با بررسی عملکرد 6 ماهه؛

بیمه پاسارگاد نتایج خوب در عملیات بیمه گری نیازمند اصلاح در وضعیت سهام

بیمه پاسارگاد در پایان 6 ماهه نخست سال جاری توانست در رقابت با 28 شرکت بیمه ای دیگر کارنامه ای قابل قبول ارائه دهد اما در عین حال در بازار سرمایه نیازمند اقدامات جدی تریست.

به گزارش اختصاصی رصد روز، گزارش ۶ ماهه بیمه مرکزی در خصوص عملکرد شرکتها در میزان و تعداد حق بیمه صادره و خسارت پرداختی و همچنین سهم هریک شرکتهای بیمه ای در این موارد در کنار بررسی نست خسارت شرکتها در پایان نیمسال نخست دارای نکات با اهمیتی بود که جدا از همه آنها باید بیمه پاسارگاد را در دو شاخصه مهم دیگر ببا سایر شرکتهای بیمه ای مقایسه کرد.

براساس گزارش بیمه مرکزی شرکت بیمه پاسارگاد در پایان شش ماهه ابتدایی سال جاری سهم ۳.۶۹ درصدی از میزان حق بیمه تولیدی صنعت بیمه را با نرخ رشد ۳۰.۳۴ درصد داشت.

بیمه پاسارگاد در پایان شهریور در تعداد بیمه نامه های صادر شده در رقابت با ۲۸ شرکت دیگر در جایگاه ششم با سهم ۲.۸۴ درصدی دیده می شود. این شرکت بیمه ای در میزان خسارت پرداختی با نرخ رشد ۴۱.۸۸ درصدی توانست تا سهم ۲.۹۶ درصدی را در صنعت بیمه داشته باشد.

بیمه پاسارگاد در همین بازه زمانی توانست تا از حیث تعداد خسارت پرداخت شده با نرخ رشد ۱۲.۴۷درصد سهم ۳.۷۵ درصدی را در صنعت بیمه داشته باشد و نسبت خسارت آن با ۳۶.۴ درصد این شرکت را در جایگاه ششم کمترین میزان نسبت خسارت در کل صنعت بیمه قرار داد.

از دیگر نکات قابل توجه در خصوص بیمه پاسارگاد را باید در ثبات سودآفرینی آن و تداوم صدرنشینی این شرکت در دو شاخص مهم سرمایه ثبتی و ارزش بازار دید.

بیمه پاسارگاد در حال حاضر با سرمایه ثبتی ۷۵ هزار میلیارد ریال در رتبهنخست شرکتهای بیمه ای از این حیث قرار دارد اما نکته مهم تر را باید ارزش بازار بیمه پاسارگاد و سایر شاخص های بورسی این شرکت دید.

بررسی ها نشان می دهد که در ارزش فعلی بیمه پاسارگاد ۴۶۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که با اختلاف نسبت به سایر شرکتهای بیمه ای در جایگاه نخست قرار دارد. EPS بیمه پاسارگاد ۳۵۲ ریال دیده می شود که در مقایسه با میانگین صنعت بیمه باید گفت که سود باکیفیتی را در این شرکت شاهد هستیم. البته نباید از این نکته غافل شد که P/E بیمه پاسارگاد در حال حاضر رقم ۱۷.۵۶ را نشان می دهد که جا دارد این شرکت بیمه ای با تمرکز بر مدیریت سهام این مقدار را کاهش دهد.

بازدهی و نقدشوندگی نماد بپاس در مجموع ۶ ماهه گذشته منفی %۳۵.۶۷ بوده که قطعاً این موضوع رضایت سهامداران را به همراه نخواهد داشت البته که وضعیت فعلی بازار سرمایه باعث فرار سرمایه از بزرگترین بازار پولی مالی کشور شده اما فروش محصول، سودآفرینی و تراز مالی خوب از جمله شاخصه هاییست که می تواند کمی این وضعیت را تعدیل کند که بیمه پاسارگاد با دارا بودن هر سه شاخصه در این موضوع فعلاً با چالش روبروست.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار