با حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی کارگران کجا خانه اجاره کنند؟!

تحلیلگر بازار مسکن گفت: نمی‌دانیم دولت با چه انگیزه‌ای حق مسکن کارگران را ماهی ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است، اما در نهایت چنین اقداماتی باعث کوچ کارگران به سمت سایر شهر‌ها می‌شود که این موضوع می‌تواند تبعات سنگینی برای صنعت و بخش تولید...

به گزارش رصد روز، در حالی نمایندگان کارگری عضو شورای عالی کار درخواست افزایش مجدد حق مسکن را در این شورا مطرح کرده‌اند، اما ظاهرا نباید چندان امیدی به این افزایش داشت. اما چه تصویری از کارگر در مقابل چشم متولیان و مسئولان ترسیم شده که انتظار دارند این قشر بزرگ در جامعه با دریافت ماهانه ۹۰۰ هزار تومان، خانه اجاره کرده و نیاز مسکن خانوده خود را تامین کند!

امسال متوسط افزایش اجاره بها در شهر‌های کوچک بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تعیین شده و این نشان از وضعیت گران اجاره مسکن در شهر‌های کوچک و بزرگ است. نکته قابل توجه در این است که برای این سقف از تعیین قیمت اجاره بها در شهر‌ها چه معیار‌هایی از سوی متولیان در نظر گرفته شده است. زمانی که یک کارگری با دستمزد ۷- ۸ میلیون تومان قصد اجاره مسکن در یکی از شهر‌ها را دارد چه مولفه‌ای برای تعیین اجاره درنظر گرفته شده است.

هادی سرخوش کارشناس بازار مسکن به وضعیت گران اجاره مسکن در همین شهر‌های اطراف تهران اشاره کرد و گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته بازار مسکن در یک تب گرانی به سر می‌برد.

مستاجران به سمت شهر‌های اطراف تهران کوچ کرده اند
وی گفت: تابستان ۱۴۰۳ تمام شد و شاهد رکود در بازار اجاره مسکن بودیم. هر چند تعداد زیادی از مستاجران به سمت شهر‌های اطراف تهران کوچ کرده اند، اما هنوز تهران مملو از مستاجر است و این به معنای ضرورت ایجاد بستر‌های لازم برای تامین نیاز این عده است.

به گفته سرخوش، به جز برخی مناطق تهران که عده‌ای خاص در آن سکونت دارند سایر بخش‌ها و مناطق شهر تهران، کارگران و حقوق بگیران سکونت دارند و همین موضوع باعث التهاب بیشتر معاملات با توجه به تورم در بازار اجاره مسکن شده است.

وی ادامه داد: بیشتر کارگران با دستمزد‌های پایین دیگر توان اجاره خانه در شهر تهران را ندارند و به شهر‌های تهران مهاجرت کرده اند، اما در این شهر‌ها نیز با توجه به افزایش حجم تقاضا، اجاره خانه گران و در برخی موارد با توجه به کاهش توان مالی، کارگران اقدام به مهاجرت به سایر شهر‌ها کرده اند.

این تحلیلگر بازار مسکن با اشاره به اینکه بازار اجاره مسکن در شهر‌های اطراف تهران نیز با مشکل تورم مواجه شده است، گفت: کارگر با پایین‌ترین حقوق و لطف دولت به پرداخت ماهی ۹۰۰ هزار تومان قادر به اجاره مسکن در شهر‌های کوچک اطراف تهران نیست.

وی گفت: کارگران هر ماه ۹۰۰ هزار تومان بابت حق مسکن دریافت می‌کنند، اما این رقم دریافتی جوابگوی تامین نیاز خانواده اش نیست، از این رو ناگزیر باید به سمت سایر شهر‌ها برود.

سرخوش ادامه داد: نمی‌دانیم دولت با چه انگیزه‌ای حق مسکن کارگران را ماهی ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است، اما در نهایت چنین اقداماتی باعث کوچ کارگران به سمت سایر شهر‌ها می‌شود که این موضوع می‌تواند تبعات سنگینی برای صنعت و بخش تولید و خدمات شهر‌های بزرگ به همراه داشته باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار