی کاهش ۰.۶ واحد درصدی به ثبت رساند تا روی شاخص ۲۳.۸ درصد بایستد.

در شاخص سالانه نیز این افت محسوس است و از ۳۰.۱ درصد مرداد ماه، در شهریور به ۲۹ واحد درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه میوه و خشکبار کاهش یافت
در بررسی شاخص تورم ماهانه گروه میوه و خشکبار دچار افت شده است. این گروه که افت قیمت خود را از ماه‌های پیش آغاز کرده بود، در شهریور هم به‌طور میانگین چهار درصد ارزان شد تا تنها ردیفی باشد که در جدول تورم علامت منفی را مقابل خود ثبت می‌کند.

در محاسبه تورم خوراکی‌ها در ۳۱ روز شهریور، غیر از کالاهای طبقه‌‌بندی‌نشده که تورم ۲.۴ درصدی به خود دیده‌اند، دو گروه «نان و غلات» و «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه» با تورم ۲.۱ درصدی، بیش از هر گروه دیگری رشد قیمت داشته‌اند.

گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» نیز در بازه یک‌ماهه روی شاخص ۲ واحد درصد ایستاده‌ تا در رده بعدی تورم خوراکی‌ها قرار گیرد.

گروه‌های مربوط به گوشت قرمز و مواد قندی نیز با تورم ۱.۷ واحد درصدی همچنان از پرچمداران گرانی در بازارهای مختلف به حساب می‌آیند.

تورم ماهانه سایر گروه‌های خوراکی هم بین ۰.۸ تا ۱.۱ درصد بوده که در جدول انتهای گزارش به‌تفکیک مشخص است.

سبزیجات رکورددار تورم خوراکی‌ها در محاسبات نقطه‌ای
گروه میوه و خشکبار گرچه در بخش ماهانه افت چشمگیری پیدا کرده، اما در محاسبات نقطه به نقطه شاخص ۳۴.۱ درصدی را به ثبت رسانده تا پس از گروه سبزیجات بیشترین تورم را از آن خود کند. در پایان شهریور امسال در مقایسه با شهریور ۱۴۰۲ تورم سبزیجات ۳۹.۲ درصد بوده است.

قند، شکر و شیرینی‌ها دیگر گروهی است که تورم نقطه‌ای‌اش بالای ۳۰ درصد بوده است.

روغن که در سال ۱۴۰۱ با جهش‌های چندباره قیمتی مواجه شد همچنان در رکود به سر می‌برد و در بازه نقطه‌ای تنها ۰.۲ واحد درصد گران شده تا کمترین رشد تورم خوراکی‌ها را به ثبت برساند.

گوشت قرمز همچنان می‌تازد
در محاسبات سالانه، گوشت قرمز پیشتاز تورم خوراکی‌ها شده است. چنان‌که در دو گروه مختلف تورم سالانه آن در محدوده ۵۳ درصد قرار دارد.

گروه ماهی‌ها و صدف‌داران نیز تورم سالانه ۴۹.۲ درصدی را به ثبت رسانده تا از پیشتازان گرانی در طول ۱۲ ماه منتهی به پایان شهریور باشد.

روغن در این بخش هم کمترین میزان تورم را به خود اختصاص داده است. در جدول زیر جزئیات تورم خوراکی‌ها به‌تفکیک قابل مشاهده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار