اقدام عجیب حسن یزدانی و امیرحسین زارع

دو چهره شاخص تیم ملی کشتی آزاد ایران بی توجه به درخواست خبرنگاران برای انجام مصاحبه و پاسخگویی به سوالات، فرودگاه را ترک کردند.

به گزارش رصد روز، تیم ملی کشتی آزاد ایران دقایقی پیش با استقبال مردم وارد فرودگاه امام خمینی شد.

 

در شرایطی که تعداد زیادی از خبرنگاران برای پوشش مراسم استقبال از کشتی گیران و گفتگو با ملی پوشان کشتی آزاد ایران راهی فرودگاه بین المللی تهران شده بودند، حسن یزدانی و امیرحسین زارع بدون مصاحبه با خبرنگاران از فرودگاه خارج شدند که این اقدام آن ها با ناراحتی خبرنگاران مواجه شد.

تعداد زیادی از دوستان و همراهان حسن یزدانی در اقدامی عجیب و غیر حرفه ای تا زمان خروج او از فرودگاه او را محاصره کرده بودند و اجازه نزدیک شدن خبرنگاران به یزدانی را نمی دادند و خبرنگاران را کنار می زدند که این اقدام با اعتراض خبرنگاران روبرو شد.

البته کشتی گیران دیگر همچون رحمان عموزاد و امیرعلی آذرپیرا پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.

 

حسن یزدانی چراتی (زادهٔ ۵ دی ۱۳۷۳) کشتی‌گیر ایرانی است که در دستهٔ ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد به رقابت می‌پردازد. او برنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو در دستهٔ ۷۴ کیلوگرم و مدال نقرهٔ المپیک ۲۰۲۰ توکیو در دستهٔ ۸۶ کیلوگرم است. یزدانی قهرمان سه دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱، و دارندهٔ سه مدال نقره و یک برنز این مسابقات است. کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و دو عنوان قهرمانی در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا از دیگر افتخارات او است. او در سال ۲۰۱۷ از سوی اتحادیه جهانی کشتی به عنوان بهترین کشتی‌گیر سال جهان انتخاب شد و در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ با گرفتن مدال نقرهٔ مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ در بلگراد، پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران از نظر تعداد شمارش مدال جهانی و المپیک شد.

حسن یزدانی کشتی را از سن یازده سالگی نزد همت مسلمی شروع کرد. و در سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز کرد و در سال ۲۰۱۱ به عضویت تیم ملی نوجوانان ایران درآمد و در اول همان سال در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا به مدال برنز وزن ۵۰ کیلوگرم دست یافت. او نوزده روز پس از کسب مدال برنز آسیا، در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان، به عنوان دوم رقابت‌ها دست یافت. او در سال ۲۰۱۴ در دستهٔ ۶۶ کیلوگرم، ابتدا قهرمان جوانان آسیا و سپس قهرمان جوانان جهان شد. یزدانی پس از این قهرمانی به ردهٔ سنی بزرگسالان آمد و در همان سال در لیگ برتر کشتی ایران توانست ختاگ تسابولوف، قهرمان وزن ۷۰ کیلوگرم جهان از روسیه را شکست دهد و خود را به عنوان یک مدعی جدید در کشتی آزاد جهان مطرح کند.

ابتدای زندگی
یزدانی ۵ دی ۱۳۷۳ در روستای لپو صحرا شهرستان جویبار به دنیا آمده‌است. او سومین فرزند علی اعظم و حمیرا یزدانی است و سه برادر دارد.

پدرش کشاورز است و در مسابقات کشتی لوچو شرکت می‌کرده و او هم در دوران کودکی در خانه با برادرهایش کشتی می‌گرفت و یکی دو مرتبه هم در مسابقات سنتی مانند لوچو رقابت کرد. در یازده سالگی فعالیت در ورزش کشتی را آغاز کرد. در آغاز فعالیت و ردهٔ نونهالان زیر نظر امید اسماعیل‌پور تمرین کرد، سپس در ردهٔ نوجوانان به صورت جدی‌تر تمرینات خود را زیر نظر همت مسلمی دنبال کرد و در ردهٔ جوانان نیز حسین نقیبی در باشگاه کشتی جویبار مربی او بود. او زمانی که کشتی را شروع کرد پس از شش ماه می‌خواست آن را کنار بگذارد، ولی با اصرار پدرش در مسابقه‌های استانی مازندران شرکت کرد و در آن‌جا دوم شد و انگیزه‌اش بیشتر شد. همین مسئله باعث شد که فعالیت در این رشتهٔ ورزشی را دنبال کند.

یزدانی در سال ۲۰۱۱ به عضویت تیم ملی نوجوانان ایران درآمد و در اوت سال ۲۰۱۱ با شرکت در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا ۲۰۱۱ به مدال برنز وزن ۵۰ کیلوگرم دست یافت. نوزده روز پس از کسب مدال برنز آسیا، یزدانی در مسابقات کشتی قهرمانی نوجوانان جهان شرکت کرد و با کسب عنوان دوم به مدال نقره وزن ۵۰ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی نوجوانان جهان دست یافت.

وی در سال ۲۰۱۳ در رقابت‌های قهرمانی جوانان ایران به عنوان نمایندهٔ مازندران شرکت کرد و پس از فرزاد کولیوند از کرمانشاه در جایگاه دوم دستهٔ ۶۰ کیلوگرم قرار گرفت. یزدانی سال ۲۰۱۴ نیز در وزن ۶۶ کیلوگرم به میدان رفت و توانست عنوان نخست رقابت‌ها به دست بیاورد و این بار، کولیوند به عنوان رقیب اصلی او در جایگاه دوم قرار گرفت.

یزدانی در ژوئن سال ۲۰۱۴ به عنوان نمایندهٔ وزن ۶۶ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در اولان باتور، مغولستان شرکت کرد و با پیروزی مقابل تمام رقیبان به قهرمانی رسید. او در این رقابت‌ها مقابل اورازیلوف از ترکمنستان (۱۸–۸)، الیاس ژومایف از قزاقستان (۱۰–۰، ضربهٔ فنی) و یوهی فوجینامی از ژاپن را (۱۸–۱۳) مغلوب کرد و صاحب مدال طلا شد.

او دو ماه بعد از رقابت‌های آسیایی، در مسابقات کشتی آزاد جوانان جهان در زاگرب، کرواسی در وزن ۶۶ کیلوگرم شرکت کرد و قهرمان جوانان جهان شد. یزدانی در دور نخست جیون بالفور از کانادا را ۱۰–۰، دور دوم زی پینگ لین از چین را ۱۱–۰ و دور سوم الیاس ژومای از ازبکستان را ۲۱–۱ شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید. یزدانی در رقابت‌های نیمه‌نهایی و نهایی نیز به ترتیب رسول آرسان علی‌اف از روسیه را ۸–۴، ضربهٔ فنی و آرون پیکو، از ایالات متحده را ۷–۲ شکست داد و صاحب گردن آویز طلا شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط