بی‌تفاوتی بانک‌ها به حراج دولتی

نتایج دهمین حراج اوراق دولتی بانک مرکزی نشان می‌دهد که مانند هفته گذشته، هیچ بانکی خریدار اوراق دولتی نبوده و تنها بازار سرمایه 15 همت از این حراج خرید کرده است.

به گزارش رصد روز، دهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال جدید در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد و بانک مرکزی نتایج آن را اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، از نزدیک به ۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق عرضه شده، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تنها توسط بازار سرمایه جذب شده است. سقف حراج در حالی به ۲۶ همت رسیده که در حراج قبل این رقم نزدیک به ۱۸ همت بوده است. همچنین، تنوع اوراق عرضه شده نیز در مقایسه با هفته قبل بیشتر شده است.

فروش ۱۵ همتی اوراق به بازار سرمایه
در دهمین حراج دولت، ۴ نوع اوراق اسلامی منتشر شده است. اولین اوراق، اراد ۱۶۰ است که به میزان ۲ هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان و با نرخ سود ۲۸.۹ درصد عرضه شده است. این نرخ، بالاترین نرخ سود را در مقایسه با اوراق دیگر دارد.

دومین اوراق، اراد ۱۶۲ است که حجم عرضه آن ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و نرخ سود آن ۲۸.۴ درصد بوده است. شایان ذکر است که افزایش نرخ سود عمدتا تحت تاثیر مدت قرارداد تعیین می‌شود و هرچقدر نرخ سود بالاتر باشد به معنای سررسید بلندمدت‌تر اوراق است.‌ اوراق سوم اراد ۱۶۴ بوده که ۴ هزار میلیارد تومان و با سود ۲۸.۴ درصد عرضه شده است. اوراق آخر نیز با نام اراد ۱۶۵ به مبلغ ۸ همت و سود ۲۸.۷ درصد عرضه شده است.

030416

بنابراین، در مجموع ۲۶ هزار و ۷۴ میلیارد تومان اوراق دولتی عرضه شده است. این رقم در حراج قبل ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین، حجم اوراق عرضه شده در حراج دولت افزایش یافته است. در این حراج، هیچ بانکی خریدار اوراق دولتی نبوده و تنها بازار سرمایه اقدام به خریداری ۱۵.۷ همت از اوراق دولتی کرده است.

حجم خرید بازار سرمایه از اراد ۱۶۰ برابر با ۲ هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان و حجم خرید این نهاد از اراد ۱۶۲ برابر با ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. اراد ۱۶۴ نیز یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فروش رفته است. در نتیجه، در مجموع دولت توانست در حراج دهم ۱۵ هزار و ۷۷۹ میلیارد تومان از اوراق خود را به فروش برساند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار