از منفی های عجیب تا مثبت های غریب؛

بررسی عملکرد نمادهای بیمه ای در یکسال گذشته

نمادهای بیمه ای در یکسال گذشته نتایجی بعضاً عجیب را در بازار سرمایه رقم زدند و سهامداران بیمه ای را در خوف و رجاء مدیریت نماد خود قرار دادند.

به گزارش رصد روز، نوسانات بازار سرمایه و نبود برنامه ای مشخص برای کمک به بورس موجی از ناامیدی را بین فعالان این بازار ایجاد کرده و به باور کارشناسان وضعیت فعلی بورس در اولویت برنامه های دولت نیست و این در حالیست که یکی از تأکیدات ابراهیم رئیسی در زمان کاندیدا شدن سر و سامان دادن به وضعیت اسفناک بورس کشور بود که تنها در حد حرف و حدیث باقی ماند و آنچه در عمل رخ داد به باد رفتن سرمایه های مردم بود.

نمادهای بیمه ای از رقابتی جذاب تا نتایجی عجیب

رقابت نمادهای بیمه ای طی یکسال گذشته در بازار سرمایه هرچند که ابهامات زیادی را به دنبال دارد اما با این همه می توان گفت یکی از جذاب ترین رقابت های چندسال اخیر بازار سرمایه را در گروه بیمه ای شاهد بودیم. هرچند که نسبت به P/E این شرکتها و میزان EPS  آنها جای بحث و چکش کاری دارد اما با این وجود برخی از نمادهای بیمه ای با پشتوانه ای بنیادی نمایشی قابل قبول را ارائه دادند.

جالب اینجاست که چند نماد برتر بیمه ای در یکسال گذشته سودآوری قابل توجهی را نسبت به سایر رقبا نداشتند اما با اینهمه در رتبه های نخست گروه بیمه ای دیده می شوند که این مسئله نیازمند شفاف سازی و توضیحی مبین است. به عقیده برخی کارشناسان افزایش تعرفه های بیمه ای که به ساختار مالی شرکتهای بیمه ای کمک کرد یکی از مهمترین دلایل کسب نتایج منطقی برخی نمادهای بیمه ایست و البته رمزگشایی از برخی کد به کدها که در آینده در خصوص آنها بیشتر خواهیم گفت مهمترین ابهام برخی نمادها در چند وقت اخیر به نظر می رسد.

در عین حال گروه بیمه ای در مقایسه با میزان حمایتها از این صنعت که تقریباً هیچ از همه بود در مجموع نمایشی قابل قبول را ارائه  داد هرچند که آه از نهاد سهامداران برخی نمادها که هیچ عملکرد مثبتی نداشتند بلند شده و در این میان گویا برنامه ای که به بهبود این وضعیت کمک کند در دستور کار نیست.

براساس معاملات روز ۵ دی ۱۴۰۲ بازدهی و نقدشوندگی نمادهای بیمه ای در یکسال گذشته به شرح ذیل است:

نام نماد

میزان بازدهی و نقدشوندگی (درصد)

۱

میهن ۱۸۲.۹۸
۲ وحافظ

۱۲۴.۶۱

۳

ودی ۱۲۲.۴۲
۴ وحکمت

۱۱۰.۳۲

۵

ومعلم ۶۵.۲۶
۶ وسین

۶۳.۴۶

۷

ما ۵۶.۴۳
۸ ملت

۴۸.۹۴

۹

وخاور ۴۸.۷۶
۱۰ آسیا

۴۱.۵۲

۱۱

آرمان ۴۰.۶۹
۱۲ وآفری

۳۵.۰۵

۱۳

اتکام ۳۵.۰۵
۱۴ وتعاون

۲۵.۱۹

۱۵

دانا ۱۹.۲۱
۱۶ کوثر

۱۸.۲۲

۱۷

اتکای ۱۶.۸۶
۱۸ بپاس

۱۶.۰۵

۱۹

ورازی ۱۲
۲۰ بنو

۲.۴۴

۲۱

بساما ۱.۰۱
۲۲ پارسیان

(۴.۱۴)

۲۳

نوین (۴.۴۲)
۲۴ وسرمد

(۷.۳۳)

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار