بیمه دانا به شائبه ها و گمانه های غیرواقعی در خصوص زمینهای علی آباد خاتمه داد

تخصیص 10 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه بابت تسویه بخشی از مطالبات مربوط به انتقال زمین علی آباد به شرکت بیمه دانا خط بطلانی بر تمام تحلیل های غیرواقعی و گمانه های چندسال اخیر بود که پیام های روشنی را مخابره می کند.

به گزارش رصد روز، حدود ۴ دهه از موضوع اختلاف بیمه دانا و ارتش ج.ا.ا بر سر زمینهای موصوف به علی آباد می گذرد.مسئله ای که با واکنشهای زیادی از سمت سهامداران این شرکت بیمه ای همراه شد تا اینکه پس از سالها با رایزنی مدیریت جدید بیمه دانا و پیگیری حقوقی این مسئله در محاکم قضایی مالکیت بیمه دانا بر زمینهای موصوف اثبات  گردید. زمینهای علی آباد که واقع در شمال شرق تهران است در سالهای گذشته به عنوان یکی از مهمترین دارایی های بیمه دانا ارزیابی شده و با توجه به سهامداری ۴۵ میلیون سهامدار سهام عدالت در این شرکت از اهمیت ویژه ای برخوردارست.

مروری مختصر بر نتایج رایزنی های بیمه دانا در خصوص زمینهای علی آباد

در تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ تفاهنامه ای جهت برآورد ارزش واقعی و به روز این زمینها با حضور مدیرعامل بیمه دانا، وزیر امور اقتصاد دارایی، وزیر دفاع کشور، رئیس سازمان برنامه بودجه، وزیر راه و شهرسازی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سرپرست کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت و فرماندهی کل ارتش ج.ا.ایران به امضا رسید و مقرر شد تا  مبلغ مذکور از محل ظرفیت بند “ب” تبصره ۵ قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۱ و یا پیش‌بینی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به شرکت بیمه دانا پرداخت شود.

در آبان ۱۴۰۱ با تشکیل هیئت ۵ نفره از کارشناسان رسمی دادگستری ارزش زمینهای موصوف ۵۳.۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شد اما موضوع پرداخت ارزش آن به شرکت بیمه دانا با توجه به تغییرات مدیریتی در سازمان برنامه و بودجه به تعویق افتاد. بررسی اسناد و مکاتبات اداری در این خصوص نشان  از تلاش ویژه مدیران بیمه دانا جهت وصول مطالبه یاد شده دارد که در این خصوص می توان از مکاتبات مدیرعامل این شرکت با وزرات اقتصاد و دارایی در آذرماه ۱۴۰۱ و رایزنی های گسترده با سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۲ و نیز جلسات متعدد با فرماندهان عالی رتبه و معاون هماهنگ کننده ارتش ج.ا.ا یاد کرد که استحصال آن نامه دریادارستاد‌حبیب‌اله‌سیاری به رئیس سازمان برنامه و بوجه در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۰ بود که در آن خواستار تسریع در روند پرداخت ارزش زمینها به شرکت بیمه دانا شد.

تخصیص ۱۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه به بیمه دانا و چند پیام آشکار

dana insurance 663fe03bee7f1

سهامداران بیمه دانا نیز که در این مدت با پیگیری اخبار مربوط به این زمینها و امیدواری وصول مطالبه شرکت همچنان به سهامداری ادامه می دادند بیش از همه منتظز تحقق این مسئله و خاتمه یک اختلاف چند دهه ای بودند و در این میان انتشار برخی از شائبه ها و گمانه ها که با واقعیت فاصله داشت سعی داشت موضوع وصول مطالبات بیمه دانا را در ابهام قرار دهد تا اینکه سرانجام در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ رضا جعفری مدیرعامل بیمه دانا طی نامه ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار از تخصیص ۱۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه بابت تسویه بخشی از مطالبات مربوط به انتقال زمین علی آباد خبر داد که این مسئله چند پیام مهم برای منتقدان و سهامداران به همراه دارد؛

تخصیص این اوراق به بیمه دانا نشان از پایان تمام گمانه های غیرواقعی در چندوقت گذشته دارد. به عبارت روشنتر با تحقق این موضوع و عملیاتی شدن پرداخت مطالبات بیمه دانا مسئله عدم وصول آن منتفی و مشخص می شود که بیمه دانا در آینده نزدیک نیز با دریافت سایر مطالبات خود و کارسازی آن در محور سرمایه گذاری می تواند از فرصت ایجاد شده نهایت بهره برداری را داشته باشد.

شائبه ها و تحلیل های غیرواقعی در چندسال گذشته حول محور این زمینها با وجود مستندات غیرقابل انکار حکایت از تلاشی داشت که گویا نیت اصلی آن کم اهمیت جلوه دادن تلاش مدیران بیمه دانا در این باره و یا ناکامی آنان در نتیجه گیری بود که با اتفاق اخیر نه تنها که جدیت و تمرکز مجموعه مدیران بیمه دانا در این باره اثبات شد بلکه قدرت رایزنی آنان در سطوح بالا را یادآوری می کند که می توان از آن به عنوان یک پتانسیل جدی نام برد.

همانطور که گفته شد سهامداری ۴۵ میلیون سهامدار سهام عدالت در بیمه دانا باید باعث می شد تا ارائه برخی تحلیلها با رعایت حداکثر انصاف صورت گیرد نه اینکه تنها برداشتهای مقطعی از موضوع مذاکرات با القائات شخصی و نتیجه گیریهای بدبینانه به عنوان پایه و اساس برخی گزارشات بدون در نظر گرفتن هیچ شانسی برای توفیق بیمه دانا در دعوی زمینهای موصوف در نظر گرفته شود.

سخن آخر اینکه بیمه دانا با شروع وصول مطالبات خود قطعاً سال متفاوتی را پیش رو خواهد داشت که با توجه به اهمیت سرمایه گذاری و تقویت پرتفوی بیمه ای سهامداران آن بیشترین انتفاع را از تحقق این موضوع خواهند داشت.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط