افزایش حباب قطعات کوچک سکه

افراد در شرایط تورم، به منظور حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به خرید طلا و قطعات مختلف سکه می‌‎کنند که همین امر باعث تولید حباب می‌شود. گفتنی است هر قدر فاصله قیمت سکه معامله‌شده در بازار از ارزش ذاتی آن بیشتر باشد، خرید و سرمایه‌گذاری، ریسک ش...

به گزارش رصد روز، حباب سکه، اختلاف قیمت سکه با ارزش ذاتی آن است. ارزش ذاتی سکه بر اساس قیمت روز اونس طلا، قیمت دلار، وزن و عیار آن و معیارهای دیگری در راستای یک فرمول مشخص محاسبه می‌شود. به بیان دیگر، گاه قیمت بازاری سکه به دلایلی از ارزش واقعی آن بیشتر می‌شود که به این اختلاف قیمتی، حباب می‌گویند.

حباب سکه در دو شکل منفی و مثبت دیده می‌شود؛ هنگامی که قیمت سکه از ارزش واقعی آن بیشتر است، حباب سکه مثبت و زمانی که قیمت، از ارزش واقعی کمتر باشد، حباب سکه منفی تلقی می‌شود. اما در چه شرایطی حباب سکه می‌ترکد و حباب مناسب برای خرید سکه چقدر است؟

حباب سکه چه زمانی شکل می‌گیرد؟
حباب سکه عموماً زمانی شکل می‌گیرد که تقاضا برای خرید سکه افزایش یا کاهش پیدا می‌کند و عرضه آن به دلایلی کم و زیاد می‌شود. این روند باعث می‌شود قیمت سکه در حال فروش، از ارزش ذاتی آن بیشتر یا کمتر شود که این اختلاف قیمتی همان حباب را به‌ وجود می‌آورد.

تقاضای مازاد و تقاضای کم و همچنین محدودیت در عرضه سکه باعث می‌شود، قیمت سکه از ارزش ذاتی خود فاصله بگیرد که عواملی از جمله ریسک‌های سیستماتیک، تورم، کاهش ارزش پول ملی، نقدینگی بالا و… می‌تواند بر حباب سکه تاثیر بگذارد و آن را کم و زیاد کند.

حباب کدام سکه بیشتر است؟
همان‌طور که گفته شد، در بازارها حباب به دو شکل مثبت و منفی رواج دارد و شکل مثبت آن زمانی است که قیمت سکه فروخته‌شده از ارزش ذاتی آن بیشتر است. شکل منفی آن هم زمانی است که قیمت سکه فروخته‌شده از ارزش واقعی آن کمتر است؛ معمولاً در ایران به دلیل تورم و نقدینگی بالا، حباب سکه همیشه مثبت است.

حباب قطعات کوچک سکه معمولاً به دلیل اینکه قیمت پایین‌تری دارند، بیشتر است؛ زیرا تقاضای برای بیشتری برای خرید این سکه‌ها وجود دارد. به این ترتیب می‌توان گفت حباب سکه گرمی از باقی قطعات بیشتر است. پس از آن به‌ترتیب حباب قطعات ربع سکه، نیم سکه، سکه امامی و سکه بهار آزادی بیشتر است.

سکه در چه حبابی برای خرید مناسب است؟
افراد در شرایط تورم، به منظور حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به خرید طلا و قطعات مختلف سکه می‌‎کنند که همین امر باعث تولید حباب می‌شود. گفتنی است هر قدر فاصله قیمت سکه معامله‌شده در بازار از ارزش ذاتی آن بیشتر باشد، خرید و سرمایه‌گذاری، ریسک شناخته می‌شود؛ زیرا با ترکیدن این حباب ممکن است به خریدارانی که سکه‌ها را در زمان اوج قیمت خریده‌اند زیان وارد شود.

از طرف دیگر خریداری در شرایط حباب منفی سکه باعث افزایش تقاضا می‌شود و قیمت سکه دوباره رشد خواهد کرد. بنابراین قیمت واقعی و قیمت معامله‌شده سکه باید در یک نقطه به یکدیگر نزدیک شوند و به تعادل برسند.

حباب سکه چگونه محاسبه می‌شود؟
برای محاسبه حباب سکه ابتدا باید ارزش واقعی قیمت سکه را محاسبه کرد؛ ارزش ذاتی سکه بر اساس مؤلفه‌های قیمت اونس جهانی طلا، قیمت دلار، وزن سکه،‌ عیار سکه و حق ضرب سکه محاسبه می‌شود، پس از محاسبه ارزش ذاتی باید قیمت سکه در بازار را از ارزش ذاتی کم کرد و به این ترتیب میزان حباب سکه به دست می‌آید.

حبابسکه

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار