رئیس واحد تولید آب سرد و گرم، دمین و بخار خبر داد:

تأمین نیازهای سرمایشی و برودتی واحدهای تولیدی با افزایش سطح آماده‌به‌کاری در ناحیه انرژی و سیالات

رئیس واحد تولید آب سرد و گرم، دمین و بخار از ناحیه انرژی و سیالات، از تأمین نیازهای سرمایشی و برودتی واحدهای تولیدی با افزایش سطح آماده به‌کاری و تمهیدات پیش‌بینی‌شده در ناحیه انرژی و سیالات خبر داد.

به گزارش رصد روز به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، محسن ستاری با اشاره به اینکه یکی از وظایف این واحد تولید آب سرد (چیلد واتر) با دبی تقریبی ۳ هزار مترمکعب بر ساعت و با دمای ۵ تا ۸ درجه است گفت: آب سرد تولیدشده از طریق شبکه مخصوص و از طریق واحد توزیع سیالات به نواحی تولیدی ازجمله آهن‌سازی، فولادسازی و نورد گرم ارسال و پس از تبادل حرارت با تجهیزات و فرایندهای حساس به دما، با اختلاف دمای میانگین ۸ درجه به واحد تولید آب سرد و گرم و بخار و دمین برگشت داده می‌شود. بخشی از آب سرد تولیدی نیز در اختیار واحد تهویه مطبوع قرار می‌گیرد تا عملیات برودتی و سرمایشی ساختمان‌های اداری، اتاق برق و مراکز سرور بخش اتوماسیون و کنترل فرایندهای نواحی را پشتیبانی کند. ازاین‌رو تأمین برودت لازم جهت کنترل و تداوم فرایندهای عملیاتی در نواحی یاد‌شده از اهمیت زیادی در پشتیبانی از تولید به‌خصوص در فصول گرم سال دارد.

 وی در ادامه افزود: تابستان سال جاری یکی از گرم‌ترین فصول تجربه‌شده در طول فعالیت شرکت فولاد مبارکه بود که متعاقب آن نیازمندی‌های برودتی و سرمایشی واحدهای عملیاتی بیش از هر زمان دیگری بود. بر این اساس و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از سال گذشته، واحد تولید آب سرد و گرم و دمین و بخار (IWP) اقدام به انجام زودهنگام تعمیرات اساسی تمامی تجهیزات اعم از مبردها (۱۰ عدد چیلر در واحد PU15 و PU17) و متعلقات خط انتقال در این واحد نمود و هم‌زمان با برنامه‌ریزی دقیق و کنترل متغیرهای فرایندی در سه سیکل گردشی مشتمل بر سیال فرایند، سیال سرویس و گاز مبرد در چیلرها و همچنین افزایش دوره‌های اورهال به‌صورت جزء‌جزء و متوالی آن‌هم در حین فرایند بهره‌برداری، تمامی نیازهای برودتی واحدهای عملیاتی از نظر کمّی و کیفی تأمین کرد.

به گفته ستاری با راه‌اندازی و در مدار قرار گرفتن تانک انبساط در واحد PU15، کنترل فشار سیال فرایند ارسالی به واحدهای عملیاتی با هزینه کمتر و پایداری بهتر تسهیل گردید.

رئیس واحد تولید آب سرد و گرم، دمین و بخار تصریح کرد: انجام اقدامات فوق که مرهون تلاش مجدانه و شبانه‌روزی کارکنان بهره‌بردار و تعمیرات این واحد از ناحیه انرژی و سیالات است، موجب گردید تا در سایه موفقیت حاصل‌شده، تجربه گرانبهایی برای شرایط مشابه آینده حاصل گردد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای افزایش توان و تاب‌آوری شرکت در شرایط بسیار گرم آب‌وهوایی که به دلیل تغییرات اقلیمی به سیستم‌های مبرد تحمیل می‌شود، این واحد در نظر دارد تا عملیات طراحی، نصب، اجرا و بهره‌برداری از یک برج خنک‌کننده را به‌منظور اصلاح و تثبیت راندمان عملکرد چیلرها در سال‌های آتی به انجام رساند.

ستاری در خاتمه از زحمات کارکنان تعمیرات و بهره‌بردار واحد تولید آب سرد و گرم، دمین و بخار و همچنین حمایت‌های مدیریت ناحیه انرژی و سیالات و سایر واحدهای همکار و پشتیبان در تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده در این طرح و پشتیبانی از خطوط تولیدی، قدردانی کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار