وزیر اقتصاد به جراحی صنعت بیمه باور داشت

بررسی ابعاد انتصاب پرویز خسروشاهی به ریاست بیمه مرکزی

انتصاب پرویز خسروشاهی به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی با استقبال کم نظیری در صنعت بیمه همراه بوده اما این انتصاب از جهات دیگری قابل ارزیابیست که قطعاً مسئولیت خسرو صنعت بیمه را نسبت به دوره های مدیریت قبلی سنگین تر می کند.

به گزارش اختصاصی رصد روز، پرویز خسروشاهی در شرایطی به ریاست بیمه مرکزی رسید که بیمه مرکزی به دلائل زیادی از مدتها پیش آبستن تغییرات در سطوح مدیریتی بود. ورود افراد ناآشنا به صنعت بیمه، عدم برخورد جدی با نرخ شکنی ها، مماشات با برخی مدیران متخلف، عدم شفافیت لازم در مواجهه با مسائل رخ داده در شرکتهای بیمه ای، در نظر نگرفتن شأن بیمه مرکزی به واسطه برخی سفارشات، زیرپا گذاشتن تصمیات اتخاذ شده در بیمه مرکزی توسط مدیران ارشد آن، برخورد سلیقه ای و گاهاً شخصی با برخی جریانات، چندپارگی زنجیره مدیران بیمه مرکزی و دلائل مشابه دیگری از جمله علتهای اصلی تغییرات در سکانداری بیمه مرکزی بود.

با روی کار آمدن دولت چهاردهم بیش از هر زمان دیگری بیمه مرکزی به تحولات مدیریتی نزدیک شد. عبدالناصر همتی که خود سابقه ۱۴ سال ریاست بیمه مرکزی را در کارنامه دارد با اشراف کامل نسبت به شرایط حاکم بر صنعت بیمه پیش از هر تغییرات دیگری به سراغ بیمه مرکزی رفت تا با تغییر ریاست آن آرامش در اردوگاه بیمه ایها حاکم شود. در بین گزینه های مطرح از مدتها قبل از معرفی کابینه پرویز خوش کلام خسروشاهی جزو گزینه های اصلی ریاست بیمه مرکزی بود که به نظر می رسید می تواند چالش های موجود در این صنعت در حال درجا زدن را مرتفع کند.

خسروشاهی که از دل مدارج اقتصادی و سمت های مدیریتی در این حوزه به ریاست بیمه مرکزی رسید پیش تر نیز با عناوینی مانند قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی و عضو هیأت عامل، سرپرست معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی، مشاور رئیس کل و دبیر هیئت عامل بیمه مرکزی در سالهای مختلف در صنعت بیمه مشغول به فعالیت بوده که می تواند اندوخته خوبی برای دوره جدید فعالیت وی به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی باشد.

خسروشاهی انتصابی دلخواه صنعت بیمه و مسئولیتی بیش از اندازه سنگین

خسروشاهی که طی سالهای گذشته با حضور در گروههای هم اندیشی صنعت بیمه همواره نکته نظرات قابل تأملی را ارائه کرده است نشان داده که از تعامل با منتقدان و فعالان رسانه ای استقبال می کند و با وضعیت و چالش های پیش روی این صنعت در دوره جدید کاملاً آشناست.

انتخاب خسروشاهی توسط همتی پیام های مختلفی دارد که می تواند فرصت و چالش های توأمانی را به همراه داشته باشد؛

گزینش خسروشاهی توسط یک بیمه ای با سابقه در رقابت با سایر گزینه ها نشان داد که از نگاه وزیر اقتصاد وی انتخاب بسیار متفاوتی برای ریاست بیمه مرکزی بود و جراحی این صنعت باید به دست وی سپرده شود. خسروشاهی که پیش تر از تیر و ترکش های کنایه و انتقاد در فضای مجازی و محافل عمومی توسط برخی از مدیران سابق بیمه مرکزی بی نصیب نمانده شروع سختی در بیمه مرکزی خواهد داشت و هر تزلزلی در بیمه مرکزی با واکنش های پیش بینی نشده ای همراه خواهد بود.

همگرایی مدیران فعلی شرکتهای بیمه ای و واکنش مثبت رسانه ها از انتخاب خسروشاهی بدون شک بار مسئولیت وی را در دوره ریاست سنگین خواهد کرد و در این بین عملکرد وی می تواند جواب منتقدین باشد.

پرویز خسروشاهی اگرچه برای فعالان صنعت بیمه انتخابی بود که انتظارش را داشتند اما حفره های بزرگ صنعت بیمه طبیعتاً می تواند هر مدیری را در دوره فعلی به چالش بکشد. عدم اجرا یا اجرای ضعیف و پر عیب و ایراد قوانین فعلی یکی از باگهای بزرگ صنعت بیمه است از این جمله می توان نتیجه گرفت که اجرای بی کم و کاست قوانین فعلی و برپایی اتاق شیشه ای در این صنعت می تواند از هر قانون جدیدی بهتر و کارآمدتر باشد.

خسروشاهی مورد پذیرش و استقبال کم نظیری در صنعت بیمه قرار گرفته و از این جهت باید این مسئله را یک اتفاق کم تکرار پس از سالها در صنعت بیمه دانست که با توجه به آنچه پیش روی صنعت است به نظر خسروشاهی ظرفیت بکارگیری از این پتانسیل قابل توجه را دارد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار