بازنده دوئل طلا و تورم

قیمت ربع در یک سال ۴۸.۴ درصدی رشد کرده و از تورم جلو می‌زند، اما بهترین عملکرد به سکه امامی، سکه طرح قدیم و نیم سکه تعلق دارد

به گزارش رصد روز، طلای ۱۸ عیار با بازدهی ۵۶ درصدی از یک سال پیش تا الان، بهترین عملکرد را در بازار طلا رقم زده و توانسته از دارایی سرمایه‌گذاران مقابل تورم ۳۱.۶ درصدی مرداد به نحو احسن محافظت کند.

سکه جدید و قدیم عملکردی مشابه دارند و در بازار سرمایه‌گذاران را به شک و تردید می‌اندازند، ولی روی کاغذ هر دو با ثبت بازدهی ۵۱ درصدی، از نبرد با تورم سربلند بیرون می‌آیند. نیم سکه همین اتفاق را رقم زده و اگر ربع سکه خریده باشید، باید با سود ۴۸ درصدی آن خوشحال باشید. اسم سکه گرمی که معمولا به خاطر قیمت پایین در کانون توجهات قرار می‌گیرد، به عنوان بازنده مطرح است. قیمت سکه گرمی از پارسال تا الان نهایتا ۲۴ درصد رشد کرده که نسبت به تورم مرداد، نزدیک هشت درصد عقب‌افتاده است. اگر وضع در نیمه دوم سال تغییر نکند، خریداران سکه گرمی حق دارند عصبانی باشند.

عملکرد انواع سکه طلا در هفته سوم شهریور
قیمت انواع سکه طلا در هفته‌ای که دلار موذیانه از مرز ۶۰ هزار تومان فاصله گرفت، اندکی رشد کرد. قیمت سکه طرح قدیم ۲۵۰ هزار تومان گران شد و نیم سکه و ربع سکه هر دو ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.

قیمت سکه امامی در طول پنج روز معاملاتی هفته قبل ۱۲۵ هزار تومان بالا رفت. سکه گرمی تنها بازنده تحولات هفته بود و ۵۰ هزار تومان ارزان شد. تحولات هفته سوم شهریور به طور کلی، ناچیز شمرده می‌شود، چون ارزش دارایی سرمایه‌گذاران در بهترین حالت بین شش‌دهم درصد تا ۱.۳ درصد افزایش پیدا کرده و در بدترین حالت هم هفت‌دهم درصد ضرر کرده‌اند.

بازار سکه در شروع هفته جدید با احتمالاتی جدید روبرو است، چون از یک طرف قیمت دلار در معاملات فردایی طی دو روز تعطیلی نزولی بوده و دلالان خودشان را برای برگشت دلار به نیمه کانال ۵۹ هزار تومان آماده می‌کنند و از طرف دیگر طلای جهانی حدود ۶۰ دلار گران شده است.

تفاوت سکه قدیم و جدید
قیمت سکه طرح قدیم در پایان معاملات تک‌فروشی هفته سوم شهریور، به ۳۸ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان رسید تا در عرض پنج روز معاملاتی، ۲۵۰ هزار تومان گران شود. قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم روز پنجشنبه ۱۵ شهریور معادل ۳۸ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان بود.

سکه امامی در همین مدت ۱۲۵ هزار تومان گران شد و از ۴۳ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان به ۴۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. رشد قیمت سکه امامی در طول هفته گذشته را معادل سه‌دهم درصد برآورد می‌کنند. دقیقا همین اندازه ناچیز و بی‌اهمیت اما…

خرید سکه امامی برای سرمایه‌گذاران پرخیر و برکت بوده؛ شاید بازدهی ۴.۵ درصدی در بازه یک‌ماهه به چشم نیاید، اما سکه امامی توانسته در طول شش‌ماه بیش از ۱۸ درصد و در یک سال تقریبا ۵۰ درصد سود برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آوده است.

رکورد قیمت سکه امامی روز ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ با رسیدن به قله ۴۵ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان شکسته شد. آن‌هم در شرایطی که تنها چند روز قبل ارزش همین سکه در معاملات تک‌فروشی به زور تا ۳۸ میلیون و ۹۴۳ هزار تومان می‌رسید.

سکه طرح قدیم امسال در اوج دوره سرکشی به رکورد ۴۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان دست پیدا کرد، اما وقتی روند بازار نزولی شد هرگز رضایت نداد به زیر ۳۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان بیاید. سکه طرح قدیم یک سال قبل همین روز‌ها نهایتا ۲۵ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان فروخته می‌شد و قیمت سکه امامی در مدت مشابه سال گذشته ۲۸ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان بود.

رونق بازار انواع سکه نقلی
ربع سکه برنده تحولات بازار در هفته گذشته بوده؛ قیمتش ۲۰۰ هزار تومان بالا رفته و بازدهی ۱.۳ درصدی را از خود به جا گذشته، چون از ۱۵ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسیده است. رشد قیمت نیم سکه دقیقا به همین اندازه بود، اما در ازای جهش از جایگاه ۲۳ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان تا ۲۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان، بازدهی هشت‌دهم درصد را تجربه کرد.

قیمت نیم سکه از پارسال تا الان نزدیک هشت میلیون بیشتر شده و به همین دلیل بازدهی ۵۱ درصدی را پیش چشم دارد. سود خرید ربع سکه از یک سال پیش تا حالا به لطف رشد پنج میلیونی قیمت، نزدیک ۴۸ درصد برآورد می‌شود.

سکه گرمی مسیر متفاوتی را پشت سر گذاشته است. قیمت سکه گرمی روز چهارشنبه ۲۱ شهریور روی پله هفت میلیون و ۱۷۰ هزار تومان متوقف شد که در قیاس به آخرین روز معاملاتی دو هفته قبل ۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

سکه گرمی کوچکترین قطعه در بازار سکه طلاست و دسترسی به آن به همین دلیل ساده به نظر می‌رسد، ولی همه آن‌هایی که با چنین تصویر سمت سکه گرمی رفته‌اند بدجوری مجازات شده‌اند. سکه گرمی در هفته سوم شهریور به سرمایه‌گذاران هفت‌دهم درصد ضرر زده است.

قیمت سکه گرمی در ۳۰ روز گذشته به زحمت دو درصد رشد کرده و در شش ماه بین شش تا هفت دهم درصد بازدهی از خود به جا گذاشته است. اگر عملکرد یک‌سال گذشته را بررسی کنیم با رشد ۲۳ درصدی قیمت سکه گرمی روبرو می‌شویم که تقریبا با سود سپرده بانکی تفاوتی نداشته است.

سود خرید سکه در مقایسه با تورم
خرید سکه طلا به قصد سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال معنا و مفهومی متفاوت پیدا می‌کند. تجربه سال‌های اخیر نشان داده افزایش قیمت سکه در فصل پاییز و زمستان محتمل است مگر اینکه در شش ماه نخست، شاهد بیش‌فعالی بازار باشیم.

قیمت سکه در فروردین و اردیبهشت امسال موفق شده رکورد‌های تازه خلق کند، ولی هنوز رویا فتح قله‌های جدید را در سر دارد. برای قضاوت درباره عملکرد سکه تا اینجای کار، نباید از نقش تورم غفلت کرد.

سرمایه‌گذاران فعلا دل خوشی از سکه گرمی ندارند، چون بازدهی ۲۳ تا ۲۴ درصدی یک‌ساله را پیش روی خود می‌بینند و در قیاس با تورم ۳۱.۶ درصدی احساس سرخوردگی و شکست دارند. قیمت ربع در یک سال ۴۸.۴ درصدی رشد کرده و از تورم جلو می‌زند، اما بهترین عملکرد به دو سکه جدید و قدیم و نیم سکه تعلق دارد.

قیمت سکه تمام و سکه نیم بهار آزادی در بازه یک‌ساله بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است. اگر یک سال پیش سمت این سه سکه رفته بودید، الان ارزش دارایی شما در قیاس با تورم چیزی در حدود ۲۰ درصد جلوتر بود. چیزی که مثلا سود سپرده بانکی با نرخ ۲۰ درصدی از آن محروم است.

قیمت طلا از یک سال پیش تا الان ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده و سرمایه‌گذاری روی دلار به معنای کسب بازدهی حداقل ۱۱۶ درصدی بوده است. سرمایه‌گذارانی که با قصد کسب سود دلاری، سراغ بازار ارز دیجیتال رفته‌اند قطعا سر از پا نمی‌شناسند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار