افزایش تورم پیشران در ۱۰ فعالیت خدماتی

در اردیبهشت 1403، تورم تولیدکننده ماهانه برای 10 فعالیت خدماتی نسبت به فروردین‌ماه افزایش یافت. شدیدترین سطح این افزایش نیز مربوط به فعالیت‌های سلامت انسان و مددکاری بود.

به گزارش رصد روز، طبق ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار، تورم تولیدکننده ماهانه گروه خدمات در اردیبهشت امسال نسبت به فروردین افزایش یافته و به بالای ۵ درصد رسید. گروه خدمات از ۱۳ بخش یا جزء تشکیل شده و تورم تولیدکننده برای هر کدام به صورت مجزا محاسبه شده است.

از میان این ۱۳ بخش، بالاترین تورم تولید ماهانه مربوط به خدمات سلامت و مددکاری بود. این شاخص برای خدمات سلامتی از زیر ۲ درصد در فروردین‌ماه به نزدیک ۱۳ درصد در اردیبهشت جهش کرده است. دومین تورم تولید ماهانه بالا نیز مربوط به بخش هنر، سرگرمی و تفریح است. هزینه تولید خدمات مربوط به این حوزه در طول یک ماه بیش از ۹ درصد افزایش داشته است. در مقابل، این نرخ برای خدمات مربوط به آموزش از سایر بخش‌ها کمتر است.

تورم تولیدکننده خدمات در اردیبهشت ۱۴۰۳
تورم تولیدکننده نشان می‌دهد که قیمت کالا و خدمات به محض تولید و پیش از رسیدن به بازار مصرف‌کننده چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده و به نوعی نماگر هزینه‌های تولید است. به دلیل فاصله زمانی کوتاه بین تولید و مصرف خدمات، معمولا تورم تولیدکننده این گروه به تورم مصرف‌کننده آن نزدیک است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده ماهانه گروه خدمات از ۲.۶ درصد در فروردین‌ماه به ۵.۴ درصد در اردیبهشت‌ماه افزایش یافته است. این تغییرات مربوط به کل گروه خدمات است و هر زیربخش آن وضعیت متفاوتی را به ثبت رسانده است.

از میان ۱۳ جزء گروه خدمات، بالاترین تورم تولیدکننده ماهانه ۱۲.۹ درصد بود که مربوط به خدمات سلامت و مددکاری است. به عبارت دیگر، هزینه تولید خدمات این حوزه در اردیبهشت امسال تقریبا ۱۳ درصد بیشتر از فروردین بود. این نرخ در فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه ۱.۷ درصد بود. بنابراین، خدمات حوزه سلامت و مددکاری شدیدترین افزایش هزینه تولید را در دومین ماه از سال جدید تجربه کرده است. در رتبه دوم نیز خدمات حوزه هنر، تفریح و سرگرمی قرار گرفته که تورم تولیدکننده ماهانه آن از ۳.۵ درصد به ۹.۵ درصد جهش کرده است.

در مقابل، کمترین تورم تولیدکننده ماهانه در میان اجزای گروه خدمات، ۰.۴ درصد بوده که مربوط به آموزش است. بنابراین، می‌توان گفت که هزینه تولید خدمات آموزشی تقریبا در طول این یک ماه بدون تغییر باقی مانده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار