بحران کسری بودجه و تأثیر آن بر بنزین

با توجه به کسری بودجه سال ۱۴۰۴ که به ۸۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده، بخشی از نگرانی‌های دولت بر بنزین متمرکز شده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، در جلسه تقدیم لایحه بودجه به مجلس اعلام کرد که هزینه تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت ۸ هزار تو...

به گزارش رصد روز، لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با کسری ۸۵۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است و بخش بزرگی از این بحران متوجه بنزین است. رئیس‌جمهور اعلام کرده که هزینه تمام شده هر لیتر بنزین ۸ هزار تومان است و واردات آن در سال آینده به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. با وجود ابهامات درباره افزایش قیمت بنزین، دولت تاکید دارد که سیاست‌های کاهش مصرف و صرفه‌جویی اجرایی می‌شود. همچنین به دلیل رشد ۴۰ درصدی مصرف بنزین در سال‌های اخیر، دولت به دنبال اجرای طرح‌هایی برای کاهش سهمیه سوخت است.

بحران کسری بودجه و تأثیر آن بر بنزین
با توجه به کسری بودجه سال ۱۴۰۴ که به ۸۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده، بخشی از نگرانی‌های دولت بر بنزین متمرکز شده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، در جلسه تقدیم لایحه بودجه به مجلس اعلام کرد که هزینه تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت ۸ هزار تومان است. او همچنین تأکید کرد که ادامه روند کنونی مصرف بنزین به رشد بی‌رویه و مشکلات بیشتری ختم خواهد شد.

واردات بنزین و بار مالی سنگین
بر اساس اظهارات رئیس‌جمهور، در سال جاری بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان صرف واردات بنزین شده است. در صورت عدم تغییر در الگوی مصرف، این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. هر لیتر بنزین وارداتی هزینه‌ای بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان برای دولت دارد. این در حالی است که بخش قابل توجهی از مصرف بنزین کشور به دلیل قاچاق سوخت به کشورهای همسایه افزایش یافته است.

تکذیب افزایش قیمت بنزین
در پی این اظهارات، این سوال پیش آمد که آیا دولت قصد دارد قیمت بنزین را افزایش دهد؟ اما سید حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، این شایعات را تکذیب کرد و توضیح داد که منظور رئیس‌جمهور این بود که اگر نفت به صورت رایگان به پالایشگاه‌ها تحویل داده شود، هزینه هر لیتر بنزین ۸ هزار تومان خواهد بود.

راهکارهای دولت برای کاهش مصرف بنزین
دولت سیزدهم از سال گذشته با کاهش سهمیه دوم بنزین به ۱۰۰ لیتر به جای ۱۵۰ لیتر و اجرای محدودیت‌های سوخت‌گیری در استان‌های مرزی به دنبال کاهش مصرف بوده است. همچنین از مهرماه امسال سهمیه سوخت‌گیری به ۵۰ لیتر کاهش یافت. با این حال، مصرف بی‌رویه بنزین همچنان ادامه دارد و دولت بر اجرای طرح‌های صرفه‌جویی از طریق کنترل افرادی که مصرف زیادی دارند تأکید دارد.

قاچاق سوخت و چالش‌های دولت
یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف بنزین، قاچاق سوخت به کشورهای همسایه است. دولت به‌خصوص در استان‌های مرزی با مشکل قاچاق مواجه است و بخشی از تولید بنزین به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود. بر این اساس، طرح‌های جدیدی برای مدیریت مصرف و کاهش سهمیه‌های سوخت‌گیری در دستور کار قرار گرفته است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط