بازدهی ۶ ماهه قیمت دلار دولتی و مقایسه آن با قیمت دلار بازار آزاد

بررسی بازدهی 6 ماهه قیمت دلار دولتی و مقایسه آن با قیمت دلار بازار آزاد حاکی از عقب‌ماندگی قیمت دلار بازار و رشد 13 درصدی قیمت دلار دولتی در بازه بررسی‌شده است که به زعم کارشناسان می‌تواند یکی از نشانه‌های عزم دولت در نزدیک‌ کردن قیمت نرخ...

به گزارش رصد روز،بررسی رفتار قیمت دلار آزاد و دولتی در نیمه نخست امسال حاکی از کاهش فاصله این دو نرخ است. به این ترتیب قیمت دلار دولتی توانسته در ۶ ماهه اول ۱۴۰۳ رشدی بالغ بر ۱۳ درصد را ثبت کند که در نوع خود کم‌سابقه بوده است.

نکته جالب توجه اما رفتار دلار بازار آزاد است که طی بازه ۶ماهه نخست سال، عملکرد منفی از خود به ثبت رسانده است. به این ترتیب در حالی که بازار ارز از ابتدای امسال تحولات سیاسی و اقتصادی نظیر حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و سپس پاسخ موشکی ایران به این اقدام، سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری و جان باختن ابراهیم رئیسی در این سانحه، ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، بالا گرفتن آتش تنش‌ها در منطقه خاور میانه میان متحدان ایران و رژیم صهیونیستی و انتخابات زودهنگام و دومرحله‌ای ریاست‌جمهوری را از سر گذرانده، همچنان مسیری نزولی و عملکردی منفی به ثبت رسانده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند رفتار دلار آزاد و دلار دولتی کاملاً تحت اختیار و اراده دولت به این شکل تنظیم شده تا در میان‌مدت فاصله نرخ‌های مختلف دلار کاهش یابد که امری مثبت ارزیابی می‌شود. به این ترتیب تمامی صنایع صادرات محور و آنهایی که مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می‌کنند، اعم از بورسی و غیربورسی شاهد کاهش آسیب‌های ارزی و تنظیم بهینه ترازنامه و صورت‌های مالی خواهند بود. از سوی دیگر نیز به دلیل کاهش فاصله نرخ‌ها در میان‌مدت، از فشار بر فعالیت‌های اقتصادی و بروز شوک ارزی جلوگیری خواهد شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار