بررسی مهمترین تغییرات مالی در بانک شهر؛

بانک شهر چطور زیان را به سود تبدیل کرد؟

بانک شهر در نیمسال ابتدایی سال جاری توانست تمامی شاخصهای مالی تعیین کننده خود را نسبت همه دوره ها جابجا کند و علاوه بر سودسازی توانمندی خود را در اصلاح ساختار به رخ بکشد

به گزارش رصد روز، بانک شهر در شرایطی نیمه اول سال جاری را با سودسازی به پایان رساند که از ابتدای سال قبل با زیان انباشته ۲۸۰ هزار میلیارد ریالی روبرو بود و سال ۱۴۰۱ برای این بانک با زیان انباشته ۲۵۵ هزار و ۶۵۴ میلیارد ریالی به پایان رسید. بررسی شاخصهای مالی بانک شهر در نیمسال ابتدایی سال جاری نشان می دهد که منابع مالی بانک در یکسال و نیم گذشته گردش پولی قابل توجهی را ایجاد کرده که نتیجه آن افزایش پرداخت تسهیلات، بهبود کفایت سرمایه و رشد درآمدهای عملیاتی بانک بود.

تمرکز بانک شهر بر وصول مطالبات معوق در کنار نقش آفرینی مؤثر آن در بازار عملیلات بین بانکی که نتیجه آن در افزایش درآمدهای تسهیلات اعطایی، سپرده گذاری و اوراق بدهی مشهودست باعث شد تا سپرده های مشتریان این بانک و حقوق صاحبان سپرده سرمایه گذاری با افزایش ۱۲ درصدی روبرو شود و نکته قابل توجه در این رشد را باید اقبال سپرده های سرمایه گذاری مدت دار بانک دانست که در شرایط فعلی اقتصادی جلب اعتماد و مشارکت سرمایه گذاران برای بنگاههای اقتصادی اجتناب ناپذیرست اما به نظر می رسد که تغییر برخی سیاستگذاریها در بانک شهر موجب شده تا یکی از مهمترین منابع تأمین مالی از وضعیت خوبی برخوردار باشد.

افزایش پرداخت تسهیلات در بانک شهر در کنار اراده جدی برای وصول مطالبات درآمدهای کارمزد بانک شهر را با رشد ۱۴۲ درصدی همراه کرد تا این میزان برای بانک شهر به بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برسد. خالص درآمد کارمزد بانک با احتساب هزینه های کارمزد در پایان شهریور سال جاری به رقم ۲۸ هزار و ۸۲۹ میلیارد ریالی را نشان می دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۳۹ درصدی را ثبت کرده است. نکته قابل توجه در میزان درآمد کارمزد بانک شهر را باید در نسبت آن با مجموع سال گذشته دانست.

بررسی ها نشان میدهد درآمدهای کارمزد بانک شهر در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری معادل ۷۳ درصد مجموع سال گذشته است که با توجه به مدت زمان باقیمانده تا پایان سال می توان برآورد کرد که این مقدار رکورد جدیدی را ثبت کند.

بانک شهر با فروش بخشی از سهام گروه مالی شهر و تأمین سرمایه تمدن علاوه بر اینکه نقدینگی خود را افزایش داد بلکه توانست در مجموع به سود ۲۶ هزار و ۵۷۶ میلیارد ریالی دست پیدا کند که نتایج آن در میزان درآمدهای سرمایه گذاری بانک قابل مشاهده است. به این ترتیب می توان برآورد کرد که رویکرد فروش سهام مازاد و سایر دارایی های بانککه  منجر به خلق درآمدهای بیشتر و رشد گردش سرمایه می شود در بانک شهر ادامه دار خواهد بود.

درآمدهای عملیاتی بانک با تغییرات قابل توجهی که در ریل درآمدزایی بانک ایجاد شد به به ۱۱۰ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال رسید تا افزایش ۲۸۰ درصدی آن حاشیه امن خوبی برای اصلاح ساختار مالی بانک ایجاد نماید. بانک شهر در پایان سال قبل مجموع درآمدهای عملیاتی خود را ۱۰۰ هزار و ۵۵ میلیارد ریال می دید که در پایان شش ماهه ۱۴۰۲ علاوه بر رد شدن از مجموع درآمدهای عملیاتی سال قبل توانست به فرمول قابل اتکایی برای دستیابی به مهمترین بخش درآمدهای بانک دست پیدا کند.

مهمترین نتیجه تحولات بانک شهر را باید در سودخالص بانک دید. بانک شهر در نیمه اول سال ۱۴۰۲ موفق شد به سود خالص ۹۹ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریالی دست پیدا کند و با رشد ۲۳۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال نشان می دهد که عزم مدیران بانک شهر اصلاح ساختار در همه لایه های درآمدزایی است که می تواند زیان انباشته بانک را مرتفع و زمینه استمرار سودسازی بانک را فراهم کند.

بطور کلی باید دلیل موفقیتهای بانک شهر را در چند محور زیر ارزیابی کرد؛

استقرار انضباط مالی با نظارت بر کیفیت پرداخت تسهیلات، برنامه ریزی برای حضور مؤثر در بازارهای سرمایه گذاری، افزایش درآمدهای کارمزدی با بهبود عملیات بانکداری، جذب سپرده و تمرکز بر افزایش منابع مالی با تکیه بر طرفیتهای داخلی بانک مانند فروش سهام مازاد و دارایی ها

استمرار سیاست در پیش گرفته در بانک شهر چند نتیجه احتمالی را برای برآورد روی کاغذ می گذارد؛

اول اینکه بهبود وضعیت مالی بانک و حرکت به سمت سودسازی به رشد ارزش بازار و ارزشمندسازی سهام بانک منجر خواهد شد که در یک گزاره کلی منابع مالی قابل توجهی را برای بانک به همراه دارد. دوم اینکه تغییرات فعلی که اثرات خوبی بر نسبت کفایت سرمایه بانک می گذارد منجر خواهد شد تا میزان پرداخت تسهیلات در بانک شهر افزایش پیدا کند که این مسئله به خودی خود به افزایش درآمدهای تسهیلاتی و کارمزد بانک و در نهایت درآمدهای عملیاتی می رسد. سوم اینکه حضور مؤثر بانک شهر در شبکه بانکی مشارکت در طرحهای کلان را تسهیل می کند که نتایج مثبت زیادی را خلق خواهد کرد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار