بازار سرمایه در هفته‌ گذشته روزهای بدی را سپری کرد

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت روزهای بدی را سپری کرد و شاخص دائما منفی شد، این در حالی بود که بازار پس از روی کارآمدن مسعود پزشکیان و تکیه او بر رأی قوه مجریه، وضعیت بهتری را سپری می‌کرد؛ اما سایه جنگ، بازار را ترساند و سهامدارانش سرمای...

به گزارش رصد روز، بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت روزهای بدی را سپری کرد و شاخص دائما منفی شد، این در حالی بود که بازار پس از روی کارآمدن مسعود پزشکیان و تکیه او بر رأی قوه مجریه، وضعیت بهتری را سپری می‌کرد؛ اما سایه جنگ، بازار را ترساند و سهامدارانش سرمایه‌هایشان را از بورس خارج کردند و صف‌های فروش افزایشی شد.

اما بازار سرمایه در هفته جاری چگونه خواهد بود؟ آیا خواهد توانست خود را از زیر سایه جنگ احتمالی و تشدید تنش‌ها خارج کند یا همین مسئله عاملی برای تداوم روند منفی بورس خواهد بود؟

در همین رابطه فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره تحولات بورس در هفته‌ای که گذشت گفت: با توجه به مکانیزمی که در راستای حمایت از منافع سرمایه گذاران بورس اتخاذ شده شاهد محدودتر شدن نوسان قیمت هستیم. در حال حاضر در دامنه یک درصد مثبت و منفی نیز هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به تنش‌های روز‌های اخیر در منطقه، کاملا قابل پیش بینی بود که این تنش‌ها آثار سوئی بر روی کلیه بازار‌ها خواهد گذاشت؛ از جمله اینکه شاهد کاهش ارزش پولی ملی و افزایش قیمت سکه، طلا و ارز بودیم. همچنین رکود در بخش مسکن شدید شد، خودرو و بورس هم به همین ترتیب روند نزولی پیدا کردند.

با کاهش حجم معاملات، بورس به طور غیر رسمی تعطیل شد
آقابزرگی اظهار کرد: در جلسه اخیر شورای عالی بورس تصمیم بر تعطیلی کامل بورس بود که خوشبختانه این کار انجام نشد. هر چند به شکل واقعی و با کاهش حجم معاملات به نوعی این بازار به طور غیر رسمی تعطیل شد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به نظر من، در عرصه بین الملل صرفا ما و اسرائیل نیستیم که تصمیم می‌گیریم که چه چیز‌هایی را به دست بیاوریم و در مقابل آن چیز‌هایی را که می‌خواهیم از دست بدهیم. جنگ تابع نظرات و دستورات کشور‌های صاحب نظر در حوزه اقتصادی است. مثل آمریکا، چین، روسیه و اروپا که این اجازه را نمی‌دهند ما بیش از اندازه روند نزولی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بورس ما براساس معیار‌ها و شاخص‌هایی تعریف شده است. از ۵ سال گذشته تاکنون، شاهد کاهش ارزش پول ملی و اختلاف قیمت ارز نیما و ارز آزاد بودیم که این اختلاف پتانسیلی برای رشد سود و درآمد شرکت‌ها محسوب می‌شود. اما حرکات هیجانی سهامداران طی هفته گذشته منتهی به افت پیاپی شاخص شد که اگر سازمان بورس محدوده نوسان یک درصد را به اجرا در نمی‌آورد مطمئنا افت ما خیلی بیش از این چیزی است که شاهدیم.

آقابزرگی با اشاره به تحولات بورس در هفته جاری گفت: به شخصه اعتقاد ندارم که این روند کماکان به همین ترتیب ادامه خواهد داشت. هر چند به یک معیار‌ها و یکسری عواملی بستگی دارد. اگر دوباره منطقه دچار تنش شود قطعا وضعیت بد بازار سرمایه طولانی‌تر می‌شود، اما ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اعتقاد دارم بیشتر از این دیگر جایی برای کاهش نداریم. فقط متاسفم از این بابت که مسئولان ذیربط در بازار سرمایه از دامنه نوسان نامتقارن استفاده نکردند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: روز چهارشنبه یکی از بدترین روز‌های بورس بود. ۳۰ نماد صف خرید داشتیم که متاسفانه در محدوده یک درصد بسته شده بودند و قابلیت نوسان نداشتند. همین موضوع برای هفته جاری هم مجددا یک مانع محسوب می‌شود. به نظر من، با برداشتن چنین دامنه‌ای یعنی تبدیل به دامنه نامتقارن انگیزه سودآوری برای همین سفته بازان و کسانی که در این بازار متلاطم خرید و فروش می‌کنند ایجاد می‌شود.

آقابزرگی در پایان خاطرنشان کرد: هفته پیش‌رو را کماکان بستگی به همین پیغام و پسغام‌هایی که دو طرف به همدیگر می‌دهند مثل هفته گذشته می‌بینم، اما اساسا تهدیدی را نسبت به کاهش پیاپی روند قیمت‌ها نمی‌بینم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط