بازار ارز و سکه در انتظار پزشکیان برای پیروزی

در بازار گمازنی شد که اگر پزشکیان پیروز میدان باشد بازار ارز و سکه می‌تواند روزهای آرامتری را سپری کند.

به گزارش رصد روز، بازار ارز و سکه بر مدار صعود بودند و به مرزهای حساسی رسیدند. قیمت دلار هرات ۵۹ هزار و ۳۵۰ تومان شروع به کار کرد و با افزایش ۲۵۰ تومانی در ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت درهم امارات با گپ مثبت ۶۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۲۱۰ تومان بازگشایی کرد و با افزایش در نیمه دوم به ۱۶ هزار و ۳۱۰ تومان رسید. قیمت سکه در ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع کرد و از ابتدا گارد صعود نشان داد و با رشد ۵۵۰ هزار تومانی به ۴۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. در نهایت قیمت سکه در ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بسته شد.

معامله‌گران به این دلیل می‌گویند قیمت‌ها به مرزهای حساس رسیدند که طی ۴۲ روز یا ۶ هفته گذشته قیمت دلار و درهم زیر نرخ‌های کنونی بوده است.

در روز یکشنبه همچنان شاهد رشد ورود پول به صندوق‌های طلا بودیم و رکورد ورود پول به این صندوق‌ها در سال ۱۴۰۳ شکسته شد. امروز شاهد ورود پول ۳۲۳ میلیارد تومانی در صندوق‌های طلا بودیم، همچنین ارزش معاملات و حجم معاملات هم رشد داشتند و به بالای میانگین امسال رفتند. این تحرکات صندوق‌های طلا از روز شنبه سیگنال نوسان به بازار داد.

به عقیده معامله‌گران ۴ عامل موجب بالا رفتن قیمت دلار و سکه شده است. عامل اول از منظر آن‌ها بازگشت پیمان‌سپاری ارزی برای تمام کالاهای صادراتی است. از نگاه آن‌ها این اقدام بانک مرکزی موجب شده تا صادرات کالا کم شود و استناد این دسته به آمار صادرات شرکت‌ها در بورس کالاست.

عامل دوم را تزریق ۱۹ همت پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی می‌دانند. تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی سیاست انقباضی سال گذشته خودش را کنار گذاشته و در حال تزریق پول است. نکته مهم این عملیات، باز شدن ریپوی ۸۵ روزه است که برای اولین بار از زمان شکل‌گیری این بازار بوده. از منظر تحلیلگران ریپوی مدت‌دار دست بانک‌ها را باز می‌کند تا بتوانند با خیال راحتتر اقدام به خرید اوراق و اعطای تسهیلات کنند. در واقع از نگاه تحلیلگران این پول اگر به بازار ارز آمده باشد رکود در بازار را می‌تواند پایان ببخشد.

همانطوری که در «کف بازار» شنبه گفتیم معامله‌گران یک نگاهی هم به تنش‌های منطقه دارند. آن‌ها با تشدید تنش بین اسرائیل و لبنان می‌گویند که یک ریسک جدید به بازار اضافه شده و عامل سوم را این ریسک می‌دانند.

عامل چهارم از نگاه معامله‌گران نزدیک شدن به اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکاست. اسم ترامپ و پیروز شدنش باتوجه به مواضعی که در اولین دوره ریاست جمهوریش داشته از سال ۹۶ موجب شده تا بازار نسبت به این اسم حساس باشد.

در روز شنبه به کلیدواژه‌های مهم انتخابات در بازار ارز اشاره شد که تحریم و FATF مهمترین برای بازار است. به عقیده تحلیگران تحریم‌ها و رفتن ایران به لیست سیاه FATF دلیل اصلی نوسان بازار در این سال‌ها بوده است. اظهارات روز یکشنبه پزشکیان درمورد FATF در نشست هم‌اندیشی هیات نمایندگان اتاق ایران جالب توجه بازار بود. آقای پزشکیان، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفته اگر FATF را حل نکنیم، به پیر و پیغمبر نمی‌شود کاری انجام داد.

با این اظهارات پزشکیان، در بازار گمازنی شد که اگر پزشکیان پیروز میدان باشد بازار ارز و سکه می‌تواند روزهای آرامتری را سپری کند.

به عقیده تحلیلگران فنی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان مقاومت مهمی برای بازار دلار هرات است. به عقیده آن‌ها اگر قیمت دلار بالای این نرخ تثبیت روزانه بدهد قیمت دلار می‌تواند وارد دامنه ۶۰ هزار تومان شود. البته گروهی از معامله‌گران معتقدند دامنه ۶۰ هزار قبل از انتخابات خط قرمز بازارساز است و بازارساز با تزریق سنگین اجازه این نوسان را نمی‌دهد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار