بر مبنای صورتهای مالی تلفیقی شش ماهه نخست سال

بانک سینا مرزهای تغییر در شبکه بانکی را جابجا کرد

بررسی صورتهالی مالی تلفیقی بانک سینا خبر از تغییرات مهم در ساختار مالی این بانک در پایان نیمه نخست سال می دهد. دستاوردی که به نظر می رسد در شبکه بانکی کم تکرار خواهد بود.

به گزارش رصد روز،انتشار صورتهای مالی حسابرسی شده بانکهای بورسی در نیمه نخست سال چالش ها و فرصت هایی دارد که پرداخت صحیح به آنها نقاط ضعف و قوت مدیریت شبکه بانکی کشور را آشکار می کند. مهمترین مسئله ای که در انتشار صورتهای مالی بانکهای کشور در نیمسال نخست ۱۴۰۲ می توان به آن اشاره کرد موضوع کفایت سرمایه بانکهاست که بیم های زیادی در آن مشاهده می شود. جدا از اینکه ساز و کار مدیریت اقتصادی کشور به سبب تحریم ها و مسائل گوناگون متفاوت با برخی استانداردهاست اما این گزاره به معنی نادیده گرفتن اصول معین در یکی از بزرگترین بالهای اقتصادی کشور یعنی شبکه بانکی نیست.

بررسی کفایت سرمایه بانکهای کشور در چندسال اخیر نشان می دهد که برای مرتفع کردن نگرانی ها در این موضوع نیاز به اقدامات جدی احساس می شود چرا که بهبود کفایت سرمایه بانکها تزریق نقدینگی به بخشهای مختلف اقتصادی کشور را تسریع و تقویت می کند و با توجه به افزایش نظارت بر ورود و خروج پول از بانکها می توان امیدوار بود که انجام تعدیلاتی برای رسیدن به استانداردهای جهانی شبکه بانکی نسخه شفابخش نظام بانکی کشورست. هرچند که نباید تلاش برخی بانکها در مسیر رسیدن به این مهم را نادیده گرفت.

همه شاخص های تعیین کننده در بانک سینا بهبود یافتند

بانک سینا که سال قبل را با کفایت سرمایه ۸.۲ درصد به پایان رسانده بود در پایان نیمسال نخست سال ۱۴۰۲ کفایت خود را ۶.۸ درصد می بیند که با توجه به نزدیکی به شاخص بال در پایان سال انتظار نتیجه بهتری متصورست. یکی از علتهای کاهش کفایت سرمایه بانک سینا نسبت به پایان سال قبل به سرمایه نظارتی آن ارتباط دارد. آخرین سرمایه نظارتی تأئید شده تا تاریخ تصویب صورتهای مالی میان دوره ای منتهی به پایان شهریور برای بانک سینا ۲۲ هزار ۵۳۹ میلیارد ریال بود و سرمایه نظارتی نافذ جدید بر مبنای صورتهای مالی سال گذشته در سامانه مهتاب بانک مرکزی به مبلغ ۳۳ هزار و ۵۹۳ میلیارد ریال در مرحله تأئیدست.

از دیگر نشانه های بهبود و استحکام شرایط مالی در بانک سینا را باید در حقوق مالکانه جستجو کرد. حقوق مالکانه بانک سینا در پایان سال گذشته ۴۷ هزار و ۵۰۳ میلیارد ریال بود که در پایان شش ماهه سال جاری با افزایش ۱۷ درصدی به ۵۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال رسید. گفتنیست رقم حقوق مالکانه این بانک برمبنای صورتهالی مالی تلفیقی بیش از ۷۴ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال نشان می دهد.

تغییر مهمترین شاخصه های مالی بانک سینا در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را در جدول زیر مشاهده می کنید؛

شرح

میزان(میلیارد ریال)

مقدار تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل

درآمد تسهیلات اعطایی

۳۷.۷۶۸ ۲۳%
درآمد سپرده گذاری ۷.۲۳۴

۲۷۷%

درآمد سپرده گذاری در اوراق بدهی

۴.۶۴۷ ۶۰.۵%
درآمد حاصل از فروش خدمات ۲۱.۷۹۳

۶۳%

سود عملیاتی

۶.۳۰۷ ۸۲%
سود خالص ۱۳.۵۴۲

۱۱۴%

سود انباشته

۳۶.۱۷۴

۳۷%

 

گفتنیست سود پایه هرسهم بانک سینا نیز بر مبنای صورتهالی مالی تلفیقی از ۲۴۴ ریال در پایان نیمسال نخست سال گذشته به ۵۳۶ ریال در شش ابتدایی سال جاری رسیده که به این ترتیب شاهد افزایش ۱۲۰ درصدی آن هستیم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار