بیشترین میزان رشد تولید در سال گذشته توسط کدام فولادساز رقم خورد؟

صنعت فولاد کشور با وجود محدودیت های بسیار در سال گذشته همجنان جزو صنایع پیشرو در تولید ناخالص داخلی دیده می شود. در این میان سهم واحدهای تولیدکننده از میزان رشد حاوی نکاتیست که می باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش اختصاصی رصد روز، قیمت گذاری دستوری، سرکوب قیمت در بورس کالا، عدم توازن و توزیع مناسب مواد اولیه در زنجیره فولاد، نوسانات ارزی، محدودیت های انرژی در ۶ ماه از سال، چالش های صادراتی از جمله مسائل صنعت فولاد کشور در سالهای گذشته و به خصوص سال ۱۴۰۲ بود که عملاً ظرفیت های تولید در کشور را در این صنعت با چالش روبرو کرد و این در حالیست که تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم انداز سال ۱۴۰۴ با این وضعیت مشکلات زیادی را پیش روی خود می بیند.

این اتفاقات در شرایطی صنعت فولاد را احاطه کرده که طبق آما وزارت صمت ۱۲ درصد ارزش صادرات غیرنفتی در زنجیره فولاد دیده می شود و ۵.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در سبد این صنعت قرار دارد که از میانگین جهانی سهم فولاد در تولید ناخالص داخلی بیشتر است.

بررسی ها نشان می دهد که در پایان سال گذشته شاهد رشد تولید ۱۱ شرکت و کاهش تولید در ۵ شرکت بودیم که در این میان بالاترین میزان رشد تولید با ۴۸.۵درصد افزایش مربوط به صبا فولاد خلیح فارس بود.

همچنین صبا فولاد خلیج فارس با تولید ۱ میلیون و ۲۳۲ هزار تن بریکت آهن اسفنجی جایگاه دوم تولید را در بین ۱۶ شرکت فولادساز در پایان سال قبل برای خود می بیند.

فولاد خراسان اگرچه در میزان تولید صدر جدول فولادسازان در سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داد اما در میزان رشدتولید پس از صبا فولاد خلیج فارس در جایگاه دوم ۳۹.۳ درصد افزایش دیده می شود.

فولاد آلیاژی ایران نیز سال قبل را با رشد تولید ۲۶.۷ درصدی را به پایان رساند تا از این حیث در رتبه سوم فولادسازان قرار گیرد.

جدول رشدتولید فولادسازان در پایان سال ۱۴۰۲

ردیف نام واحد تولیدی میزان رشد در پایان سال ۱۴۰۲
۱ صبا فولاد خلیج فارس %۴۸.۵
۲ فولاد خراسان %۳۹.۳
۳ فولاد آلیاژی ایران %۲۶.۷
۴ ورق خودرو چهار محال بختیاری %۲۲.۹
۵ پارس فولاد سبزوار %۱۵.۷
۶ فولاد اکسین %۱۵
۷ آهن وفولاد ارفع %۹.۲
۸ فولاد کاوه جنوب کیش %۲.۳
۹ فولاد مبارکه اصفهان %۱.۱
۱۰ جهان فولاد سیرجان %۰.۶
۱۱ فولاد چادرملو %۰.۱
۱۲ تولید فولاد فراب کاشان (%۰.۹)
۱۳ آهن و فولاد غدیر ایرانیان (%۲.۷)
۱۴ ذوب آهن اصفهان (%۴.۳)
۱۵ فولاد خوزستان (%۴.۸)
۱۶ فولاد هرمزگان (%۹.۸)

gdol myzan rshd foladsazan 6657b47fe664f

بر اساس آمار انجمن فولاد ایران در سه ماهه زمستان ۱۴۰۲ معادل ۵.۳۰۸.۰۰۰ تن آهن اسفنجی در کشور تولید شده که حدود ۴.۵ درصد سهم شرکت صبا فولاد خلیج فارس می باشد. همچنین بر اساس آمار انجمن یاد شده صبا فولاد سهم ۴۱ درصدی از صادرات آهن اسفنجی را به خود اختصاص داده است.

sadrat ahn asfngy 6657b5bd2e820

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار