بازگشت بورس به روند متعادل؟

معاملات بورس تهران، امروز برای سومین روز متوالی در دامنه نوسان مثبت و منفی یک صورت می‌پذیرد و انتظار است که تعادل به بازار سرمایه برگردد.

به گزارش رصد روز، روز گذشته شاهد کاهش هیجانات ناشی از ریسک سیاسی اخیر در بازارها بودیم، دلار و طلا روند کاهشی در پیش گرفتند و وضعیت معاملات در بورس تهران نیز با تعادل بیشتری دنبال شد. در نیمه دوم بازار شاخص کل روند متعادل‌تری داشت و صف‌های فروش برخی از شاخص‌سازان جمع شد و با نزدیک شدن به پایان معاملات روز گذشته به تعداد نمادهای مثبت بازار افزوده شد.

دلار و طلا که البته ریسک‌های منطقه نتوانست اثر قابل توجهی بر آنها بگذارد روز گذشته روند اصلاح قیمت پیش گرفتند و شاهد آغاز معاملات منفی در صندوق‌های طلا نیز بودیم، اما به اعتقاد کارشناسان این موضوعات نمی‌تواند نوید بازگشت سریع روند معاملات به مدار مثبت باشد.

دامنه نوسان از روز شنبه و در واکنش به موقع سیاستگذار به مثبت و منفی یک درصد کاهش یافت و در نتیجه این اقدام از ریزش‌های هیجانی شاخص‌ها جلوگیری شد، اتفاقی که اگر در زمان وقوع دو ریسک قبلی نیز رخ داده بود شاهد اصلاحات بیش از حد در قیمت سهام نمی‌بودیم.

تحلیلگران معتقدند در ادامه و در صورت عدم بروز اتفاق دیگری در منطقه بازارساز می‌تواند محدوده دامنه نوسان را به حداقل مثبت و منفی سه افزایش دهد، چرا که محدود ماندن دامنه نوسان خود این ترس که هنوز سایه ریسک‌ها بر سر بازار هست را به سهامداران القا می‌کند و باعث رکود در معاملات می‌شود.

در حالی که به نظر می‌رسد در ادامه هفته تنها ریسک بازار ریسک‌های ژئوپلیتیک باشد، از جهات دیگر وضعیت خوبی را شاهد هستیم.

برخی از نمادها گزارشات عملکرد ماهانه خوبی ارائه کردند و نوید گزارشات مطلوب سه و ۶ماهه را داده‌اند، از طرفی افزایش نرخ کامودیتی‌ها که در جریان بسته حمایتی چین و همچنین کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو رخ داده وضعیت خوبی را برای کامودیتی‌محورها ایجاد کرده است، علاوه بر این اظهارات اخیر مدیرعامل ایران خودرو احتمال عرضه مجدد خودرویی‌ها را در بورس کالا تقویت کرده است، این عوامل در کنار افزایش تدریجی اما ادامه‌دار نرخ نیما در صورتی که شاهد بروز ریسک‌های سیاسی اخیر بنودیم تداوم سبزی را در هفته جاری برای بازار سرمایه رقم می‌زد.

دنبال کردن وضعیت معاملات بازار سرمایه در روز یکشنبه به ما نشان می‌دهد که چنانچه اتفاق جدیدی در عرصه ریسک‌های سیاسی رقم نخورد در ادامه هفته و همچینین روز جاری تعادل بیشتری را در معاملات شاهد خواهیم بود، به مرور از تعداد نمادهای منفی کاسته می‌شود، صف‌های فروش جمع‌آوری می‌شود و با توجه به ارزندگی قیمت اغلب سهام، ارائه گزارشات مطلوب مخصوصا در نمادهای خرد و متوسط و همچنین P/E مناسب آنها سبزی مجددا مهمان تابلوی معاملات خواهد بود.

البته لازم به تاکید است که این موضوعات همگی مشروط به عدم رخداد اتفاق دیگری در عرصه سیاسی است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار