تب دنگی در شمال و جنوب کشور فراگیر شد+ جزیئات

استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و گلستان مناطق پرخطر از نظر وجود بیماری «تب دنگی» هستند و موارد وارداتی ابتلای بیمار در این مناطق فراوان است.

به گزارش رصد روز،  معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: پشه آئدس در یک روز تا ۱۰ نفر را می‌تواند بگزد و خونخواری انجام بدهد و افراد را آلوده به تب دنگی کند. تاکنون ۱۳۸ بیمار تب دنگی در کشور شناسایی شده‌اند که فقط ۷ مورد از آن‌ها از طریق انتقال داخلی و محلی به بیماری مبتلا شده‌اند که عمدتا در بندر لنگه ساکن هستند. ۱۲۵ مورد از بیماران در امارات به تب دنگی مبتلا شده‌اند. یک نفر از بیماران فوت شده است.

 

استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و گلستان مناطق پرخطر از نظر وجود بیماری «تب دنگی» هستند و موارد وارداتی ابتلای بیمار در این مناطق فراوان است.

افراد شاغل در آپاراتی ها و لاستیک فروش‌ها، کادر بهداشت و درمان، ملوانان، کارکنان فرودگاه و بنادر، کارتن خواب‌ها و افراد بی‌سرپناه که در فضای باز استراحت می‌کنند و ساکنان و مسافران مناطق دارای پشه آلوده، در معرض گزش پشه آئدس و ابتلا به بیماری تب دنگی هستند.

تب، سردرد شدید، درد مفاصل، استخوان ها و عضلات، درد پشت چشم، بی اشتهایی و استفراغ، درد شدید شکم، خونریزی از بینی و دهان، اختلال در تنفس، علائم شوک به دلیل کم آبی بدن (افت شدید فشارخون)، کاهش سریع پلاکت های خون و افزایش غلظت خون از علایم ابتلا به تب دنگی است.

پشه آئدس یک پشه است که روزها انسان را می گزد و حداکثر گزش را در صبح زود و هنگام غروب آفتاب انجام می دهد؛ این پشه می تواند در هر ظرف یا جایی که مقداری آب جمع می شود، مانند لاستیک، قوطی کنسرو، قایق، گلدان شیشه ای و غیره تخم گذاری کند.

تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوای آب مانند گلدان های شیشه ای، ظروف زیرگلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات و موارد مشابه. (هر دو روز یکبار)، تعبیه درب روی ظروف محتوای آب مانند تانکر و بشکه، جلوگیری از تجمع آب در زیرکولر، جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله ها و ضایعات جامد مانند ظروف رها شده، ضایعات اتومبیل، لنج و قایق و لاستیک، از طریق پوشاندن یا جمع آوری آنها، وارونه کردن اجسام در معرض باران مانند ظروف و قایق های بلااستفاده، پوشیدن لباس های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب از راه های پیشگیری از تب دنگی بوده و ضروریست در زمان مسافرت به مناطق همه گیری بیماری از قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی شود، استفاده شود.

بر اساس این گزارش، استفاده از پشه بند در صورتی که در طی روز در فضای باز استراحت می کنید، نصب توری روی درب و پنجره ها و اطمینان از سالم بودن آنها ضروری بوده و در مناطق همه گیری بیماری از بازکردن پنجره های بدون توری اتاق هتل خودداری شود.

افرادی که قبلا یک بار به تب دنگی مبتلا شده اند (واکنش شدید سیستم ایمنی)، مبتلایان به دارای نقص سیستم ایمنی، بانوان باردار و کودکان زیر یکسال به تب دنگی شدیدتری مبتلا می شوند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط