با بررسی ها جدیدترین گزارشات مالی سال 1402

بانک تجارت درس بانکداری داد

جهش 141 درصدی سود عملیاتی، رشد 137 درصدی سود خالص، افزایش 139 درصدی سود خالص هر سهم بانک، بهبود 80 درصدی سود انباشته در کنار کسب رتبه های برتر در بین بانکهای بورسی تنها بخشی از موفقیتهای بانک تجارت در سال گذشته بود.

به گزارش اختصاصی رصد روز،سال ۱۴۰۲ از جهات مختلفی برای شبکه بانکی پیچیده و عجیب و هزینه ساز بود و در عین حال برخی تصمیم سازیها عملاً سطح انتظار از شبکه بانکی را بدون در نظر گرفتن منابع مالی و میزان گردش پول و در نتیجه خلق ارزش افزوده به طرز بعضاً غیرمنطقی بالا برد که این مسئله عملاً شبکه بانکی کشور را به سمت خلق پول سوق داد. شرایط برای برخی بانک ها به واسطه حضوردولت در جمع سهامداران آنها سخت تر بود به عنوان مثال بانک تجارت در سال گذشته با چالشهایی روبرو بود که برای برون رفت از آنها هرچند که راهبرد مدیریتی مفید به فایده افتاد اما ریسک عملیات بانکداری در خلق سود و سرمایه در گردش را بالا برد و در کنار آن با ایجاد برخی محدودیت ها گارانتی استراتژی ها با اما و اگر همراه بود.

بررسی ها نشان میدهد که بانک تجارت در سال گذشته با این چالشها روبرو بود؛

محدودیت رشد اقلام ترازنامه ای و در نتیجه کاهش توان بانک در تامین نیازهای مالی همه مشتریان هدف،ایجاد حساب واحد خزانه و در نتیجه تمرکز سپرده های شرکتهای دولتی در حساب های بانک مرکزی، کاهش منابع در دسترس بانک و در نتیجه افزایش نرخ سود بین بانکی، رکود تورمی حاکم بر بنگاههای اقتصادی و در نتیجه کاهش توان بازپرداخت تسهیلات،افزایش هزینه سود سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت،افزایش تکالیف مندرج در قوانین بودجه کشور نسبت به سنوات قبل، تکالیف دارای بار مالی برای بانک ها، چالشهای مربوط به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به واسطه سهامداری دولت در بانک.

با این وجود بانک تجارت سال ۱۴۰۲ را با دستاوردهای قابل توجهی به پایان رساند که می تواند در سپهر بانکی کشور ماندگار باشد.

عملکرد قابل توجه بانک تجارت در سال گذشته

براساس گزارشات مالی بانک تجارت در پایان اسفند ۱۴۰۲ درآمد عملیاتی این بانک با رسیدن به ۹۲۷ هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال %۳۳.۱ درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ ثبت کرد.

سود عملیاتی بانک در اسفند ۱۴۰۲ به ۳۷۲ هزار و ۵۵ میلیارد ریال رسید تا جهش ۱۴۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه محقق کرده باشد.

سود خالص بانک تجارت نیز در همین مدت با%۱۳۷.۳ درصد افزایش به ۳۰۵ هزار و ۵۸۱ میلیارد ریال تکیه زد تا در مهمترین شاخصهای مالی شاهد عملکردی قابل توجه در این بانک باشیم.

سود خالص هر سهم بانک تجارت نیز در جدیدترین گزارشات مالی از رشد ۱۳۹ درصدی و رسیدن به ۱.۰۲۱ ریال خبر می دهد که برای سهامداران این بانک قابل توجه خواهد بود.

سود انباشته بانک تجارت نیز همسو با افزایش قابل توجه شاخصهای تعیین کننده صعود ۸۰ درصدی داشت و به ۲۳۴ هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال رسید.

در سال ۱۴۰۲ میزان تسهیلات اعطایی بانک تجارت بیش از ۶۱۵ هزار میلیارد تومان دیده می شود که نسبت به مدت مشابه ۲۶ درصد افزایش یافت.

بانک تجارت با حضوری متفاوت در سال ۱۴۰۲ اعتماد مردم و مشتریان را افزایش داد که انعکاس آن در افزایش ۲۲ درصدی سپرده های مشتریان و رسیدن به ۷۵۲ هزار میلیارد تومان مشاهده می شود.

بانک تجارت همچنین در بین بانکهای بورسی از لحاظ عملیات بانکداری مانند جذب سپرده، مانده تسهیلات ریالی و ارزی، درآمد تسهیلانی، درآمد سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری ها و درآمد کارمزد در بین بانکهای بورسی عناوین قابل توجهی را کسب کرد؛ 

جایگاه نخست در درآمد کارمزد

جایگاه دوم از لحاظ مانده سپرده های ریالی؛

جایگاه دوم در مانده سپرده های ارزی؛

جایگاه دوم در مانده تسهیلات ریالی؛

جایگاه سوم در درآمد تسهیلاتی؛

جایگاه دوم در درآمد سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری ها

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار