مدیرعامل فولاد مبارکه در بازدید از روند پیشرفت پروژه نوسازی و تعمیرات اساسی خط تاندم‌میل پنج‌قفسه‌ای:

امروز بلوغ سازمانی فولاد مبارکه را به‌روشنی مشاهده کردم

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه به همراه جمعی از معاونان و مدیران شرکت، روز یک‌شنبه ۲۴ شهریورماه، از روند نوسازی و تعمیرات اساسی خط تاندم‌میل پنج‌قفسه‌ای ناحیه نورد سرد از نزدیک بازدید کرد.

به گزارش رصد روز به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، وی در پایان بازدید خود از این طرح توسعه‌ای بسیار مهم و حساس تصریح کرد: نوسازی و تعمیرات بسیار سخت و پیچیده نورد سرد شامل ۱۲۴ هزار نفر ساعت در جبهه‌های کاری مختلف تاندم‌میل، اسیدشویی شماره یک و بیش از ۲۰ جرثقیل در جبهه‌های کاری مختلف طی دو هفته، توسط بیش از ۸۰ نفر به‌طور هم‌زمان در حال انجام است.

طیب‌نیا با تأکید بر اینکه این عملیات تاکنون پیشرفت خوبی داشته است، تصریح کرد: این تعمیرات که ۴ یا ۵ سال پیش برای انجام آن درصدد استفاده از دانش صاحبان تکنولوژی بودیم، امروز به دست توانمند تلاشگران فولاد مبارکه و پیمانکاران این شرکت در قالب یک کار تیمی بسیار منسجم و ارزشمند در زمان مشخص و طبق برنامه‌ریزی انجام ‌شده و حتی در برخی جبهه‌های کاری جلوتر از برنامه در حال انجام است.

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، انجام چنین پروژه‌هایی به دست کارکنان متخصص شرکت و شرکت‌های پیمانکار داخلی نشان‌دهنده بلوغ سازمانی، تسلط همکاران ما در خط تولید، واحد توسعه، واحد بهره‌بردار، پیمانکاران و تکنولوژی خط است و این امر نویدبخش آینده‌ای روشن برای فولاد مبارکه است. امروز بلوغ سازمانی فولاد مبارکه را بعینه مشاهده کردم؛ ازاین‌رو امیدوارم به لطف الهی، این تعمیرات با موفقیت کامل انجام شود و برگ زرین دیگری به دفتر افتخارات شرکت که همه به دست همکارانم حاصل شده، اضافه شود.

نوسازی تاندم میل نورد سرد پس از سی سال با اتکا به توان فنی کارشناسان داخلی

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه نیز در حاشیه این بازدید در مصاحبه با خبرنگار فولاد گفت: در راستای پیاده‌سازی استراتژی حداکثرِ تولید با تمرکز بر تولید محصولات ویژه، یکی از راهکارها و راهبردها این است که خطوط تولید شرکت را به تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز کنیم. در این میان برای فولاد مبارکه مهم‌ترین راهکار این است که با بهینه‌سازی و به‌روزرسانی خطوط فعلی، شرایط را برای تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر آماده کنیم.

افزایش توان رقابت و تنوع تولید با نوسازی خط تاندم

غلامرضا سلیمی تصریح کرد: در همین زمینه، یکی از اقداماتی که طی چند مرحله در دستور کار قرار گرفت و در حال اجراست، به‌روزرسانی خط تاندم نورد سرد شرکت است. با به بار نشستن این پروژه خواهیم توانست گریدهایی را که تاکنون نمی‌توانستیم تولید کنیم با کمترین میزان ضایعات و با عرض‌های متفاوت و البته با کمترین میزان مصارف انرژی و مواد اولیه تولید نماییم.

وی با بیان این‌که به‌روزرسانی‌ها توان رقابت‌پذیری شرکت را نیز افزایش خواهد داد تصریح کرد: از چند سال قبل برنامه نوسازی خط تاندم و به عبارت دیگر به‌روز کردن خط تاندم میل و تغییر سیستم اعمال فشار غلتک‌ها روی ورق در دستور کار بود؛ اما ازآنجا‌که فقط فولاد مبارکه در کشورمان توان تولید ورق‌های سرد موردنیاز بسیاری از صنایع داخلی را دارد، کمبود عرضه محصول به بازار می‌تواند التهاب بازار داخل را به همراه داشته باشد؛ بنابراین فولاد مبارکه نمی‌توانست خطوط تولید را متوقف کند. البته مشکلات دیگری نظیر تحریم‌ها و عدم امکان حضور کارشناسان خارجی در کشورمان و نبود دانش لازم برای به‌روزرسانی خطوط نیز مشکل دیگری بود که این کار را با تأخیر بیشتر مواجه ساخت.

پذیرفتن ریسک بالای توقفات با مدیریت کردن میزان تولید در زمان‌های مختلف

معاون بهره‌برداری افزود: علی‌رغم همه مشکلات یادشده، با توجه به این‌که نمی‌توانستیم متوقف شویم و از عرصه رقابت جا بمانیم، خطر این توقفات را با مدیریت میزان تولید در زمان‌های مختلف متقبل شدیم و از سال گذشته تصمیم گرفتیم پروژه نوسازی تاندم پنج‌قفسه‌ای نورد سرد فولاد مبارکه را عملیاتی کنیم.

وی در تشریح چگونگی اجرای این پروژه گفت: در این خصوص، اجرای پروژه را در چند فاز تعریف کردیم و فازهای مختلف را در زمان‌های مختلف انجام دادیم؛ به‌طوری‌که با ذخیره‌سازی و تولید زودتر از زمان‌بندی معمول، توانستیم میزان مناسبی محصول ذخیره‌سازی کنیم و خیال بازار و مشتریان را بابت تحویل به‌موقع محصولات آسوده نماییم.

سلیمی با بیان اینکه در سال گذشته دو فاز این پروژه مهم انجام شده است، گفت فاز سوم اصلی آن در حال انجام است و طی آن به‌روزرسانی و بهینه‌سازی تجهیزات در بخش‌های هیدرولیک، مکانیک، اتوماسیون و برق به‌خوبی شروع شده است. پیش‌بینی می‌کنیم که اقدامات لازم مطابق با برنامه پیش برود.

بلوغ سازمانی از بارزترین دستاوردهای این عملیات نوسازی

وی با بیان اینکه در حین اجرای این پروژه برخی نکات وجود دارد که اهمیت آن‌ها از تولید محصولات جدید در آینده این خط کمتر نیست گفت: نکته اول جسارت و شجاعت انجام کار است که واقعاً درخور توجه و تحسین است. پذیرش ریسک‌های بالای این کار، درحالی‌که تجربه قبلی از آن در کشورمان نبود، به اعتمادبه‌نفس فنی قوی نیاز داشت که الحمدالله در نزد همکاران ما وجود داشت. نکته دوم حمایت‌های مدیریتی از طرف مدیریت عالی سازمان بوده که بهترین پشتوانه و مایه دلگرمی همکاران است. با اتکا به این موارد مشاهده می‌کنیم که همکاران این پروژه را به‌خوبی پیش می‌برند. به‌خوبی می‌توانیم ارزش وجود سرمایه انسانی دانش‌محور را در فولاد مبارکه لمس کنیم. نکته بعدی بلوغ سازمانی است که باعث شده همه همکاران و بخش‌های مختلف پای کار باشند و سازمان و کارهای آن را از آن خود بدانند. نکته بعدی کار گروهی است که به‌صورت منسجم و قوی با مشارکت نیروهای امانی پیمانکار در همه رده‌های مدیریتی اعم از مدیریت پشتیبانی تا سایر مدیریت‌های توسعه، تکنولوژی، خرید، تعمیرات و حمل‌ونقل وجود داشت.

چابکی و سرعت در کارها یکی دیگر از دستاوردها

معاون بهره‌برداری از چابکی و سرعت در کارها به‌عنوان دیگر نکته حائز اهمیت در این فرایند نام برد و گفت: با توجه به اینکه باید سفارش‌های مشتری به‌موقع تولید و تحویل شود، این پروژه را باید در مدت‌زمان تعیین‌شده و حتی کمتر انجام دهیم؛ بنابراین باید پیشرفت پروژه را لحظه‌به‌لحظه رصد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این عملیات تعمیراتی و نوسازی بزرگ، تجهیزاتی را در خط تولید دمونتاژ و مونتاژ کرده‌ایم که طی این سی سال گذشته اساساً هیچ‌کس سراغ آن‌ها نرفته بود. در این مدت به‌صورت ممتد در مدار تولید بوده‌اند و اکنون با اتکا به دانش فنی همکاران، اقدامات لازم با چابکی هرچه‌تمام‌تر روی آن‌ها در حال انجام است.

به گفته معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، با انجام این پروژه، هم از لحاظ کیفی هم از لحاظ کمّی، اتفاقات خوبی خواهد افتاد و با نصب تجهیزات جدید روی خط برخی توقفات ناخواسته قبلی به‌خودی‌خود حذف خواهند شد و چنانچه به تعمیرات نیاز باشد نیز با تغییرات انجام‌شده در خطوط، راحت‌تر می‌توانیم اقدامات لازم را عملیاتی کنیم. همچنین محصولات خارج از سفارش یا غیرقابل‌قبول به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. نکته سوم اینکه زمان تعمیرات نیز بسیار کمتر خواهد شد و در نتیجه شاهد افزایش تولید خواهیم بود. بنابراین افزایش کمیت و کیفیت تولید و امکان تولید برخی از گریدهایی که پیش از این امکان تولید آن‌ها را نداشتیم، میسر خواهد شد.

وی در خاتمه سخنان خود از مدیرعامل شرکت که با حضور خود به همکاران قوت قلب دادند و همچنین از همه معاونت‌ها و مدیریت‌ها و شرکت‌های پیمانکار حاضر در پروژه تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کرد به یاری خداوند این پروژه به‌موقع و با بهترین کیفیت به نتیجه برسد.

اجرای تعمیرات اساسی تاندم‌میل نورد سرد فولاد مبارکه؛ اولین تجربه شرکت ایریسا در مقام یک شرکت General Contractor

اکبر گلبو، مدیرعامل شرکت ایریسا نیز در حاشیه بازدید مدیرعامل فولاد مبارکه از پروژه «نوسازی، تعمیرات و جایگزینی سیستم اعمال نیرو (سِرمِس) با فناوری جدید کپسول هیدرولیک» خط تاندم‌میل پنج‌قفسه‌ای نورد سرد فولاد مبارکه گفت: پروژه نوسازی و تعمیرات اساسی خط تاندم‌میل پنج‌قفسه‌ای ناحیه نورد سرد، شامل کلیه بخش‌ها اعم از مکانیک، هیدرولیک، برق، الکترونیک، اتوماسیون و ابزار دقیق توسط شرکت ایریسا در حال انجام است. این پروژه اولین تجربه شرکت ایریسا در مقام یک شرکت General Contractor است که همه واحدهای مختلف را درگیر کرده و با حمایت‌های صورت‌گرفته تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مدت‌زمان اجرای این پروژه که از ۲۰ شهریورماه آغاز شده، ۱۵ روز است و تا ۵ مهرماه به پایان خواهد رسید. علی‌رغم چالش‌های موجود و باز نشدن بخشی از اسکرودان‌های این خط پس از ۳۵ سال کار مداوم، در حال حاضر حدود ۵ درصد از برنامه جلوتر هستیم و برای آغاز تست‌های گرم از اواخر این هفته آمادگی کامل داریم.

جایگزینی تجهیزات جدید به‌جای تجهیزات قدیمی و  از رده خارج

مسعود سلیمی، مدیر امور اتوماسیون صنعتی شرکت ایریسا هم اضافه کرد: پروژه تعویض سِرمِس‌ها که همان تجهیزات اعمال نیرو هستند و برای رولینگ و تنظیم غلتک قفسه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین سیلندرهای لانگ‌استروک، به‌دلیل قدیمی شدن تجهیزات قبلی، توسط شرکت ایریسا در حال انجام است. بخشی از این تجهیزات قدیمی با روغن و گریس و بخش دیگری از آن‌ها که به‌صورت مکانیکی و اسکرودان فعالیت داشته است.

در این پروژه که از ۶ سال پیش تعریف و برنامه‌ریزی شده، همه تجهیزات قدیمی اعم از اسکرودان مکانیکی و سِرمِس را حذف و کپسول هیدرولیک لانگ‌استروگ را جایگزین آن‌ها کردیم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار