بحران انرژی مرگ خاموش اقتصاد ایران

عباس عبدی با اشاره به چهار یادداشتی که این هفته درباره ناترازی‌های اقتصادی نوشته، از مرگ خاموش اقتصاد می‌گوید.

به گزارش رصد روز،  عباس عبدی با اشاره به چهار یادداشتی که این هفته درباره ناترازی‌های اقتصادی نوشته، از مرگ خاموش اقتصاد می‌گوید. او نوشته: «بحران انرژی را می‌توان «مرگ خاموش» دانست. مرگ خاموش افراد بر اثر سوخت ناقص رخ می‌دهد و مرگ خاموش اقتصاد بر اثر سیاستگذاری ناقص در بخش انرژی رخ می‌دهد.»

این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب نوشته: «سیاست انرژی در ایران بر دو محور اساسی، یعنی تولید و توزیع غیربهینه و ارزان بنا شده است. سیاستی که هر چه تولید کرده به پای مصرف نرسیده است و نخواهد هم رسید. سیاستی که جزیره‌ای بوده، اکنون باید ضمن یکپارچه شدن، مدیریت تولید را در کنار مدیریت مصرف بهینه و ایجاد تنوع انرژی کشور به ویژه حرکت به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر راهبری کرد.»

عبدی با تاکید بر اینکه «این نوع سیاستگذاری‌ها ریشه در اقتصاد سیاسی دارد» ادامه می‌دهد: «ما با پدیده «ناترازی مدیران» مواجه هستیم. مدیرانی که بتوانند تدبیر کنند، نداریم.»

وی همچنین نوشت: «ما فقط بخشی از اثرات این فضا را در بخش انرژی می‌بینیم، در حالی که این شیوه سیاستگذاری در همه حوزه‌های مدیریتی جاری و ساری است. اخیرا هم در سیاست خارجی و نحوه رفتار افراد غیرمسوول در این زمینه را شاهدیم که دقیقا در همین چارچوب قابل فهم است و تا این فضا اصلاح نشود این روند ادامه خواهد داشت. این مهم‌ترین نکته برای آقای پزشکیان است که مبادا راه‌حل این ناترازی‌ها را امری فنی و تکنیکی ببیند.»

«ریشه همه این‌ها سیاسی است. فیلترینگ نمونه برجسته آن است که امری ضداقتصادی و زیان محض است ولی به دلایل سیاسی ادامه دارد و هنوز حل نشده است. دولتی که فیلترینگ را نتواند به سرعت حل کند هیچگاه نخواهد توانست برای رفع ناترازی انرژی به آن نزدیک هم بشود. این یعنی مرگ خاموش.»

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار