اولین تصویر از فائزه هاشمی بعد از آزادی

صبح امروز پنجشنبه، جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران به ریاست محسن هاشمی و با حضور فائزه هاشمی برگزار شد.

به گزارش رصد روز،صبح امروز پنجشنبه، جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران به ریاست محسن هاشمی و با حضور فائزه هاشمی برگزار شد.
9 54

فائزه هاشمی بهرمانی (رفسنجانی) (زادهٔ ۱۷ دی ۱۳۴۱) سیاستمدار اصلاح‌طلب ایرانی است که به‌عنوان نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کرد. وی دومین دختر اکبر هاشمی رفسنجانی است. هاشمی از اعضای بنیانگذار حزب کارگزاران سازندگی ایران به‌شمار می‌آید. او از اعضای هیئت مدیرهٔ دفتر نشر معارف انقلاب است که آثار و خاطرات هاشمی رفسنجانی را منتشر می‌کند.

ابتدای زندگی و تحصیلات

فائزه هاشمی بهرمانی در ۱۷ دی ماه ۱۳۴۱، هنگام اقامت خانواده‌اش در شهر قم به دنیا آمد. او فرزند سوم اکبر هاشمی رفسنجانی و عفت مرعشی است. به گفتهٔ خودش با وجود علاقه به تحصیل چند سال پشت کنکور ماند تا اینکه با تأسیس دانشگاه آزاد توسط پدرش و جمعی دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۱ در این دانشگاه مشغول به تحصیل شد. وی دارای مدرک دکترا در رشته حقوق بشر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و دو لیسانس در رشته‌های مدیریت از دانشگاه الزهرا و علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. او پس از عدم موفقیت در انتخابات مجلس ششم برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و از دانشگاه بیرمنگام سیتی فوق‌لیسانس حقوق بشر دریافت کرد اما پس از دو سال تحصیل در مقطع دکترای این دانشگاه، ادامه تحصیل را به ایران منتقل کرد. او تا سال ۱۳۹۷ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس حقوق تدریس می‌کرد که به دلیل «تخلف در جذب» او از این دانشگاه اخراج شد و به گفته خودش اکنون در رفسنجان پسته‌داری می‌کند.

فعالیت‌ها

فعالیت سیاسی
از میان دختران اکبر هاشمی رفسنجانی، فائزه تنها دختری است که وارد فعالیت‌های سیاسی شد. وی در میان افکار عمومی ایران، چهره‌ای اصلاح طلب محسوب می‌شود. او در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و موفق شد به عنوان نماینده دوم تهران به مجلس پنجم راه یابد. فائزه هاشمی دربارهٔ فعالیت‌هایش در مجلس پنجم می‌گوید:

فعالیت‌های من در مجلس سه بعد داشت؛ مسائل روز جامعه، (به خصوص مسائل سیاسی) مسائل مربوط به زنان و مسائل مربوط به ورزش.
شرکت او در انتخابات مجلس ششم که با شکست همراه بود، باعث کناره‌گیری او از فعالیت‌های سیاسی شد. فائزه هاشمی همچنین رئیس شاخه زنان حزب کارگزاران سازندگی ایران است.

 

فعالیت ورزشی
فائزه هاشمی از سال ۱۳۶۹ ریاست فدراسیون اسلامی ورزش زنان را بر عهده داشت. در خرداد ۱۳۹۰ به دفتر او در ساختمان فدراسیون اسلامی ورزش زنان، حمله شدو کمتر از دو ماه بعد، در مرداد ماه ۱۳۹۰ این فدراسیون، به دلیل تعلق نگرفتن بودجه کافی از سوی سازمان تربیت بدنی، تعطیل گردید.

این فدراسیون در دوره ریاست فائزه هاشمی، اقدام به برگزاری بازی‌های اسلامی زنان می‌کرد و تا جایی پیش رفت که چهارمین دوره بازی‌های اسلامی زنان، در تهران برگزار شد. نشریه مسلم نیوز که پرتیراژترین نشریه اقلیت‌ها در کشور انگلستان است، به منظور ارتقا جایگاه مسلمانان مقیم انگلستان، از سال ۲۰۰۰ جوایزی را با نام مسلمانان پیشگام در حیطه‌های روابط عمومی، بهداشت و سلامت، توسعه و ارتباطات، تحصیلات، فرهنگ، اقتصاد و رسانه‌ها، به اجرا گذاشت، که جایزه شایستگی در حوزه ورزش را، به نام «جایزه فائزه هاشمی» نامگذاری نمود.فائزه هاشمی دربارهٔ این جایزه می‌گوید:

علت این انتخاب ابتکار تأسیس فدراسیون اسلامی ورزش زنان و راه اندازی مسابقات زنان مسلمان در جهان توسط من است. به همین منظور من به عنوان رئیس فدراسیون اسلامی ورزش زنان برای شرکت در دهمین مراسم جایزه مسلم نیوز و اهدا جایزه فائزه هاشمی در حوزه ورزش به منتخب آن، در روز ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۸ در این مراسم حاضر شدم. حبیب کولو توره کاپیتان باشگاه فوتبال منچستر سیتی و بازیکن تیم ملی ساحل عاج، برنده امسال این جایزه بود که در سفرم به انگلیس جایزه را اهدا کردم.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار