تاثیر پذیرش FATF بر روند تجار خارجی کشور

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: این اتفاق فضای تنفس کشور را باز می‌کند، تمام تراکنش‌های خارجی ما، گشایش ال‌سی‌، دریافت پول‌های صادرکنندگان و پرداخت تجار و واردکنندگان و همه فعالیت‌های بانکی ما مستلزم این عضویت است.

به گزارش رصد روز، در تازه‌ترین اخبار مربوط به پذیرش FATF، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد از ارائه گزارشی به رئیس‌جمهور و دستور پزشکیان در این زمینه خبر داد.

همتی در شبکه ایکس نوشت: ‌«با توجه به تلاش‌های مکرر دشمنان کشور برای ایجاد محدودیت مالی برای ایران که یکی از اضلاع اثرگذار در تحریم ایران است، صبح امروز گزارشی از وضعیت فعلی و اقدامات ضروری برای عادی سازی پرونده ایران در FATF به رئیس جمهور ارائه کردم. این اقدامات با آنچه که در رسانه‌ها گفته می شود متفاوت است. ایشان مقرر کردند؛ اقدامات لازم جهت رفع محدودیت‌ها و تعلیق اقدام تقابلی گروه اقدام ویژه مالی (FATF) در چارچوب منافع ملی کشور پیگیری شده و همزمان نسبت به رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌ های داخلی در این خصوص از طریق همکاری نهادهای اقتصادی با شورای عالی امنیت ملی اقدام شود. با همکاری و ‌وفاق محدودیت های مالی علیه ایران را کاهش خواهیم داد.»

به نظرمی‌رسد همت دولت چهاردهم برای حل و فصل مسئله FATF جزم شده است. چندی قبل هم فاطمه مهاجرانی، سخگوی دولت در برابر پرسش‌ها درخصوص پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی گفته بود که این موضوع در حال بررسی مجدد در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و با درنظرگرفتن منافع ملی پیگیری می‌شود.

در همین رابطه محسن بهرامی ارض اقدس، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: این اتفاق فضای تنفس کشور را باز می‌کند، تمام تراکنش‌های خارجی ما، گشایش ال‌سی‌، دریافت پول‌های صادرکنندگان و پرداخت تجار و واردکنندگان و همه فعالیت‌های بانکی ما مستلزم این عضویت است.

بهرامی ارض اقدس افزود: از ۴۱ بند FATF ، تمام شروط را پذیرفته‌ایم و دو قاعده معاهده پالرمو و سی اف‌تی‌ باقی مانده که باید بپذیریم تا وارد شبکه بانکی بشویم.

وی توضیح داد: تا عضو FATF نباشیم شبکه بانکی جهانی با ما کار نمی‌کند و هیچ بانکی تراکنش‌های ما را انجام نمی‌دهد. ما نیازمند ارتباط با دنیا هستیم و در حوزه اقتصاد باید با شبکه بانکی بین‌المللی کار کنیم.

بهرامی ارض اقدس گفت: FATF یکی از هزاران مشکل اقتصاد ایران است و معلوم است صرفا با حل آن مشکل اقتصاد ما حل نمی‌شود. بنا نیست که با پذیرش FATF ناترازی‌های ما در حوزه آب، برق، گاز و منفی بودن تراز تجاری ما حل و فصل شود. ضمن این که FATF یک ابزار برای تسهیل ارتباطات در شبکه بین‌المللی بانکی است، اگر پول و صادرات نداشته باشیم، به چه کار ما می‌آید؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: با پذیرش شرایط FATF تی‌اف و حل مسائل بانکی که مسیر تجاری بازیگران تجاری ما را در عرصه بین‌الملل تسهیل می‌کند و اجازه تنفس به آن‌ها می‌دهد، تازه به مسائل تحریم برمی‌گردیم و باید همزمان تلاش کنیم مسائل تحریم و برجام را حل و فصل کنیم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار