در هفت ماهه امسال رخ داد؛

بالاترین میزان درآمد تسهیلات اعطایی به بانک ملت رسید

بررسی ها نشان می دهد که بانک ملت با 724 هزار و 99 میلیارد ریال بالاترین میزان درآمد تسهیلات اعطایی بانکهای بورسی را به خود اختصاص داده که این میزان معادل 82 درصد درآمدهای این بانک در پایان هفت ماهه سال جاریست.

به گزارش رصد روز، چالش های موجود در شبکه بانکی کسب درآمدهای لازم از محل کارمزد خدمات را با اما و اگرها و پیچیدگی های همراه کرده و باید اذعان کرد که این ردیف مهم درآمدزایی بانکها با شرایط فعلی آنطور که باید در صورتهای مالی نمود پیدا نمی کند. در چنین شرایطی درآمد تسهیلات اعطایی مهمترین رکن درآمدزایی بانکها قرار می گیرد که از محل سود تسهیلات عاید بانکها می شود. درآمدی که بانکها بخشی از آن را به عنوان سود سپرده پرداخت می کنند و با توجه به اینکه بانکها منابع تسهیلاتی خود را از محل سپرده ها تأمین می کنند پس درآمدزایی بانکها از محل تسهیلات اعطایی باید بر مدار رضایتمندی مشتریان و سپرده گذاران و کیفیت ارائه خدمات استوار باشد.

با این شرایط یکی از نماگرهای اصلی توسعه خدمات بانکی را باید در میزان درآمد تسهیلاتی بانکها جستجو کرد. در کسب درآمدهای تسهیلاتی باید ریسک مطالبات غیرجاری را مدنظر قرار داد چرا که همواره یکی از مهمترین دغدغه های نظام بانکی میزان مطالبات غیرجاری بانکهاست که علیرغم افزایش نظارت بر نوع تسهیلات نقطه پایانی را نمی توان برایش متصور بود. بنابراین بانکها در کسب درآمدهای تسهیلاتی با دو چالش مظالبات غیرجاری و سود پائین تسهیلات تکلیفی روبرو هستند که فشار سنگینی را بر ترازنامه بانکها خواهد داشت.

بانک ملت در صدر کسب درآمد تسهیلات اعطایی

با وجود چالشهای زیادی که شبکه بانکی در کسب درآمدهای تسهیلاتی دارد اما مروری بر عملکرد برخی بانکها نشان می دهد که مدیریت نظام مند و ایجاد شبکه متفاوتی از نظارت و خدمات می تواند تهدیدها را به محلی برای شناسایی فرصت ها تبدیل کند و بانک ملت را باید در این باره جزو بانکهای پیشرو دانست.

بانک ملت در پایان مهرماه سال جاری بیش از ۸۸۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال درآمدزایی داشته که بخش عمده ای از آن به درآمد تسهیلات اعطایی اختصاص داشت. از میزان درآمدهای کسب شده توسط این بانک ۷۲۴ هزار و ۹۹ میلیارد ریال آن در سبد درامدهای تسهیلاتی قرار دارد که معادل ۸۲ درصد درآمدهای بانک ملت در هفت ماهه ۱۴۰۲ می باشد که این میزان از درآمدهای تسهیلات پرداختی بالاترین میزان در بین بانکهای بورسی نشان می دهد.

در جدول زیر رتبه های اول تا چهارم کسب درآمد تسهیلاتی توسط بانکهای بورسی را از ابتدای سال تا پایان مهرماه مشاهده می کنید؛

بانک ملت

۷۲۴.۰۹۹ توضیح

بانک پاسارگاد

۵۴۶.۸۱۸ ارقام به میلیارد ریال است
بانک تجارت

۴۰۶.۸۹۷

بانک صادرات

۳۱۱.۶۶۳

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار